Hur gör man en server och vad behöver jag?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Nu har jag fått fläskband på 10/10Mbit och har haft planer på att göra mig en server där jag kan ha hemsida och filmer/bilder på. Kanske plats till andra som behöver lite också.

Då är bara frågan, hur gör man sig en server med adress osv.
En vanlig dator? Ska det vara feta prestandan i den? Går det bra med 'sämre' grejjer? Skapar man sig en egen adress? Kan ändra hemsidan genom en annan dator? osv osv.

Ju mer info jag får, desto snabbare kan jag nog fixa fram en server. Det får inte kosta megacäsh. Tar gärna emot saker som NI vill bli av med eller sälja för småstålar.

Har en gammal jänkare ståendes på 333 MHz, 128 RAM, något Geforce 3 kort, ingen hdd, som bara samlar damm. Går sånt eller blir datorn krejsy efter massa uploads?

/Majk

Är DynDNS gratisgrejjer? man kan regga sin lilla egna adress bara?

Finns det inte en enda liten datanerd som vet mer om servrar än vad jag kan. För jag vet typ ingenting

Men prova med det du har och se hur långt det räcker?
Skulle gissa att prestandakravet beror på hur mycket trafik den hanterar.

Men jag VET ju inte så det kan ju vara fel. :)

Hej!

En adress skapar du väl lättast på http://www.no-ip.com/services/page/free/dynamic/dns = Gratis :tummenupp
Sen använder du det lilla programmet som heter No-Ip DUC, eller något annat program som uppdaterar å håller koll på ditt ip, så din adress fungerar å fattar vilket ip den ska connecta till :) Sedan till själva servern använder jag ett program som heter Bulletproof FTP server, funkar bra tycker jag. Datorn kan väl fungera, då var de ju de där med hd bara..

mmmmm

Creeed skrev:
Hej!

En adress skapar du väl lättast på http://www.no-ip.com/services/page/free/dynamic/dns = Gratis :tummenupp
Sen använder du det lilla programmet som heter No-Ip DUC, eller något annat program som uppdaterar å håller koll på ditt ip, så din adress fungerar å fattar vilket ip den ska connecta till :) Sedan till själva servern använder jag ett program som heter Bulletproof FTP server, funkar bra tycker jag. Datorn kan väl fungera, då var de ju de där med hd bara..

hmhm Server jadu det var inte en enkel sak. Som en server så behöver du inte massor med kraft utan det du MÅSTE tänka på är MÅNGA saker.
Kör du windows så bör du ha windows 2000 server eller 2003 server som inte jag rekomenderar . Närmast är en linuxmaskin men då måste man ha tålamod och har man inte det så är windows att rekomendera men då får man räkna med ett par omstarter med IIS tjänster i och med den attackeras varje dag.
Windows 2003 server licens ca 8000:-
Antivirus Server 3000:-
Brandvägg Server 3000:-
såå det blir dyrt ..
Förslag windows 2000 prof och sen antivirus med brandvägg
sen www.apache.org billiagaste och enklaste
Ska man gnida på kronorna så kan man ta en gamal p133 med en Linux distrub och ladda in apache ( Nästa gratis dator)
och som en sa www.no-ip.com.

Om du tror att du gör detta på en kvart så GLÖM det det tar minst 10*15 minuter och en massa tålamod. Jag bytar hellre en sula än att sätta upp en www server .

Sorry svenskan .....

Den burken kommer knappast att kunna köra en Windows server med en del tjänster på. Installera Linux och starta i icke-grafiskt läge så är den väldigt resurssnål och säker på köpet. Administrera den från vilken burk som helst, via t ex web-gränssnitt. Du kommer igång med Apache med ett par klick.

Som sagt, se till att få hjälp av någon som kan i början om du inte kan själv. Risken är ju annars att man sätter upp norra europas största hackerportal :)

Visst är det enkelt att starta upp en webserver med nån Linux-dist. Svårare att fixa om nåt strular så har man aldrig använt linux så skulle jag inte rekommendera att börja med det.

Installera win2000 (professional funkar) och stäng av alla de onödiga services som inte behövs på en server, då räcker din 333a utan vidare. installera sen windowsversionen av Apache 2.x, mycket säkrare än IIS och enklare än linux. Apache är alltså en webserver.

Som ftp-server rekommenderar jag warftpd, ger bäst kompromiss av funktioner och enkelhet av de jag testat. Finns nog enklare ftpservrar iofs. Stödjer även krypterad FTP (FTP/SSL).

Har du flera burkar på ditt nätverk hemma så kan du även använda datorn som filserver som alla kan dela på, om du stoppar i en stor hd då givetvis. Förmodligen behöver du ett nytt kontrollerkort för att stödja stora diskar.

Jag håller på att gå igenom gamla burken och ser så allt ser ok ut. Den funkade bra innan hårddisken bajsade på sig. kollar vidare.

Tack för massor med tips

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...