Hur går min motorcykel? Analysera!

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hojen går lite dåligt, avgasknallar ibland, går inte rent på högre varv, tendens till bludder. Dör ibland när man kör och måste startas med choke för att sedan försöka igen utan choke (då startar den).

Förgasaren rengjordes och det visade sig att ett huvudmunstycke (till ettans cylinder) var löst i koppen, ej iskruvat alltså. Justerade även ventilerna som egentligen var ganska bra (inom godkänt intervall). Stiften såg lite roligare ut.

<---KLICKA!

Ettans cylinder är till höger på bild och stigande till vänster (stiften ligger som cylindrarna gör sett frammifrån på motorcykeln). Har kört omkring 20 mil med hojen sedan de nya stiften sattes i.

Hojen har 2 st 27 mm vakumförgasare (ska vara Mikuni men står Aisan på dem) och för tillfället sitter det CR7HSA-stift i. Rekommendationen från en sida är: "Stift: NGK (CR8HS) L8A (om blött och mörkt och blött, går fett: C7HA"

Ska provköra imorgon tror jag och se hur den går.

ett och två magert eller på gränsen till magert rätt hårthet på stiften
tre och fyra fett till mycket fett, hur mycket sot fins det på stiftets fot (där gängan sitter? Om hela eller 3/4 av ringen är sotig är blandningen bra med en antydan åt det magra. Med marginal är säkert stift tre bramen lite fett.

Bludder tyder på för fet blandning, eventuell förtändning för magert.

Jag skulle arbeta med stift två och tre som riktmärke (mitt i mellan), fetare blandning på ett och två samt lite magrare på stift fyra.

Renheten på isolatorn beror mycket på arbetstemperaturen i förbränningsrummet, om du kör långsamt så borde bra inställda förgasare borde stiften se ut som trean. Vrider du ut hojen, frikopplar och trycker på dödarknappen i fullfart borde stiften se ut som tvåan.

/pang

Ok, stiften ligger i ordning 4,3,2,1. Men jag förstår vad du menar.

2:ans stift är mer sotigt och torrt, 1:ans är mer klibbigt (dock inte mkt) vilket väl måste beror på att huvudmunstycket inte satt på plats.

Jag har gasat varierat och så gått jag kunnat när jag kört. Det som förvånar mig är att stift 3 och 4 ser knappt använt ut!

Det är bra med marginal. d.v.s. det är bättre med lite fel blandning tvåans stift än för mager tre och fyra. Det här förutsätter att du har dom stift som är föreskrivna i manualen.

Stiften självrenar sig innom temperaturområdet ca 500 - 850 C, bränslet kyler stiften. För hög temperatur är inte bra för kolv och ventiler, för låg temperatur ger dålig eller ingen rening.

NGK i Canada har ganska bra information http://www.ngksparkplugs.ca/

kolla också http://www.dragstuff.com/techarticles/how-to-read-plugs.html

/pang

Bodoe skrev:
Förgasaren rengjordes och det visade sig att ett huvudmunstycke (till ettans cylinder) var löst i koppen, ej iskruvat alltså. Justerade även ventilerna som egentligen var ganska bra (inom godkänt intervall). Stiften såg lite roligare ut.
Synkroniserade du förgasarna i samband med detta? Om de står riktigt illa kan det ge lustiga effekter. Motorgången du nämner påminner om det...

Du skall köra för fullt och sedan slå av tändningen, rulla till kanten och plocka ut stiften, annars säger bilden i princip ingenting om motorns förbränning.

Jåke skrev:
Synkroniserade du förgasarna i samband med detta? Om de står riktigt illa kan det ge lustiga effekter. Motorgången du nämner påminner om det...
Behöver man synka vakumförgasare?

SirCastic - Hur menar du då, vid normal körning är det vanligt att två stift är som nya och att två andra är svarta och sotiga??? Klart det säger nånting, bara mer svårtolkat...

Testa om det blir sådär olika även vid avslag från fullgas. Om stiften ser fina ut då så är det ju ingen större fara. I så fall är det ju bara lite finjustering som krävs.

Bodoe skrev:

SirCastic - Hur menar du då, vid normal körning är det vanligt att två stift är som nya och att två andra är svarta och sotiga??? Klart det säger nånting, bara mer svårtolkat...

Ja visst, det säger att två stift blir sotiga på tomgång men det säger ingenting om hur motorn går när du kör ordentligt.

Bodoe skrev:

jo du bör synka fuggarna innan du börjar åka varje år :7peta

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...