Hur gör jag nu då

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Skulle byta framdrevet, försökte med spärrskaft och mutterdragare innan jag låste däcket med en 2 tums regel genom fälgen och över svingen och drog med ett 90cm dragskaft så mycket jag kunde utan att mutterhelvetet släppte :mad:

Nån som råkat ut för detta och vet hur jag ska göra???

Masen skrev:
Skulle byta framdrevet, försökte med spärrskaft och mutterdragare innan jag låste däcket med en 2 tums regel genom fälgen och över svingen och drog med ett 90cm dragskaft så mycket jag kunde utan att mutterhelvetet släppte :mad:

är det inte vänstergängat på en drevaxel ? (bara en gissning)

kollade precis sprängskissen till min egen, det står inte att det är vänstergängat, men ser så ut iaf

Last edited:
har du kollat spärrbrickan ?

bilden e iofs till en R6, men principen är säker densamma

Bifogat

• skiss.jpg
    skiss.jpg
    83.7 KB · Visningar: 157
wonderwizard skrev:
är det inte vänstergängat på en drevaxel ? (bara en gissning)

kollade precis sprängskissen till min egen, det står inte att det är vänstergängat, men ser så ut iaf

:va :va

Last edited:
Förra vintern hjälpte jag min gode vän Victor att byta drivpaket på hans ZX9 -98. Framdrevet var "rättgängat" men satt som berget.

Du har väll inte glömt att platta till låsbrickan.

Last edited:
Robban W skrev:
Förra vintern hjälpte jag min gode vän Victor att byta drivpaket på hans ZX9 -98. Framdrevet var "rättgängat" men satt som berget.

Du har väll inte glömt att platta till låsbrickan.

Nej då, låsbrickan har jag plattat till. det kanske sitter med locktite men va fan man drar ju med en hel del kg. med ett så långt skaft.

sitter som fan

Masen skrev:

När jag lossade centrumbulten på drivaxeln på min Mazda så hade jag en lång förlängare, men du kan ju alltid sätta en huggmejsel på sidan av muttern och dänga till med en handslägga. Men det en en "grovmekanisk" metod som säkert ine uppskattas av finlirare, men blir man lack så..... :tummenupp

Jag bytte på min zx9 för lite sedan. Satt hårt så in i hel... Förlängde med ett två meter långt rör för att få bra häv. Om drevet sitter på vänstersidan så är det rättgängat.

Masen skrev:
Nej då, låsbrickan har jag plattat till. det kanske sitter med locktite men va fan man drar ju med en hel del kg. med ett så långt skaft.

Sätt spärrskaftet i spänn o dra sen med hårda ryck. Om du bara drar hårt o hårdare länge brukar muttern bli rund. Det är iaf min erfarenhet.

Har du testat att knacka lite på muttern med en hammare eller nåt? Kan släppa lite då om man har tur. Varmluftspistol är ett annat hett ( :hihi ) tips.

Jag har råkat ut för samma sak, försökte dra för hand med 1,5 meters rör, utan resultat. Lossnade på 1 sekund med muttermaskin.

Mitt framdrev brukar jag använda locktight på, Så när det ska loss så sitter det, men antingen värme eller mutterpicka löser dina problem.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...