Hur gör lapplisor om regplåten inte finns!?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Jag har hojen står på trottoaren precis utanför butiken, idag så fick jag avvärja några som ville lappa den, man fick tydligen inte stå där! :tuttar

Nu till min undran, vad händer om man inte har skylten sitter på hojen, hur lappas det då? Lr blir det bortchofflad då? :va

Tejpa över alla nummer mm da?

Har hört nånstans att slappfisor inte får röra nått på fordonet förutom det som behövs för att lappa? Kanske bara ett rykte iaf.

Lär juh ta ett tag innan den blir bortbärgad iaf :D

Eller så sitter du utanför butiken och väntar på att dom kommer och kollar hur dom gör?

//Tapper

Tryck upp en falsk regskylt da? Antingen ett svenskt nummer som ingen har eller så tar du nått uländskt nilnummer eller nått.

Parkera i butiken annars?

//Tapper

Utan skylt..

Jag fick en böter på min MC utanför där jag bor.
Överklagade den till Polisen med hänvisning till attjag betalat och ngn tagit biljetten. Fick ett mkt spydigt svar tillbaks där de avslog överklagan med en citering om att "giltig p-biljett skall vara synlig" och ett "tips" att jag framöver borde betala med mobiltelefonen.

Efter det byggdes skylthållaren om till att på 10sek kunna få bort skylten. Efter det har jag aldrig fått en böter (stod utanför väldigt mkt på semestern bl.a) och här går det lapplisor hela dagarna mellan 09.00 - 17.00.

Så, kanske finns ihärdiga lapplisor som letar ramnummer m.m, men stora flertalet verkar inte göra det.

ge fan i att parkera, kör hela dagen istället :rolleyes Får lapplisorna nån sån här utbildning på att sniffa upp ram nummer och liknande?

Jag hatar lapplisor! När jag åker runt i bilen så brukar jag tuta på jevlarna när jag ser de. Alltid lika kul att se hur de hoppar till haha. Fan vad bra jag mår efter det!

Det roligaste är ändå att om man ser en lisa som ska till att lappa ett fordon då går man helt lugnt dit o lägger i en peng eller sätter på en giltig biljett, det brukar kunna bli lite långa blickar då, särskilt om man åker därifrån med en annan bil eller hoj.:blah

Det roligaste är ändå att om man ser en lisa som ska till att lappa ett fordon då går man helt lugnt dit o lägger i en peng eller sätter på en giltig biljett, det brukar kunna bli lite långa blickar då, särskilt om man åker därifrån med en annan bil eller hoj.:blah

Mycket, mycket bra tips. :tummenupp :D
Ska göra det nästa gång jag ser nån som ska lappa en bil eller hoj.

En sak man kan fundera på är om man kan tejpa över ramnumret. Mig veterligen så har ju inte parkeringslisor tillåtelse att ta bort tejp som du satt på hojen, skulle kunna vara egenmäktigt förfarande. Men risken är väl att du får den bortforslad med bärgare istället??

Sedan undrar jag bara öppet om det är brottsligt att falskskylta hojen då den står still, att det är olagligt när man kör är solklart. Gäller även det då den står still? (kan ju finnas en lucka i lagen?)

verkar onekligen vara "poppis" att sno skyltar?
http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=2698033

Last edited:
jag har skylthållare från Formac som gör att det e lätt att ta bort skylten. än så länge har de inte lappat hojen

Är det inte risk att dom kontaktar bärgare för bortforsling av mc:gnissla om man inte har någon skylt-- bara för att ge igen?

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19820198.htm

(2002:925),
b) det för fordonet enligt uppgift i vägtrafikregistret gäller brukandeförbud enligt lagen (2001:558) om vägtrafikregister eller motsvarande förbud enligt vägtrafikskattelagen (2006:227) eller enligt lagen (2006:228) med särskilda bestämmelser om fordonsskatt,
c) fordonet är trafikförsäkringspliktigt enligt trafikskadelagen (1975:1410) och enligt uppgift i vägtrafikregistret saknar föreskriven trafikförsäkring,
d) fordonet ska vara registrerat men saknar registreringsskylt eller annars inte kan identifieras på platsen

Tror inte dom begär bärgning på en oskyltad hoj som står snyggt parkerad med tanke på att de kan kränga på kilovis med böteslappar på uppenbart stulna fordon som stått illa på samma plats i flera veckor utan att göra något åt det istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT