Hur går man lättast ur SMC ? an. Göteborgs nya mc-parkeringsregler

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Ja det är frågan var ringer, mailar man för att gå ur SMC lättast och smidigast? Är så besviken på att de inte gör något åt de nya mc-parkeringsreglerna i Göteborg. Från den 20 April får man inte stå parkerad med hojen vid cyklestället.

Det svar man fick från SMC att de inte gör något åt de nya parkeringsreglerna i Göteborg är att de vill bevara det fina samarbete de har nu med göteborgskommun.
FYFAN säger jag bara, vad vi medlemmar tycker är tydligen värt noll.:mad:

Jag förstår besvikelsen, samtidigt som det känns orimligt att begära att SMC ska förhandla med alla Sveriges 290 kommuner om deras parkeringsregler. Jag tror knappast att det finns resurser till det. Möjligen att SMC kan jobba mot t.ex. kommunförbundet för att försöka påverka kommunerna när det gäller mc-parkeringar. Men jag vet inte om det görs. Någon från SMC som kan svara på det?

Enligt min mening gör SMC många bra saker som gör det värt att vara medlem.

Just my 2 cents...

Jag förstår besvikelsen, samtidigt som det känns orimligt att begära att SMC ska förhandla med alla Sveriges 290 kommuner
...

De kan ju överväga att förhandla med de kommuner som inför regler som innebär försämringar för MC-kollektivet och där föreningens egna medlemmar uppmanat SMC att engarera sig i en specifik fråga. :)

Bakåt strävande land vi är......

Jag förstår besvikelsen, samtidigt som det känns orimligt att begära att SMC ska förhandla med alla Sveriges 290 kommuner om deras parkeringsregler. Jag tror knappast att det finns resurser till det. Möjligen att SMC kan jobba mot t.ex. kommunförbundet för att försöka påverka kommunerna när det gäller mc-parkeringar. Men jag vet inte om det görs. Någon från SMC som kan svara på det?

Enligt min mening gör SMC många bra saker som gör det värt att vara medlem.

Just my 2 cents...

Orimligt tycker inte jag att det är. Vad ska man ha SMC till om de inte främjar och försvarar våra intressen.
Nu fungerarde mc-parkeringen mycket bra i Göteborg som den var. Att ändra den är som att ta två steg bakåt tycker jag. Vad blir nästa grej undrar man?

Det finns väl andra saker att gnälla på än vart man ska parkera hojen nånstans :tuttar
Att fixa bra ställen för hojfolk att träffas och räjsa mot varandra utan att
svensson kommer och klagar.
Som för dom som gillar SLINGERBULTEN till exempel.

Lättast är väl att ringa till kansliet i Borlänge och säga till. 0243-669 70
En personlig åsikt:
Du anser alltså att det inte är värt att vara medlem i SMC pga att de inte prioriterar parkeringsfrågan i Göteborg?

SMC har ju en hel del att arbeta med så att säga....
*som tex att försöka rädda sporthojarna. Eller rättare sagt; HAR räddat sporthojarna.
*Kurser för att förbättra riskmedvetenheten och körskickligheten.
*Lobbyverksamhet mot EU för att kunna få bort en massa tokiga regler som skulle drabba MC-kollektivet.
*"samarbetet" med Vägverket där SMC bromsar/stoppar en massa dumma förslag/åtgärder som kan drabba MC-kollektivet negativt.

^Bara en bråkdel av det SMC gör för sina medlemmar.

Men som alltid, så kan man inte göra ALLA nöjda med ALLT man gör.

Mina 50 öre....

En personlig åsikt:
Du anser alltså att det inte är värt att vara medlem i SMC pga att de inte prioriterar parkeringsfrågan i Göteborg?

SMC har ju en hel del att arbeta med så att säga....
*som tex att försöka rädda sporthojarna. Eller rättare sagt; HAR räddat sporthojarna.
*Kurser för att förbättra riskmedvetenheten och körskickligheten.
*Lobbyverksamhet mot EU för att kunna få bort en massa tokiga regler som skulle drabba MC-kollektivet.
*"samarbetet" med Vägverket där SMC bromsar/stoppar en massa dumma förslag/åtgärder som kan drabba MC-kollektivet negativt.

