Affe_R1
Sporthojsnörd
Jag har varit i ungefär samma sits som dig.
Betala inte in böterna om du ska bestrida anklagelserna
Om du ska bestrida anklagelserna så måste dock detta lämnas in i tid
Exakt alla detaljer är inte med då jag inte vill sitta här och skriva hela dagen
Kort resumé
Stod still vid ett trafikljus och ska svänga vänster, (ingen trafik i korsningen) gasar på rätt bra genom korsningen, svänger, gasar på igen och får ett litet framhjulslyft. (till nästa trafikljus är det 250-300m)
polisen stoppade mig ca 50m innan nästa trafikljus och skrev i rapporten:
att jag hade en kraftig accleration och framhjulet lättade från marken.
(det rörde sig inte om någon fortkörning)
Han ville att jag skulle skriva under rapporten och jag frågade om det var ett erkännande. Han säger att det inte är så, jag frågar igen eftersom ryktena säger att det är ett erkännande att skriva under, han säger att så inte är fallet.
så jag skrev under...
Jag tänkte att detta är väl ingen fara och la det bakom mig.
ca 2månader senare så får jag ett litet brev från åklagaren där det står:
Vårdslöshet i trafik
Du har vid förandet av motorcykel på bla väg i bla bla bla..
i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som tillkommande av
trafikolycka betingats av omständigheterna genom att, inom tätbebyggt område,
i hög hastighet köra motorcykeln på endast bakhjulet i ca 150meter
Påföljd
Dagsböter 30 á 200 kronor = 6000kr
Jag skickade då ett mail/fax/brev till åklagaren och bestred detta
I detta så förklarade jag att det inte alls hade gått för fort, att det inte alls rörde sig om en bahjulskörning på 150 meter utan ett litet lyft på framhjulet och att om jag nu hade kört så fort som han påstår så hade polisen aldrig hunnit komma ikapp och stoppat mig på den korta sträckan. Jag hade även ett vittne som kunde intyga att det inte gick till så som åklagaren nu påstår.
(han som jag körde tillsammans med)
Jag informerade oxå att det fanns inga som helst trafikanter i närheten av den vägsträckan där det hände.
Jag ordnar fram en kopia på polisrapporten och där står det med stor och fet text:
KARLSSON ERKÄNNER oj vad glad jag blev då, jag frågade ju bara 2ggr om så var fallet
Få hjälp av en Jurist
Jag får nu reda på att försäkringen täcker juristkostnader om du riskerar mer än böter som påföljd. (med en självrisk på 20%)
Jag kontaktar Trafikjuristen.se som kräver en "rådfrågningsavgift" på ca 2000kr för att han ska titta på fallet. Jag sätter in pengarna, skickar all info som jag har och han åtar sig fallet.
Han luskar reda på att:
- det inte är polisen på plats som har renskrivit rapporten.
- Det är kollegan som har åkt till platsen och har mätt upp 150m med avdrag,
men det står inte vad dom har mätt upp. (renskrivaren tolkar detta som längden på bakhjulskörningen) medan jag hänvisar att det är stäckan innan polisbilen kom ikapp mig och satte på sirenen.
- orginalrapporten som polisen skrev på plats finns inte längre.
Rättegången
Jag får rättegångsfolk som är någonstans mellan pension och graven
(förutom "huvudommaren" som påminner om en ung kille som har hamnat helt fel)
Först babblar åklagaren upp åtalet (som tydligen inte är insatt i fallet för fem öre)
Sen babblar min jurist lite om omständigheter den dagen.
Sen så vittnar jag, mitt vittne och polisen.
Polisen:
- förnekar att det skrevs en rapport på plats
- kan inte säga hur fort det gick, kan inte ens gissa på ett ungefär
- kan inte säga hur högt upp i luften framhjulet var, kan inte gissa här heller
