hur gör jag för att få bästa tvätt och vax resultat

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Tjena
Kan någon förklara hur jag ska göra för att få bästa resultat vid tvätt och vaxning av min hoj, den är lackad i en bmw antracit grå metallic lack. och aluram.

några tips på bra tvätt och vax m.m. :) :4skrika

hmmm. Kan ju bara säga hur jag gör.
Har försökt anpassa mig till svamp och bilschampo, men det har inte funkat så nu åker jag till preem och använder högtryckstvätten. Försiktigt såklart. Sen åker jag hem. Torkar av hojen och vaxar med autoglym supervax. Alu gör jag rent med autosol om det behövs.

yonsson skrev:
hmmm. Kan ju bara säga hur jag gör.
Har försökt anpassa mig till svamp och bilschampo, men det har inte funkat så nu åker jag till preem och använder högtryckstvätten. Försiktigt såklart. Sen åker jag hem. Torkar av hojen och vaxar med autoglym supervax. Alu gör jag rent med autosol om det behövs.

vaxar du alut efter autosol användning??

Köp OK/Q8's bilschampo MED vax för 80kr, och tvätta med det...Sedan torkar du med sämsskin för att få bort droppar. Om du är extra mycket poser, köper du en rulle poleringspapper och till exempel Bumper Shine och sprayar på alla plast ytor..så kommer den se :tummenupp ut!
Använt det på mina hojjar..och dom har alltid varit fränaste här omkring! :yoparty

yonsson skrev:
Alu gör jag rent med autosol om det behövs.
Nä jag vaxar inte aluminium. Autosol e ett medel som e bra att ta bort sot med. Finns på mackar. (ska bara användas på metaller. Alltså inte på tanken eller på plast.)

Använt det på mina hojjar..och dom har alltid varit fränaste här omkring!
Ja ni ser ju på korten att min glänser som fan också i alla fall.
Lägger in en bild på den när den står i solen. Skuggkorten blänker ju inte så mycket.

Bifogat

• m4.jpg
    m4.jpg
    107.6 KB · Visningar: 248
Last edited:
yonsson skrev:
Nä jag vaxar inte aluminium. Autosol e ett medel som e bra att ta bort sot med. Finns på mackar. (ska bara användas på metaller. Alltså inte på tanken eller på plast.)

Lägger in en bild på den när den står i solen. Skuggkorten blänker ju inte så mycket.

Förlåt, formulerade mig fel..Jag menade inte på SH, utan där jag bor.. :tungan

Ang. vaxning, gillar inte vax på spreyflaska, kommer in på alla möjliga å omöjliga ställen. jag kör med vanligt flytandevax på flaska som jag väter en bit tvättsvamp (lite bara, inte för mycket, tryck svampen mot flaskan å vänd uppåner en gång) med och stryker ut där jag vill vaxa så får man ett lagom tunt lager där man vill utan rinningar etc... polerar med polerpapper. klart!

yonsson skrev:

Måste bara påpeka att på tuben står det att det går bra till plast och lack:)

Sonax flytande hårdvax är grymt bra.
Oljefilm och ordentligt klet på kedja och fälgar tas bort mycket bra med Festival-lampolja. Den försötör inte o-ringar i kedjan.

Jag kan rekommendera att du börjar spraya hojen med ett milt avfettningsmedel, låt det verka en liten stund. Sedan högtryckstvätt, försiktigt, tänk på att strålen kan ta sig förbi "vattentäta" packningar o dyl. Sedan schampo utan vax, om du tänkt få den blänka som solen, och lägga arbete på lacken. (Med vax om du skall torka av och köra). Spola av schampot och torka hojen med sämskskinn. Om du har små repor i lacken kan det behövas lite rubbing, var försiktig på kanter och hörn, för det är slipmedel i rubbing. Sedan kan du med fördel använda en fin polish, utan slipmedel, för att få bort eventuella sliprosor som kan synas i solsken. Efter det: hårdvax, som är lätt och jobba med, bara att stryka på/ vänta/ torka av. Nu skall lacken vara spegelblank, om du gjort rätt.

Det finns en mängd olika medel att använda, men ett märke som jag kan rekommendera, och är lätt att få tag på är: Sonax. Jag har testat Turtle wax innan, men jag är inte imponerad av medlet(kanske bättre nu?). Även testat Auto Glym, Auto Smart, Lahega, som också är bra märken men som kan vara lite svårare att få tag på.

Lycka till. :tummenupp

Jag har svart motor å den är lite matt.
Hur får man bäst upp glansen på den ?
I och med att motorn blir varm så vill jag inte testa mig fram, vissa medel gillar ju inte värme.

Mang0 skrev:
Jag har svart motor å den är lite matt.
Hur får man bäst upp glansen på den ?
I och med att motorn blir varm så vill jag inte testa mig fram, vissa medel gillar ju inte värme.