^Bara en bråkdel av det SMC gör för sina medlemmar.

Men som alltid, så kan man inte göra ALLA nöjda med ALLT man gör.

Mina 50 öre....

De behöver inte prioritera den här frågan men engagera sig lite tycker jag.

Citat SmartSwede
citat lilemor smc: Tyvärr är inte SMC Väst alls sugna på en aktion (enligt Lillemor, Ordf. SMC Väst). De är inte direkt sugna på påverka Trafikkontoret alls som det verkar utan nöjda med att vi kanske får ett par gratisparkeringar till.
De vill inte förstöra den fina dialog de har idag (dvs de har vart på ETT möte och lyssnat på när TK informerat hur de bestämt det ska vara) och de vill inte riskera reta upp bilisterna med att vi helt lagligt parkerar och tar upp "deras" platser.

En aning förhastat beslut. Jag skiter inte i att betala TV-avgiften för att 1 program är dåligt.

De behöver inte prioritera den här frågan men engagera sig lite tycker jag.

Citat SmartSwede
citat lilemor smc: Tyvärr är inte SMC Väst alls sugna på en aktion (enligt Lillemor, Ordf. SMC Väst). De är inte direkt sugna på påverka Trafikkontoret alls som det verkar utan nöjda med att vi kanske får ett par gratisparkeringar till.
De vill inte förstöra den fina dialog de har idag (dvs de har vart på ETT möte och lyssnat på när TK informerat hur de bestämt det ska vara) och de vill inte riskera reta upp bilisterna med att vi helt lagligt parkerar och tar upp "deras" platser.

Problemet är att länen jobbar ideéllt.
Att som ideéll arbetare ge sig i kast med avlönade byråkraters möten, på deras hemmaplan, kan ibland ställa till med mer skada än nytta ibland.

Jag vet inte men kan gissa mig till att de har försökt i Väst och stött på patrull direkt i kommunen.
Jag tror inte (hoppas verkligen inte), att de har lämnat ärendet orört utan en ansträngning.

mina 50 öre

Alt 1
Vi skaffar bara demonterbara skyltar vill se den lapplisan som ska skriva en P bot utan att det sitter en skylt på hojen......

Alt 2
vi skiter att fika i GBG eller köra i stan, Seriöst hur kul är det att köra i GBG CITY kör ut på landsvägarna där finns både fik här o var och fri-parkering
Mc fiket vid lygnen är en höjdare även i Alingsås.... Har du SMC kortet med får du tom rabatt. Rabatten som du fick och slantarna som blev över kan du sedan utnyttja till att betala parkering i *GBG*

Alt 3
Ställer mig lite spänd till om man parkerar flera på en bilplats räcker det att en betalar då vore inte det något att jobba för att man fick göra så.....
Det kan man ju faktiskt själv föreslå som en motion till kommun fullmäktige.....
prata med en lokal politiker....

Jag kan förstå om man jobbar i city och man kör hoj till Jobbet och parkar var dag att man blir ilsken. Man gör ju en liten miljö insats som skobbar bilen.....
Men om detta är att man nu blir arg för att man fikar i stan någon gång då so be it.....

Sedan ni som trackar en tjej för att hon har två hojar.... Ni får fan tracka mig med då..... Mer hoj åt folket....

Last edited:
En aning förhastat beslut. Jag skiter inte i att betala TV-avgiften för att 1 program är dåligt.

Varför betala när tv:n inte fungerar alls:tungan

Nej allvarligt det är bara inakativiteten i frågan hos SMC som gör mig förbryllad. Kanske jag går med senare igen. Återstår att se.

Fast vill man visa sitt missnöje är det nog bättre att börja med SMC Västra Götaland (läser jag deras hemsida ser det dock ut som att dom inte heller gillar beslutet och försöker jobba för att få fram andra parkeringsplatser efter att deras protester mot detta har misslyckades, men det kanske TS inte tycker är värt något...)

SMC i stort tror jag knappast kan lastas för detta.