- kan inte säga hur långsträcka framhjulet var i luften, kan konstigt nog inte gissa här heller..
Det polisen kunde säga var:
Jag gasade jätte, jätte mycket med min lilla polisbil och jag kunde inte höra om Mc växlade eftersom det är ett sånt himmla liv i bilen och jag gasade jättemycket !!
(vet inte hur många gånger han sa att han hade gasat jättemycket, men det var ett par gånger)
Efter rättegången
Det dröjer ungefär 1-2 månader innan jag får domen hemskickad.
Domstolen har vänt på dom fakta/vittnesmål som kom upp under rättegången
Så självklart så blev jag fälld
Överklagan
Utan tvekan så ber jag min jurist att överklaga detta skämtet !!
När Trafikjuristen luskar runt lite så visar det sig att bandupptagningen från rättegången bara är ett brus, det vill säga att det finns ingen bandupptagning.
Detta tas självklart upp som ett argument för att nästa instans ska ta upp fallet.
Det går en tid, typ 2 månader sedan får jag beskedet att mitt fall inte tas upp.
Jag säger då att jag vill gå vidare till HD för att göra det till ett predjukat.
Trafikjuristen erbjuder sig då att gå vidare utan extra kostnad och en överklagan skickas in.
Efter någon vecka får jag ett brev från Länsstyrelsen som vill ha mitt körkort med omedelbar verkan i 2 månader, trots att domen inte har vunnit laga kraft.
(det är nu februari) Jag går personligen till länsstyrelsen och frågar hur fasen dom tänker igentligen eftersom jag har överklagat och dom vet dessutom om det !! Personen som har tagit beslutet är självklart inte på plats så jag får ingen förklaring till detta...
Jag kan nu överklaga beslutet och få tillbaka kortet på 1-2veckor
Då jag nu lärt mig att det svenska rättsväsendet suger getpung så överklagar jag inte. Då så har jag iaf tillbaka lappen till årets första inplanerade banåkning.
(jag åker iaf buss till o från jobbet och har inte så stort behov av det på vintern)
Högsta domstolen
Åter igen så är rättväsendet lika snabbt på att svara som tidigare.
Fallet tas inte upp i HD heller och jag har därmed ordentligt rövkn***ad
tack vare polisen som inte kan sköta sitt förbannade jävla jobb och var ärlig !!.
Vad blev mina kostnader
- Böter på 6000kr
- Juristkostnader ca 3000kr (20% av den totala kostnaden)
- Körkortet försvann i 2 månader
- En mage som aldrig kommer att bli densamma
- Jag kommer ALDRIG mer att lita på varken polisen eller det svenska rättsväsendet !!
Det är antagligen en massa felstavelser i texten,
hoppas att ni har överseende med detta.
OBS !!
Om ni träffar mig i person så prata inte om detta,
jag blir uppriktigt sagt jävligt förbannad så fort jag tänker på det !!
Jag kan tillägga att jag är inte alls imponerad av trafikjuristen.se i rättsalen
men när man inte vet ett skit om hur det går till så är det bra med en jurist.
Om jag skulle bli anklagad för något liknande igen så skulle jag sköta det själv !!
Plopp skrev:2599808Ja Som Jag Skrev.. Åkte Dit för en bakhjulsvända På Motarden i Somras. Såg Inte Polisen Å dem kom inte direkt heller. Dock erkände ja muntligt men skrev inge papper eller någonting. Fick Domen Idag. Dem skrev att ja kört i hög hastighet på bakhjulet på en 50-100m sträcka .. Det stämmer inte... det gick inte för fort samt att sträckan överdrevs hur gör man nu ?? Kan man gå vidare till tingsrätten ?? blev juh 40 dagsböter.. Tacksam för svar..
Betala inte in böterna om du ska bestrida anklagelserna
Om du ska bestrida anklagelserna så måste dock detta lämnas in i tid
Exakt alla detaljer är inte med då jag inte vill sitta här och skriva hela dagen

