Hur går man lättast ur SMC ? an. Göteborgs nya mc-parkeringsregler

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Orimligt tycker inte jag att det är. Vad ska man ha SMC till om de inte främjar och försvarar våra intressen.
Nu fungerarde mc-parkeringen mycket bra i Göteborg som den var. Att ändra den är som att ta två steg bakåt tycker jag. Vad blir nästa grej undrar man?

Kan bara hålla med om att det är en urtrist försämring i Gbg, men att gå ur SMC minskar ju snarare möjligeterna att påverka. Det kanske är så att SMC i er region behöver ditt engagemang?

Det är ett ganska typiskt resonemang från den yngre(-80tal o framåt)
generationerna..........DET ÄR NÅN ANNAN SOM SKA ORDNA FÖR MIG!

Efter att sedan 1965 varit delaktig i startandet av ett flertal IDEELLA
FÖRENINGAR, och dessutom intresserat mig för vad som styr människor, kan
man konstantera att det finns ett antal olika typer av människor som går med
i olika föreningar:

1: De som bara tittar på vad dom FÅR för medlemsavgiften, dom räknar exakt
så att förmånerma ska överstiga medlemsavgiften, annars "gnäller" dom.

2: De som ALDRIG deltar i medlemsmöten men ändå ALLTID tycker att "MAN"
inte gör/uträttar nått.

3: De som alltid går på medlemsmöten och talar om vad "MAN" ska ta itu med,
men själva ALLTID har en anledning att inte jobba med frågorna/sakerna.

4: Och till sist den minsta gruppen dom som JOBBAR MED och i FÖRENINGEN
för att få verksamheten att utvecklas och att få resultat.

VARFÖR inte VARA MED OCH JOBBA MED och i FÖRENINGEN....?

P.S Inte riktat till dig som person.....men skrev så jag kunde bara inte låta bli
att beskriva ALLA IDEELLA föreningars stora problem......många vill ha,
men inte lika många vill BIDRA.

KentW

Skulle aldrig våga ställa hojen bredvid en massa cyklar... vet ju hur dessa motorhatandes cyklister far fram, cyklar som välter mot hojen mm :galen

Har man alltså fått köra upp hojen på trottoaren och trycka in den bland cyklarna i deras cykelställ? Det låter ju rätt märkligt i mina öron får jag erkänna. En guldvinge i cykelstället liksom :3freak

Last edited:
För att förtydliga mitt inlägg då det förmodligen inte föll I god jord:
Det är ett förhållandevis litet problem i mc-världen om man får parkera vid ett cykelställ eller inte tycker jag. Speciellt om man är en av få lyckliga som har två bra klass sjuor.

Har man alltså fått köra upp hojen på trottoaren och trycka in den bland cyklarna i deras cykelställ? Det låter ju rätt märkligt i mina öron får jag erkänna. En guldvinge i cykelstället liksom :3freak

Mja, man har fått ställa hojen bredvid cykelstället. I mån av utrymme.

Vid sidan av cykelstället

För att förtydliga mitt inlägg då det förmodligen inte föll I god jord:
Det är ett förhållandevis litet problem i mc-världen om man får parkera vid ett cykelställ eller inte tycker jag. Speciellt om man är en av få lyckliga som har två bra klass sjuor.

Det var en bra anledning att ta hojen till jobbet nu blir det bilen istället och det är bra för miljön. Ironi ;)
Nej biltullar bättre japp japp

Last edited:
Varför inte samla ett gäng som utnyttjar just denna möjlighet i "demonstrationssyfte"...

Samla 20 hojar som kan åka och ta upp 20 parkeringsrutor på en plats där ni vet att det blir trångt när affärerna öppnar. Finns det någon parkering i anslutning till en shoppinggata centralt?

Åk dit precis innan affärerna öppnar en lördagförmiddag och ställ en hoj på varje ruta och stå där tiden ut(2-3 timmar).
...en halvtimme senare lär ju parkeringen vara full...
Om inte annat är det kanske ett uppvaknande även för bilisterna som upptäcker en ny konkurent om parkeringsrutorna.

Ni kan ju demonstrativt sitta på ett fik i närheten. Bjud även in en reporter från lokalblaskan som kan skriva en blänkare om effekten av att ni plötsligt måste trängas med övriga. Många billister reflekterar inte över hur praktiskt det är att gömma undan hojarna bredvid cykelställ jämfört med att de ska ha en varsin ruta som de måste betala för...