Jag har svårt att tro att motorn är blanksvart från fabrik, men det är min egen uppfattning. Om färgen är halvblank eller matt från början, så tror jag att du får svårt med att få upp glansen. Halvmatt färg är halvmatt rätt igenom. Men om det finns en skyddande klarlack som blivit matt så borde det gå att få upp lystern med rubbing/ polish/ vax. Det är helt rätt att flera medel inte tycker om varma ytor, kör inte motorn eller låt den stå i solen innan. Om du är orolig hur resultatet blir när motorn blir varm, så är tyvärr enda sättet att prova. Men det finns en fuskmetod: Använd ett "fett" medel från Autoglym, det är grönt och har samma konsistens som tunn vaniljsås. Det ser blankt ut ett tag. Funkar även på däck, ANVÄND INTE DETTA PÅ DÄCKETS SLITYTA. Däcket blir halt och du kommer åka av vägen.

Goodstuff skrev:
Sonax flytande hårdvax är grymt bra.
Oljefilm och ordentligt klet på kedja och fälgar tas bort mycket bra med Festival-lampolja. Den försötör inte o-ringar i kedjan.
Ja sonax visste jag om, men lampoljan.
Detta ska provas! :tummenupp
Vet att fotogen var grymt bra mot klisterolja på fälgen, lampoljan är väl ngt liknande.

Vill bara tillägga att rubbing och polish innehåller båda slipmedel, men är olika grova.
Autosol ska bara användas på homogen lack som är RIKTIGT dålig, för det är närmare sandpapper än rubbing.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ja sonax visste jag om, men lampoljan.
Detta ska provas! :tummenupp
Vet att fotogen var grymt bra mot klisterolja på fälgen, lampoljan är väl ngt liknande.

Vill bara tillägga att rubbing och polish innehåller båda slipmedel, men är olika grova.
Autosol ska bara användas på homogen lack som är RIKTIGT dålig, för det är närmare sandpapper än rubbing.
//Tobbe

Det finns polish med och utan slipmedel/ slipande påverkan.

Marve skrev:
Det finns polish med och utan slipmedel/ slipande påverkan.
Vad har polish utan slipmedel för funktion?
Jag har lärt mig att man kör rubbing, polish och vax i nämnda ordning vid behov.
Men jag kanske har fel när jag trodde polish var "mild" rubbing?
//Tobbe

Marve skrev:
Jag har svårt att tro att motorn är blanksvart från fabrik, men det är min egen uppfattning. Om färgen är halvblank eller matt från början, så tror jag att du får svårt med att få upp glansen. Halvmatt färg är halvmatt rätt igenom. Men om det finns en skyddande klarlack som blivit matt så borde det gå att få upp lystern med rubbing/ polish/ vax. Det är helt rätt att flera medel inte tycker om varma ytor, kör inte motorn eller låt den stå i solen innan. Om du är orolig hur resultatet blir när motorn blir varm, så är tyvärr enda sättet att prova. Men det finns en fuskmetod: Använd ett "fett" medel från Autoglym, det är grönt och har samma konsistens som tunn vaniljsås. Det ser blankt ut ett tag. Funkar även på däck, ANVÄND INTE DETTA PÅ DÄCKETS SLITYTA. Däcket blir halt och du kommer åka av vägen.

Du har rätt i att motorn inte är blank från början, men den är inte så matt som den är nu heller. Det beror dels på att kylaren sköt en plugg å målade mig och halva motorcykeln med kylvätskeånga, jag har dock fått bort det mesta av det men tycker fortfarande att motorn ser matt ut, mer eller mindre på olika ställen. Ska kolla om jag hittar "fett"-medlet nånstans. Tackar för tipset !

cRoC skrev:
Måste bara påpeka att på tuben står det att det går bra till plast och lack:)
hehe. Ja jag vet. Det var just därför jag skrev det. Rekomenderas inte av mig till det. Men visst, vill du testa med blekare lack som risk så go ahead!

Använde svamp i början för att lägga på vaxet. Smidigt, men jag tycker inte det blir lika bra som om man lägger på vaxet med "trassel"/vaxduk.
Kom ihåg att ju nogrannare man är (ju mer och hårdare man gnuggar) när man lägger på och tar av vaxet ju bättre blir det. Elementärt, men ändå. Det e svårt att vara nogran med en svamp.

Last edited:
tobbeviking skrev:
Vad har polish utan slipmedel för funktion?
Jag har lärt mig att man kör rubbing, polish och vax i nämnda ordning vid behov.
Men jag kanske har fel när jag trodde polish var "mild" rubbing?
//Tobbe

Nej, du har rätt. Polish har slipande förmåga, men det finns ett väldigt brett spann av dessa produkter, beroende på vilket märke man väljer. Vissa är som rubbing, vissa är finare än tandkräm för barn. Dessa anser inte jag har någon slipande effekt, för man får jobba en hel dag :gnissla på ett litet område för att få den matta ytan blank.

Marve skrev:
Nej, du har rätt. Polish har slipande förmåga, men det finns ett väldigt brett spann av dessa produkter, beroende på vilket märke man väljer. Vissa är som rubbing, vissa är finare än tandkräm för barn. Dessa anser inte jag har någon slipande effekt, för man får jobba en hel dag :gnissla på ett litet område för att få den matta ytan blank.
Ja ok, på det viset får vi båda rätt då :D
//Tobbe

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna