hur går man tillväga vid undercuttning av växeldrev?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som trådnamnet antyder - hur fixar jag undercuttning av mina växeldrev, jag har egen fräs, dock ej med hårdmetallfräsar, men för hårdare saker finns dremel med slipstift. Hur hårt material är det i ingreppen, något HSS biter på? Hur noggrannt är det att jag sliper ner alla klackarna lika mycket, misstänker att en liten skillnad placerar alla belastning på enbart en av de 3-4 klackarna.

För att spara tid och kunna åka något alls på min korta semester vill jag helst kunna riva isär, slipa till och sätta ihop lådan igen.

Vad är proceduren firmorna applicerar för detta arbete? Att jag måste slipa ingreppsklackarna parallella eller lätt inåtlutande förstår jag (hur långt in måste man slipa dem, kan komma ganska nära med tunn kapskiva misstänker jag), men vad gör jag med dreven som är av honkön, där ingrepphålens kanter blivit rundade? bara att fräsa upp dessa så att kanterna åter igen får liten radie?

/Daniel

Du får slipa av tapparna lite försiktigt längst in mot drevet så att du lämnar yttre delen örörd. Givetvis en slät lutande linje inåt. Sen gör du likadant i hålen på drevet som tapparna går i.

En dremel med negativ konisk sliptrissa modell mindre kommer tillpass här.

Sen måste dessa slipytor bearbetas med finaste brynen/slipduk så att:
När du kritar anliggnigsytorna och testar så skall ALLA fyra tappar ha märke i kritan oavsett vilka hål du matchar dem i (många tester blir det!)
Du får alltså inte slipa så att endast tre eller två tappar kommer i ingrepp.
Detta undviker du som jag sa genom att låta allra yttersta delen av tappen vara obearbetad.

Du bearbetar BARA drivsidans ingrepp.

6 grader är en lämpligt back-cut. Snabbstål biter om det är fräscht, hårdmetall är att föredra. För hand med Dremmel är bond-smide och blir kanske bra eller dåligt. Motospeed har rimliga priser för ettans och tvåans drevpar, resten av dreven kan du fixa själv med fräsen.

Bondsmide eller ej, det har funkat fint tidigare, och blir faktiskt MINST lika bra som någon annan metod då man ju handanpassar kontaktytorna till varann.
OK det är en d-vligt PYSSLIG metod som tar tid, så det är inget man gör på löpande band. Då måste man skaffa andra grejer.
Ett set jag gjorde i ordning härdade vi om.
Vad tror du Anders? Är det nödvändigt?

Och: 6 grader... låter lite mycket? Eller?

6 grader är i krokarna vad MS gör dem till. Använder man hårdmetallverktyg utvecklas det ju väldigt liten värme. 1'an och 2'ans utgående drev verkar iaf inte vara härdade, kan de månntro vara sintrade?

andersbrink skrev:
2343542 6 grader är i krokarna vad MS gör dem till. Använder man hårdmetallverktyg utvecklas det ju väldigt liten värme. 1'an och 2'ans utgående drev verkar iaf inte vara härdade, kan de månntro vara sintrade?

Ja, möjligen, för när man slipar i dem så sjunker man ju inte helt plötsligt "igenom" en tunn härdning.
Men med tanke på den blåanlöpta finishen som inte alltid är helt homogen tänkte jag att de var flamhärdade?

Jaja, de fick åka med ett par kammar i jonniterugnen iaf. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg