Hur gör jag med en nästan runddragen bult?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Ska till att byta olja i växellådan på bilen. Är inte så värst lätt att komma åt med bra verktyg. Exempelvis är spärrskaft precis att det inte går på (skulle kanske gå om man först bankar på hylsan). För att göra det hela roligare sitter tätningsskruven (pluggen) dragen alldeles för hårt. Idag försökte jag med fast nyckel av rätt storlek och en förlängare. Använde den "öppna" delen av nyckeln och lyckades såklart runda två av hörnen som redan vart ordentligt söndriga.:rolleyes: :huvet

Vad gör jag nu? Ny bult finns så jag vill bara få bort den befintliga. Jag har 4 av 6 hörn kvar på bulten...

svetsa fast en mutter ovanpå om du har tillgång till svets :)

Många tipsar om huggmejsel och hammare som sista utväg. Hur fungerar det? Vad gör jag då? :confused:

Än är jag vid gott mod då bulten är förhållandevis hel. Imorgon tänkte jag testa att varmköra sen kyla pluggen med kylsprej och dra med rätt del av fasta nyckeln. :rolleyes: Alternativt ta till spärrhandtag/hylsa om det vill på. :tummenupp

Finnes kylsprej på typ Mekonomen eller blir det att leta lite mer specialbutiker?

Hade samma problem efter att jag bytt till 3" helsystem på Saaben. Värmen från avgasröret såg till att bulten satt fast så bra så den blev rund vid eventuella försök att få bort den.
Provade värme, kyla, verktyg, osv. Inget hjälpte.

Fick en verkstad att svetsa fast en hylsa på den gamla bulten och en på den nya. Man får inte vara dum inte, den nya mutter skall ju av någon gång den också och då lär det vara samma djävla problem.
Biltema hylsor kostar inte så mycket heller.

Knacka på en lite mindre hylsa? Funkade när jag råkat dra en rostig bromsoksnippel rund...

Har du tolvkantshylsa eller sexkantshylsa?
Man får slinta runt rätt länge om inte en sexkants roundcorner hylsa inte löser biffen.
Steg 2 kasta alla tolvkantshylsor.

edit: så att du använt öppna änden på blocknykeln:huvet

Jag vet inte om en hylsa + spärrskaft får plats. Ska testa att först banka på hylsan och sen lirka in spärrskaftet. Har jag tur så kan det gå. :) Funkar det kan det nog gå bra. Annars blir det väl mer drastiska metoder - Jag vägrar att bli besegrad av en oljeplugg! :tungan

5-56 eller annan krypande vätska - Bra eller dåligt att använda vid en oljeplugg? Jag misstänker att olja och 5-56 inte tycker om varandra(?).

Kan du banka på en hylsa så kommer du nog åt med ett spärrskaft också, på något vis.
Lite förlängare och leder löser många åtkomstproblem.

och förtydligat så sexkantshylsa inte tolvkants.
du kan dra på hur mycket 5-56 du vill .

Ytterligare en sak man kan göra vid sådana här fall är att smida (banka med hammare) på materialet runt skruven för att få metallen att ändra sig.

Men nu förmodar jag att det är ett gjutet alutråg till den här bilen och då är det mindre bra att gå loss med hammare.

Ang. huggmejseltricket förmodar jag att författaren menade att man kan slå med huggmejseln på skruvskallens tangent för att få den att lossna.
Kan funka, men man får passa sig så man inte slår sönder något annat om man skulle slinta. :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti