Hur gör man ?

Ampland89

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2008, Ktm500+
Halloj!! jag tänkte lära mig att köra på ett hjul i sommar:) nån som kan berätta lite hur man gör osv?

hittade inga trådar på google:/

:arsele
 
håller han in kopplingen medan han varvar upp den till 8k? och sedan släpper koppligen? släpper man hårt eller löst på koppligen?
 
Glöm inte o posta bilder. :D

Du får testa dig fram, bara för att han kör på 8 k betyder INTE att det är bäst varvtal för din hoj. Testa att ligga i ca 30 km/h på 2an, håll in koplingen och varva upp LITE och släpp kopplingen med ett ryck, dock med två fingrar runt kopplingen hela tiden. Sen testar du lite helt enkelt, du kommer inte köra 2 km på bakan idag lixom.

Sen kan du testa att accelerera upp den också, dra på rätt mycket på 2an i låg hastighet utan någon koppling.

Sen finns ju alltid fulmetoden, men den gillar inte jag. Det är att du drar på som fan, sen släpper du gasen helt, så att framdämparen slår ihop, precis när den når botten så gasar du som fan igen. Det kan man göra på effektsvaga hojar, men som sagt, det ser fult ut. :D
 
Last edited:
okej tack! nu när man ska ta ner biken på 2 hjul igen använder man bakbromsen eller?

Ja precis, ha foten på bromspedalen hela tiden, så om du känner att du kommer för långt upp så bromsar du bara. Troligtvis kommer du inte våga komma så högt första gångerna du testar dock. Dom flesta chickar ur i början när man känner att man närmar sig balanspunkten.
 
Bakbroms används när du håller på å slå över. Ta ner den gör du igenom att släppa på gasen.
 
okej tack! nu när man ska ta ner biken på 2 hjul igen använder man bakbromsen eller?

När du är uppe vid balanspunkten använder du bakbromsen (men var beredd med den jämt) du kommer inte vara i närheten av balanspunkten i början. Så att slå av gasen är det som krävs innan man lyckas komma upp till balanspunkten.:tummenupp
 
Härligt! =D tackar för alla svar! bra tråd för flera som vill lära sig..:tummenupp :tummenupp ha en trevlig helg!
 
Last edited:
tänk på att inte slå av gasen för hårt, lätt man gör det i början vilket resulterar i trasiga packboxar :gnissla
 
tänk på att inte slå av gasen för hårt, lätt man gör det i början vilket resulterar i trasiga packboxar :gnissla

Den känner man igen. Man var beredd på rycket uppåt, men inte nedåt. Blev dimmigt för ögonen och man fick stanna för att "kontrollera bagaget" så att säga ^^,
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top