Alt 1 Vi skaffar bara demonterbara skyltar vill se den lapplisan som ska skriva en P bot utan att det sitter en skylt på hojen......

Hade de som förslag med men det tråkiga med detta är att dom tydligen har rätt att bogsera bort hojen då blev jag upplyst om.
Sida 26 http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_och_parkera_utgava_6.pdf

Alt 3 Ställer mig lite spänd till om man parkerar flera på en bilplats räcker det att en betalar då vore inte det något att jobba för att man fick göra så.....
Det kan man ju faktiskt själv föreslå som en motion till kommun fullmäktige.....

Det var en som mailade med någon på trafikkontoret (tror jag det var) och varje fordon skall betala avgift även om man står flera hojar i en ruta.

Orimligt tycker inte jag att det är. Vad ska man ha SMC till om de inte främjar och försvarar våra intressen.
Nu fungerarde mc-parkeringen mycket bra i Göteborg som den var. Att ändra den är som att ta två steg bakåt tycker jag. Vad blir nästa grej undrar man?

du får ju ju det att låta som allt är smc fel Tina tänk om nu och tänk om rätt

det är ju bara i GBG dom här reglerna finns med jag tycker själv klart det är tråkigt...men har du snackat med Kortedala MC som är smc anslutet och mer lokalt anknuten

jag kan lova att Jesper och Patrik samt dom andra på SMC huvudkontor har tusen saker som är viktigare än en lokal parkerings fråga...som typ att vi ska få köra hoj utan nr plåt fram och få framföra våra sporthojar huvutaget

Alt 1 Vi skaffar bara demonterbara skyltar vill se den lapplisan som ska skriva en P bot utan att det sitter en skylt på hojen......

Alt 2 vi skiter att fika i GBG eller köra i stan, Seriöst hur kul är det att köra i GBG CITY kör ut på landsvägarna där finns både fik här o var och fri-parkering
Mc fiket vid lygnen är en höjdare även i Alingsås.... Har du SMC kortet med får du tom rabatt. Rabatten som du fick och slantarna som blev över kan du sedan utnyttja till att betala parkering i *GBG*

Alt 3 Ställer mig lite spänd till om man parkerar flera på en bilplats räcker det att en betalar då vore inte det något att jobba för att man fick göra så.....

Om man betalar för en parkeringsplats så kommer jag ta upp hela rutan inte tusan tänker jag dela den med någon bilist.

Har du läst i tråden på SVMC?
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3119

Har du engagerat dig i detta själv?
Eller bara överlåtit det åt andra och sen yttrar dig när det blir försämringar?

1 människa kan faktiskt utföra stordåd.....men en massa människor kan utföra ännu större saker tillsammans.

Förslag:
Ta kontakt med Väst, ta reda på när det är möte/beslut.
Samla ihop en hel drös med mc'ister och knalla dit med fakta.
För de svaren som kommunen har gett i tråden, verkar bara vara ****shit.

återigen mina 50 öre.

(nu ska hunden få sin promenad.....)

Om man betalar för en parkeringsplats så kommer jag ta upp hela rutan inte tusan tänker jag dela den med någon bilist.

Varför inte samla ett gäng som utnyttjar just denna möjlighet i "demonstrationssyfte"...

Samla 20 hojar som kan åka och ta upp 20 parkeringsrutor på en plats där ni vet att det blir trångt när affärerna öppnar. Finns det någon parkering i anslutning till en shoppinggata centralt?

Åk dit precis innan affärerna öppnar en lördagförmiddag och ställ en hoj på varje ruta och stå där tiden ut(2-3 timmar).
...en halvtimme senare lär ju parkeringen vara full...
Om inte annat är det kanske ett uppvaknande även för bilisterna som upptäcker en ny konkurent om parkeringsrutorna.

Ni kan ju demonstrativt sitta på ett fik i närheten. Bjud även in en reporter från lokalblaskan som kan skriva en blänkare om effekten av att ni plötsligt måste trängas med övriga. Många billister reflekterar inte över hur praktiskt det är att gömma undan hojarna bredvid cykelställ jämfört med att de ska ha en varsin ruta som de måste betala för...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...