Kort resumé
Stod still vid ett trafikljus och ska svänga vänster, (ingen trafik i korsningen) gasar på rätt bra genom korsningen, svänger, gasar på igen och får ett litet framhjulslyft. (till nästa trafikljus är det 250-300m)
polisen stoppade mig ca 50m innan nästa trafikljus och skrev i rapporten:
att jag hade en kraftig accleration och framhjulet lättade från marken.
(det rörde sig inte om någon fortkörning)
Han ville att jag skulle skriva under rapporten och jag frågade om det var ett erkännande. Han säger att det inte är så, jag frågar igen eftersom ryktena säger att det är ett erkännande att skriva under, han säger att så inte är fallet.

Jag tänkte att detta är väl ingen fara och la det bakom mig.
ca 2månader senare så får jag ett litet brev från åklagaren där det står:
Vårdslöshet i trafik
Du har vid förandet av motorcykel på bla väg i bla bla bla..
i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som tillkommande av
trafikolycka betingats av omständigheterna genom att, inom tätbebyggt område,
i hög hastighet köra motorcykeln på endast bakhjulet i ca 150meter
Påföljd
Dagsböter 30 á 200 kronor = 6000kr
Jag skickade då ett mail/fax/brev till åklagaren och bestred detta
I detta så förklarade jag att det inte alls hade gått för fort, att det inte alls rörde sig om en bahjulskörning på 150 meter utan ett litet lyft på framhjulet och att om jag nu hade kört så fort som han påstår så hade polisen aldrig hunnit komma ikapp och stoppat mig på den korta sträckan. Jag hade även ett vittne som kunde intyga att det inte gick till så som åklagaren nu påstår.
(han som jag körde tillsammans med)
Jag informerade oxå att det fanns inga som helst trafikanter i närheten av den vägsträckan där det hände.
Jag ordnar fram en kopia på polisrapporten och där står det med stor och fet text:
KARLSSON ERKÄNNER oj vad glad jag blev då, jag frågade ju bara 2ggr om så var fallet
Få hjälp av en Jurist
Jag får nu reda på att försäkringen täcker juristkostnader om du riskerar mer än böter som påföljd. (med en självrisk på 20%)
Jag kontaktar Trafikjuristen.se som kräver en "rådfrågningsavgift" på ca 2000kr för att han ska titta på fallet. Jag sätter in pengarna, skickar all info som jag har och han åtar sig fallet.
Han luskar reda på att:
- det inte är polisen på plats som har renskrivit rapporten.
- Det är kollegan som har åkt till platsen och har mätt upp 150m med avdrag,
men det står inte vad dom har mätt upp. (renskrivaren tolkar detta som längden på bakhjulskörningen) medan jag hänvisar att det är stäckan innan polisbilen kom ikapp mig och satte på sirenen.
- orginalrapporten som polisen skrev på plats finns inte längre.
Rättegången
Jag får rättegångsfolk som är någonstans mellan pension och graven
(förutom "huvudommaren" som påminner om en ung kille som har hamnat helt fel)
Först babblar åklagaren upp åtalet (som tydligen inte är insatt i fallet för fem öre)
Sen babblar min jurist lite om omständigheter den dagen.
Sen så vittnar jag, mitt vittne och polisen.
Polisen:
- förnekar att det skrevs en rapport på plats
- kan inte säga hur fort det gick, kan inte ens gissa på ett ungefär
- kan inte säga hur högt upp i luften framhjulet var, kan inte gissa här heller
- kan inte säga hur långsträcka framhjulet var i luften, kan konstigt nog inte gissa här heller..
Det polisen kunde säga var:
Jag gasade jätte, jätte mycket med min lilla polisbil och jag kunde inte höra om Mc växlade eftersom det är ett sånt himmla liv i bilen och jag gasade jättemycket !!

(vet inte hur många gånger han sa att han hade gasat jättemycket, men det var ett par gånger)
Efter rättegången
Det dröjer ungefär 1-2 månader innan jag får domen hemskickad.
Domstolen har vänt på dom fakta/vittnesmål som kom upp under rättegången
Så självklart så blev jag fälld

Överklagan
Utan tvekan så ber jag min jurist att överklaga detta skämtet !!
När Trafikjuristen luskar runt lite så visar det sig att bandupptagningen från rättegången bara är ett brus, det vill säga att det finns ingen bandupptagning.

Detta tas självklart upp som ett argument för att nästa instans ska ta upp fallet.
Det går en tid, typ 2 månader sedan får jag beskedet att mitt fall inte tas upp.
Jag säger då att jag vill gå vidare till HD för att göra det till ett predjukat.
Trafikjuristen erbjuder sig då att gå vidare utan extra kostnad och en överklagan skickas in.
Efter någon vecka får jag ett brev från Länsstyrelsen som vill ha mitt körkort med omedelbar verkan i 2 månader, trots att domen inte har vunnit laga kraft.
(det är nu februari) Jag går personligen till länsstyrelsen och frågar hur fasen dom tänker igentligen eftersom jag har överklagat och dom vet dessutom om det !! Personen som har tagit beslutet är självklart inte på plats så jag får ingen förklaring till detta...
Jag kan nu överklaga beslutet och få tillbaka kortet på 1-2veckor
Då jag nu lärt mig att det svenska rättsväsendet suger getpung så överklagar jag inte. Då så har jag iaf tillbaka lappen till årets första inplanerade banåkning.
(jag åker iaf buss till o från jobbet och har inte så stort behov av det på vintern)
Högsta domstolen
Åter igen så är rättväsendet lika snabbt på att svara som tidigare.
Fallet tas inte upp i HD heller och jag har därmed ordentligt rövkn***ad
tack vare polisen som inte kan sköta sitt förbannade jävla jobb och var ärlig !!.
Vad blev mina kostnader
- Böter på 6000kr
- Juristkostnader ca 3000kr (20% av den totala kostnaden)
- Körkortet försvann i 2 månader
- En mage som aldrig kommer att bli densamma
- Jag kommer ALDRIG mer att lita på varken polisen eller det svenska rättsväsendet !!
Det är antagligen en massa felstavelser i texten,
hoppas att ni har överseende med detta.
OBS !!
Om ni träffar mig i person så prata inte om detta,
jag blir uppriktigt sagt jävligt förbannad så fort jag tänker på det !!
Jag kan tillägga att jag är inte alls imponerad av trafikjuristen.se i rättsalen
men när man inte vet ett skit om hur det går till så är det bra med en jurist.
Om jag skulle bli anklagad för något liknande igen så skulle jag sköta det själv !!
Last edited: