Hur gör man svart/vitt i photoshop?

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Vilken funktion använder man när man vill göra allt runt hojen på bilden svart/vitt, det blir himla läckert!
Säkert enkelt, men jag har letat och finner inte det.

Ett sätt:
Välj: Image - Adjustments - Posterize.
I rutan som dyker upp så anger du värdet 2. Då blir bilden svart och vit.

Mackz skrev:
Vilken funktion använder man när man vill göra allt runt hojen på bilden svart/vitt, det blir himla läckert!
Säkert enkelt, men jag har letat och finner inte det.
Jag gör så att jag kopierar bilden så att samma bild finns i två lager.
Sen gör jag ena lagret, (det understa), svartvitt och klipper ut bara hojen i det andra lagret.

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    93.5 KB · Visningar: 122
  • 1.jpg
    1.jpg
    94.7 KB · Visningar: 161
Last edited:
Mech skrev:
Sen gör jag ena lagret, (det understa), svartvitt och klipper ut bara hojen i det andra lagret.

Aha, tackar! :tummenupp

Enklast.

Bild->Läge->Gråskala.

Vill du fortsätta jobba i RGB så väljer du helt enkelt RGB igen.

Mech skrev:

Ett ännu enklare sätt är att markera det man vill ha i färg (eftersom man förmodligen har ett mindre område som ska vara färglagt jämfört med det som ska vara svartvitt), invertera markering (Ctrl+Shift+I) och sedan Image/Adjustments/Desaturate (Ctrl+U) för att ta bort färgen från det markerade området.

Coola Ola skrev:
Ett ännu enklare sätt är att markera det man vill ha i färg (eftersom man förmodligen har ett mindre område som ska vara färglagt jämfört med det som ska vara svartvitt), invertera markering (Ctrl+Shift+I) och sedan Image/Adjustments/Desaturate (Ctrl+U) för att ta bort färgen från det markerade området.
Javisst, men jag tycker det är bäst att arbeta med lager eftersom man då kan dola med det som man vill. Ungefär som min andra bild, där jag gjort bakgrunden mer oskarp. (Har ingen systemkamera).

Mech skrev:

Men... hur klipper du ut hojen? Jag kör Photoshop, klippa ut hojen med "magiska spöt" slutar alltid med att hela bilden blir markerad. Sitter du och "klipper ut" hojen manuellt?

/B

benkar skrev:
Men... hur klipper du ut hojen? Jag kör Photoshop, klippa ut hojen med "magiska spöt" slutar alltid med att hela bilden blir markerad. Sitter du och "klipper ut" hojen manuellt?

/B
I GIMP så finns det ett "Splines"-markeringsverktyg där du sätter ut punkter som sedan binds ihop. Varje nod kan sedan justeras individuellt(böjas). Funkar ohyggligt bra.

Verktyget ser ut såhär ->
gimp_auswahl_bezier.gif

Finns säkert något liknande för PS.

Alla som inte provat gimp rekomenderas att installera och testa istf Photoshop. :rock www.gimp.org

morlock skrev:
I GIMP så finns det ett "Splines"-markeringsverktyg där du sätter ut punkter som sedan binds ihop. Varje nod kan sedan justeras individuellt(böjas). Funkar ohyggligt bra.

Verktyget ser ut såhär ->
gimp_auswahl_bezier.gif

Finns säkert något liknande för PS.

Alla som inte provat gimp rekomenderas att installera och testa istf Photoshop. :rock www.gimp.org

Jag tror att det är ungefär som Magnetic Lasso.. Men man kan ju ställa in toleransen på trollspöet också, så får man krångla lite bara.. Det kan ta tid, men det får man kosta på sig för ett bra resultat.. :hihi
Så här ser det ut vid toleransen: http://www.sporthoj.com/forum/images/attach/jpg.gif
PS trollspö.jpg
Ju mindre man har där desto mindre område blir markerat.. Ju mer man har desto större område ("färgskala") tar den.. Men som sagt, testa dig fram. Good luck! :tummenupp

Bifogat

• PS trollspö.jpg
    PS trollspö.jpg
    14.9 KB · Visningar: 114
Metaladdict skrev:
Jag tror att det är ungefär som Magnetic Lasso.. Men man kan ju ställa in toleransen på trollspöet också, så får man krångla lite bara.. Det kan ta tid, men det får man kosta på sig för ett bra resultat.. :hihi
Så här ser det ut vid toleransen: http://www.sporthoj.com/forum/images/attach/jpg.gif
PS trollspö.jpg
Ju mindre man har där desto mindre område blir markerat.. Ju mer man har desto större område ("färgskala") tar den.. Men som sagt, testa dig fram. Good luck! :tummenupp
Nope, inte alls likt magnetspöet. Man sätter ut punkter som förbinds. Sen kan man manipulera förbindelsen, böja den. Nurbs/Splines även kallat.

I Paint Shop Pro 8 och senare finns det ett verktyg som heter "Background Eraser" som är löjligt enkel och fungerar skitbra i de flesta fall.

Demo finns på www.jasc.com.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!