Hur gör man när man sprutar eld??

Kamikaze kid skrev:
Tändvätska...Lampoljan smakar betydligt värre!

Men jag brukar bli helt tomatröd runt munnen och se ut som fan...
Så om du ska impa på brudarna så funkar det sämre...
Samt allt hångel efteråt är uteslutet! :tungan

Enligt Patric (killen jag pratade om förut) så blir c:a en femtedel av de som blåser eld överkänsliga mot oljan. Inget att göra åt tyvärr.

Neanderthalaren skrev:
Enligt Patric (killen jag pratade om förut) så blir c:a en femtedel av de som blåser eld överkänsliga mot oljan. Inget att göra åt tyvärr.

Överkänsliga? På vilket sätt?

Är det huden som reagerar, eller slemhinnorna i munnen, eller nåt helt annat??

Som har sagts tidigare: Träna ordentligt med vatten först men tänk på att T-gul/kristallolja(=festivalolja) har betydligt lägre ytspänning än vatten och hellre kryper ner i halsen.

Ha en polare med vattenhink i beredskap.

Blås alltid med vinden i ryggen och snett uppåt så du inte tänder eld på ev vätska du dräglar på kläderna.

Inga syntetkläder: dom brinner bra och smälter fast på kroppen.

Sätt upp håret om möjligt, inga luftiga frisyrer

Om du får i dig oljan: Spy helst inte och drick kaffegrädde, gräddfil ed. Mjölkfett kapslar in oljan i magsäcken så den inte dunstar och hamnar i lungor osv.

Ta inte för mycket olja på en gång, det är viktigt att den blandas ordentligt med luften om den ska brinna bra.

Prova ett par gånger innan det är dax att visa upp tricket.

Som sagt blir en del överkänsliga mot oljan så det kanske kan vara vettigt att inte blåsa allt för ofta.

Ut och träna nu (eller börja i duschen), det är inte varken särskilt svårt eller farligt så länge man är förberedd

Var en kille på forumet som fick rätt skapliga brännskador pga. det också.. var på nån festival, hultsfred -02 kanske kan stämma.

Var en kille på forumet som fick rätt skapliga brännskador pga. det också.. var på nån festival, hultsfred -02 kanske kan stämma.

Såg att ni skrev att festivalolja var bäst.. och nån skrev festivalolja = kristalolja.. står en sån dunk i garaget, måste jag testa!! :gnissla

Josef skrev:
Som har sagts tidigare: Träna ordentligt med vatten först men tänk på att T-gul/kristallolja(=festivalolja) har betydligt lägre ytspänning än vatten och hellre kryper ner i halsen.

Blås alltid med vinden i ryggen och snett uppåt så du inte tänder eld på ev vätska du dräglar på kläderna.

Om du får i dig oljan: Spy helst inte och drick kaffegrädde, gräddfil ed. Mjölkfett kapslar in oljan i magsäcken så den inte dunstar och hamnar i lungor osv.

Ta inte för mycket olja på en gång, det är viktigt att den blandas ordentligt med luften om den ska brinna bra.

Som sagt blir en del överkänsliga mot oljan så det kanske kan vara vettigt att inte blåsa allt för ofta.

Ut och träna nu (eller börja i duschen), det är inte varken särskilt svårt eller farligt så länge man är förberedd

Blås INTE om det blåser skulle jag snarare säga, inte kul om vinden vänder..

Man köper en Retta senast model -01 (fugasare) och gör en kraftig motorbroms! :banana

Glömde säga, ta för vana att torka av munnen efter att du blåst så att du inte har bränsle runt käften

Det är skitsimpelt och jag råkar vara jättebäst på det.
3 promille i kroppen och läkarsprit eller desinfektionsmedel eller vad katten det var.. smaka skit iaf.

Fyll truten, en tändare framför - blås :tummenupp

Josef skrev:

Tack för det! :Bugar
Nu känner jag att det är dags att börja träna.....kanske man kan göra first appearance på Midsommar.......när jag frågade gubben på min stammis mack om han hade lamp/festival olja hemma och han frågade vad jag skulle med det till såg han ut som om han sett Yeti när jag berättade...... :D
ha´t gött

Fredrick skrev:

Såg att ni skrev att festivalolja var bäst.. och nån skrev festivalolja = kristalolja.. står en sån dunk i garaget, måste jag testa!! :gnissla

EEh? :ajjabajja

Kristallolja är INTE bra!!! Tror att kristallolja är en äldre benämning på varnolene, och det BÖR man absolut INTE ha i munnen !!! :fakta

Ta reda på vad ni stoppar in i munnen, ta inte bara något för att någon gök på forumet rekomenderar det!!!

Kawwa skrev:
EEh? :ajjabajja

Kristallolja är INTE bra!!! Tror att kristallolja är en äldre benämning på varnolene, och det BÖR man absolut INTE ha i munnen !!! :fakta

Ta reda på vad ni stoppar in i munnen, ta inte bara något för att någon gök på forumet rekomenderar det!!!

Visa ord.

Själv känner jag inte ens till "kristallolja" och visst ska man vara skeptisk till vad folk säger. Speciellt när det handlar om eldblåsning. Det är väldigt farliga grejer om man inte vet hur man ska göra och vad man ska använda.

Jag har inte blåst eld på 4-5 år, men jag har uppträtt på bla flera medeltidsjippon och andra evenemang och jag har alltid använt vanlig festivalolja, men kika ner till cirkusskolan och be om lite råd. Det finns säkert folk som är villiga att hjälpa till.

Det är vad Jag fick lära mig på "Fooltime Centre for Circus Theatre and Performing Arts" i början av 90-talet men ok, miljö och hälsa är kanske inte Britternas starka sida?

Jag körde med T-gul eller liknande lokal variant av ren paraffin olja. Vet inte vad festivalolja innehåller, tror inte det fanns då.

Ko-ko

Kom å se!

Bara att glida över, så ska "Pappa Hank" visa dig ett å annat partytrix! :fyllisar :krama

Lekte ju lite med detta på SH festen i somras..
Var ganska lätt, 5 min med Tengil o det gick fint :D
Men akta händerna....Mina fingrar såg ut som prinskorvar ett tag efter det..
Men roligt var det :D

masse skrev:
Bara att glida över, så ska "Pappa Hank" visa dig ett å annat partytrix! :fyllisar :krama

Iiiissscch!!
Jasså.....känns som att man inte ska lita på "Hank" när det gäller eldblåsning...eller?!? Sprit drickning då litar jag på honom till 100%.... :arsele
Som du säkert märkt har jag inte gått att nå i helgen....no batteri i luren, glömde laddarn när jag åkte ut i obygden.... :tungan
Men jag har ju varit ute å metat mört hela helgen iofs....skapliga monster mörtar i Sv***y..... :D

Hittade på nåt som hette Festival olja på ICA Kvantum nu i helgen.....T-gul flaska såg det ut som, är det den ni pratat om??

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back