ärligt, bästa idén på länge. tar politikerna bort en bra lösning på parkeringsproblem så ska dom även få veta vad problemet blir. så bjud in reporter och sen ta så många hojar som möjligt och bjud in och ta upp varsin parkeringsplats. bjud gärna in komunpolitiker med. kommer säkert bli ett jäkla gnäll från bilisterna att ni ej står fler i samma ruta, men det är ju ej lag på att stå fler i varje ruta.
att ringa och klaga törs jag lova ej lönar sig, det är bara att tala för döva öron och dom KANSKE skriver ner på en lapp som dom sen kastar i papperskorgen. aktion är enligt mig den bästa vägen att gå.
och som sagt var, parkeringarna ska vara så centralt som möjligt.

Nu var det inte bilar utan motorcyklar som skulle parkera vid cyklarna ;)

Det har fungerat hur bra och smidigt som helst, det är inte så att det har överflockats med hojar i cykelställen utan det har stått några här och där medan förarna tar en glass eller så. Men jag förstår att ni som inte har haft möjligheten inte förstår och är avundsjuka.

Mja, man har fått ställa hojen bredvid cykelstället. I mån av utrymme.

Ok, det trodde jag var solklart olagligt. Det låter lite som en regel från när hojarna var 98cc Husqvarna Rödmyra.

Jag trodde definitivt att jag gjort ngt olagligt om jag tuffade upp med hojen på trottoaren och ställde den bland cyklar och barnvagnar utanför matbutiken.

Men jag förstår att ni som inte har haft möjligheten inte förstår och är avundsjuka.

Jag skulle aldrig våga ställa min hoj bland cyklar, iaf inte utan uppsikt :gnissla

Last edited:
Dubbelpostar mitt inlägg från andra tråden med samma innehåll:

Kortedala MK sköter inte dessa centrala frågor. Kortedala MK ser till sina medlemmars bästa och är det ett stort problem för medlemmarna så kommer KMK försöka lösa det.

Eftersom detta berör alla i göteborgsområdet så sköter SMC i Västra Götaland kontakten med kommunen. Se bifogad länk där SMC haft möte med trafikkontoret. http://www.svmc.se/templates/DistrictPage.aspx?id=326

Så jag rekomenderar att ni vänder er till SMC i Västra Götaland och kommer med konstruktiva förslag på hur antalet platser skall utökas.

Att parkera på heden kommer vara mycket effektivt. Bilister har ju inte märkt av motorcyklister innan, men att ta upp "onödig" plats (helt enligt de nya reglerna) kommer slå tillbaka mot kommunen .

Tänk positivt!
Detta är ju skit bra, nu får man betala 20 kr / timme för hojen + fikat 90 kr Det innebär ju att man inte har råd att fika så mkt så ofta vilket innebär att man går ner i vikt och gör snabbare tid på banan.........

Vid sidan av cykelstället

Ok

Det var en bra anledning att ta hojen till jobbet nu blir det bilen istället och det är bra för miljön. Ironi ;)
Nej biltullar bättre japp japp

Jag bor i stan, jag har då förvisso bara 4 km till jobbet vid Karlaplan. Så jag brukar gå till och från jobbet. Då får jag 2 X 40 min motion och får 4 mils promenad i veckan. Dessutom slipper jag kallstarta och slita ned hojen samt slösa bort min miljöbelastning på trista pendlarresor i rusningstrafik.

*ding* ...och dagens i-landsproblem är... :D

SMC gör ju oerhörd nytta för oss, speciellt då sporthojsåkarna - jag kunde nog inte bry mig mindre över huruvida jag kan parka millen gratis i stan eller inte (den är gravt obekväm i stadstrafik) - det finns alltid bättre, trevligare ställen längs roliga vägar att stanna och fika på.

Det känns kanske lite förhastat, jag kan förstå om du lackar ur lite OM nu bemötandet var som du beskriver från SMC-representanten, men...betänk vilka förmåner de levererar i det stora hela.

/J - har precis gått en smc-kurs på bana, och bokat nästa...det blir fler. :yoparty

Det var hyfsat fjantigt. Man hör väl förmodligen av sig till SMC om man vill gå ur just SMC. Samma med vilken annan förening som heslt. Och ja, jag fattar grejen men är less på att andra ska fixa saker åt en. Har suttit i två bostadsrättsföreningsstyrelser och det är ganska jävla otacksamt för att folk inte lyfter på arslet och engagerar sig för fem öre själva. Är du 80-talist? Vild gissning :)

tips. fixa kortegekörning och åk in i city på morron när de är lite bilar. parkera på varsin ruta där de är som "hetast" och betala avgiften.. är de 500+ som gör de kanske de blir roligt iaf :D

Denna tråd är ett typiskt I-landproblem. Hur jobbigt kan det vara att kanske gå några meter från en parkering som är lämpad för motorfordon.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti