Hur gör man vid provkörning, ska sälja hojen.

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
Tja

Ska sälja min CBR och vill gärna undvika problem om någon vill provköra den. Hur funkar försäkringen?
Hur undviker man att de drar med hojen etc.

Finns det praxis för sådant?

Phil

Tja

Ska sälja min CBR och vill gärna undvika problem om någon vill provköra den. Hur funkar försäkringen?

Phil

Finns nån/några trådar om detta, sök där så finner du en del.

Tja

Phil

Köpesumman i handen vid provkörning. Att köparen lämnar sin bil för tillfället i din besittning eller om hans kompis väntar hos dig ger dig ingen säkerhet.
Iochmed att du lämnat ifrån dig nycklarna frivilligt så gäller förstås ingen stöldförsäkring i det fall att han skulle dra med hojen.

Kan även vara bra att skriva avtal innan provkörning, om han t.ex. skulle köra omkull, så att den presumtive köparen blir tvungen att köpa hojen eller betala skadeersättning. Vet tyvärr inte hur ett sånt avtal måste utformas för att det ska bli giltigt.:confused:

Finns som Ragge sagt en del trådar så kan vara bra att söka.

Akta dig för skojare och lycka till med försäljningen:tummenupp

Be att få kolla/hålla körkortet samt be om att få hålla bilnycklarna under provturen.
Själv hade jag ju aldrig gett en säljare pengarna i pant. Så jag förväntar mig inte samma sak i retur.

Som sagt innan så gäller inte stöldförsäkringen ifall snubben snor din hoj under provturen.
Och ja det är folk som blivit av med sin hoj på detta sättet, så ta inga risker.

Som sagt innan så gäller inte stöldförsäkringen ifall snubben snor din hoj under provturen.
Och ja det är folk som blivit av med sin hoj på detta sättet, så ta inga risker.

Det är inte vanligt så man behöver inte vara övernitiskt skitskraj över det, men har man otur så har man. Själv så lånade jag en kompis hoj en gång när jag skulle sälja. Full tank i moppen jag körde och 2-3 liter i min som tilltänkte köparen skulle provköra.

Annars så får man väl tyvärr ljuga för sitt FB och påstå att någon pundare kom och tog hojen när den stog på tomgång medans du klädde på dig. Tråkigt att behöva göra det, men när försäkringen inte täcker stöld på det sättet så.........

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back