Hur går man tillväga vid oljebyte!

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Tjena!

Nu är det dags igen att byta olja och filter.
Har spanat runt litegrann efter trådar som beskriver hur man gör detta på bästa sätt men utan resultat.
Jag brukar bara varmköra hojen lite å sedan tömma den gamla oljan, samt byta ut filtret.

Nu är det så att jag hört att man kan hälla i en skvätt diesel efter att man tömt den gamla oljan, å köra runt en kort stund med startmotorn för att få väck den sista smutsen i motorn!?!

Tycker det låter lite halvt vansinnigt men det kanske funkar? Någon som vet?
 
misstänker att anledningen till att man ska hälal diesel i motorn är för att ta
bort kolrester.... Verkar ju faktistk skitdumt... Först och frömst så får du inte upp tillräckligt tryck med startmotorn och diesel?? Skulle det lösa fastbrända kolrester??
Sen är det ju så att alla prylar i motorn cylindrar, kolvringar o.dyl slits ihop...
Börjar du ta bort en massa avlagringar på en 10 år gammal cykel så är risken stor att det börjar läcka olja...

Det är inget jag personligen skulle göra.. Vill man absolut göra rent så
finns det produkter som är specialgjorda för sånt...
Tex Seafoam....
http://www.seafoamsales.com/motorTuneUp.htm
 
Har jag aldrig hört talas om,sen verkar det ju lite dumt om man inte får ut alla diesel och tunnar oljan.

Sen har du ju tagit bort oljefilmen i motorn vilket bör ta styggt på lagren innan den nya oljan kommit ut/upp överallt.
 
Perskan skrev:
2376298 Tjena!

Nu är det dags igen att byta olja och filter.
Har spanat runt litegrann efter trådar som beskriver hur man gör detta på bästa sätt men utan resultat.
Jag brukar bara varmköra hojen lite å sedan tömma den gamla oljan, samt byta ut filtret.

Nu är det så att jag hört att man kan hälla i en skvätt diesel efter att man tömt den gamla oljan, å köra runt en kort stund med startmotorn för att få väck den sista smutsen i motorn!?!

Tycker det låter lite halvt vansinnigt men det kanske funkar? Någon som vet?

Jag gör precis som du, kör motorn varm häller ut oljan och byter filtret och i med det nya och på med olja.
Låter överdrivet att skölja med diesel. Om man har haft problem med vatten i oljan så kan man ju alltid skölja ur motorn med någon billigare motorolja.
 
Perskan skrev:
2376298 Tjena!

Nu är det dags igen att byta olja och filter.
Har spanat runt litegrann efter trådar som beskriver hur man gör detta på bästa sätt men utan resultat.
Jag brukar bara varmköra hojen lite å sedan tömma den gamla oljan, samt byta ut filtret.

Nu är det så att jag hört att man kan hälla i en skvätt diesel efter att man tömt den gamla oljan, å köra runt en kort stund med startmotorn för att få väck den sista smutsen i motorn!?!

Tycker det låter lite halvt vansinnigt men det kanske funkar? Någon som vet?
Ingen diesel, eller varmkörning eller andra tokiga påhitt behövs.
Så här gör du.
1. skruva ur urtappningspluggen.
2. skruva av oljefiltret.
3. stå och glo tills du inte orkar glo på droppande olja mer.
4. skruva dit ett nytt oljefilter (smörj in gummipackningen med lite olja)
5. skruva i oljepluggen, (köp en ny kopparpackning om du är noga)
6. Häll i av tillverkaren rekommenderad mängd olja.

kolla för säkerhets skull din instruktionsbok för avvikelser från min beskrivning.
 
Diesel använde man för ca 30 år sen när de dåliga oljorna koksade under normal drift. Idag tvättar oljan soprent i motorn. Finns ingen anledning att "tvätta" motorn med diesel.
 
andersbrink skrev:
2376954 Diesel använde man för ca 30 år sen när de dåliga oljorna koksade under normal drift. Idag tvättar oljan soprent i motorn. Finns ingen anledning att "tvätta" motorn med diesel.

Jag håller med. Att hälla dieselolja i en modern mc-motor med sina höga lager- och ventilfjädertryck etc är inget jag någonsin skulle göra. Moderna motoroljor tvättar mer än väl.

Mvh
/J
 
Lika dumt som att ta trädgårdsslangen och skölja ur motorn med vatten. Inte direkt skadligt isig. Men du belastar den nya fina oljan med föroreningar (vatten/diesel) som inte har i motorn att göra.

Oljan ät bland annat till för att hålla rent i motorn. Byter man regelbundet så håller du rent i "kojan".
 
Känner man trots allt ett stort tvång att man bara måste "tvätta" motorn, köp 4 liter av Biltema billigaste 10w30 för 94 spänn och kör med den tills motorn är varm och byt sen oljefilter och till din "riktiga" olja.
 
Alright! Tack, då har vi rett ut den saken verkar det som.
NÄSTAN alla var ju överens :tummenupp
 
Fast hoppa över det där med biltemas billigaste olja..
Det kostade en ny koppling när jag inte var noga med oljan:-S
Fortsätt du som du brukar..Den oljan du slänger efter ett år är inte i närheten
av utsliten om du nu kör under 2000 mil..(Kvalitetsolja)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top