Hur gör man för att åka fort på bakhjulet?

Status
Ej öppen för fler svar.
Vad bra att du förstod vad jag menade! Jag gillar med BMW. En suterkoppling är att rekommendera då den fixar både ettan och i tvåan samtidigt. Eftersom jag inte är någon tekniker utan bara kör, kan jag inte riktigt förklara hur det fungerar i praktiken. Ville bara hjälpa lite, men tror att den enormt samlade kompetens som finns här kan ge dig en bättre förklaring. Tror man måste PC 3:a å grejja innan man går vidare.

PC 3a? Är inte det gammalt? PC 5 finns ju redan ute i handlen.

Men du kan inte vara en sann bmw entuiast för hade du varit det hade du vetat att det inte går att göra en bmw bättre än när den lämnar fabriken :hej:fakta

Jag skulle gärna vilja se en film när du försöker wheela i 200+. Då blir det lättare att ge tips............

Klart det går! De har ju medvetet strypt i alla hål som finns, bara för att vi ska köpa deras aftermarket kitt.
PC5:an ger inte mer än placeboeffekt, ännu ett lurendrejeri. Trean tog bort alla strypningar som fanns. I PC5 har de lagt in ett fult stryp redan vid 189 km/h!! Min tes är att de gjort det endast för att kränga deras monosportsystem. Då har du alla hästar hemma igen. Har googlat mycket ikväll för att försöka hjälpa dig. Du kan tydligen komma billigt undan med denna koppling fakktiskt,. Lamellcentrum är detsamma. Sen är ju BMW:s koppling lättdemonterad då den dras ett snäpp ut och två klick bak!

http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P31491.aspx

Du får upp hojen på slangen likadant, fort som sakta. Men det är svårare att åka sakta på bakhjulet än det är att åka fort.

Om du vill få en mjuk landning för att skona styrlager och packboxarna i gaffeln bör du släppa gasen en aning så du ser att hojen är på väg neråt, just i det ögonblicket går du på gasen så att den landar mjukt.

Runt 200km/h + behöver du inte ha lika mycket höjd på framhjulet då fartvinden hjälper dig en aning. Men det viktigaste man bör tänka på att undvika detta är när det blåser mycket, inge kul eller lätt att få ta emot en stark vind plötsligt i de farterna speciellt om man inte behärskar backhjuls körningen.

Funderar på om TS kör en bmw 330 till vardags? :rofl :rofl :rofl

Annars så gör du precis som i 70 fast med mer gas..

Last edited:
Charley Boorman fick upp en fullastad 1150 GS Adv på bakhjulet på både asfalt, grus och lera i "Long way round"/"Long way down"-filmerna så då borde det vara en lätt match att göra samma sak på en S1000RR i mycket högre fart på asfalt. ;)

Jag är ju inte någon wheelie-snubbe själv direkt men jag har faktiskt funderat på att lära mig. Och det är ju egentligen inte olagligt att köra på ett hjul, inte hålla i styret och annat som kanske kan klassas som akrobatiska övningar av vissa om man gör det säkert och håller hastighetsbegränsningarna. Det finns säkert poliser som kan tänka sig att sätta dit folk för vårdslöshet så fort ett hjul är i luften, inte ha fötterna på fotpinnarna eller om man släpper händerna men det finns ingen lag emot det så länge det görs på ett trafiksäkert sätt och att man kan stanna för alla hinder som kan tänkas hamna framför framhjulet. Och där kommer ju tyvärr en polismans objektivitet in i bilden men det ÄR inte förbjudet enligt lag. Tror dock att det är bra om man övat rejält på avgränsat område så att man har benkoll innan man ger sig ut i trafiken. Vinglar man omkring så uppfattas det säkert som att man kör osäkert och kan vara en trafikfara.

På tyngre/lastade hojar har jag förstått att man kan klippa till lite snabbt på kopplingen samtidigt som man drar i trotteln för att få framhjulet att lyfta. Det behövs väl inte direkt på plastraketerna. Jag körde omkring utan att hålla i styret väldigt ofta när jag körde gamla veteran-Harley´s. Dom har skjutande gas så handtaget fjädrar inte tillbaka. Det får man göra själv manuellt när det är dags att sakta ner. Sen har dom fotkoppling också så man kan i princip trycka ner kopplingen och använda fotbromsen utan att hålla i styret för att få stopp på hojen men då rusar ju motorn så man måste dra av på gashandtaget i alla fall. Och att rusa en 60 - 70 år gammal motor kan vara dumt. Hur som, kul var det....... :tummenupp

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...