Hur 'går man in' skinnställ?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag har precis gjort ett kap på ett begagnat Arlen Ness raceställ i känguruskinn och det sitter grymt tajt... när det väl är på :rolleyes: Det är ett litet helvete att komma i och ur men jag ska inte ha ett större ställ.

Säljaren uppger att det är relativt nytt och lite använt så det ska töja sig en del, men hur gör man då? Ställer sig i duschen och sen knatar runt i ett blött ställ?? Ryggskyddet under?? Hoppar 'små grodorna' så att man är i den rätta körställningen? Har ju sett bilder här i forumet på folk som åker vattenskidor i skinnställ... :näsblod

Just nu känns det en aning kort i ryggen och det vore ju fint om passformen var bättre till första bandagen som är redan 2:a maj. Självklart är ju viktminskning ett bra sätt också så inga dåliga såna skämt tack :)

Det är bara att komma hem, åla sig in i stället och sedan knata runt i det hela kvällen. Repetera varje dag tills stället sitter bra.

Har du köpt ett ställ som är lite för litet kommer du nog troligtvis får leva med det, har haft mitt arlen ness i 3 säsonger och det är fortfarande för tight!
Men inte när man sitter på hojen då är det kanon!

Har du köpt ett ställ som är lite för litet kommer du nog troligtvis får leva med det, har haft mitt arlen ness i 3 säsonger och det är fortfarande för tight!
Men inte när man sitter på hojen då är det kanon!
Jag skiter egentligen i hur det sitter när man står och går. Det är bara fosterställning som spelar roll och att man är rörlig. Tror inte att storleken är för liten. Har 50 på mina andra ställ oxå. Det är ju inte för kort eller så.

Tanten kommer aldrig få i rumpan i det :) Hon har ju kvinnliga former! (riktig colaflaska)

Vågar inte dra på mig det när jag är ensam hemma. Då kommer jag inte ur :D

Skinnsmörja var ett bra tips. Hade ändå planer att rengöra och smörja in det innan säsongen börjar.

Last edited:
Ett tips är att smörja in det med nått skinn medel och sen knalla med det lite då och då :)

Ett Arlen Ness raceställ i känguruskinn går man inte in, materialet bestämmer hur Du skall göra eller har Du sett en kängru med för litet skinn?

Som någon sa smörj in med läder fett eller vad det heter så blir det mjukt och böjligt.

Lite fukt brukar mjuka upp skinnet. Fukta skinnet och baxa ned dig själv och kanske ett underställ. Fasen vad smart med mc-ställ av känguruskinn, måste ju vara jättepraktiskt med en stor ficka på magen. :tungan

Best-of-plattan med Mikael Jacksson på 75% volym.
Breaka loss tills du får skavsår.

Lycka till. :tummenupp

Varför inte ta på dig det och gå in i eng ångbastu? borde fungera om du orkar hålla ut :P

Fasen vad smart med mc-ställ av känguruskinn, måste ju vara jättepraktiskt med en stor ficka på magen. :tungan

Jag har hört om en liten packrulle gjord utav förhud också, bara att gnida lite på den så blev den större :D

Smörj in stället och gör hundra knäböj så borde det ge med sig!

Allt läder formar sig med tiden. Fett och fukt (nej...inte fettfukt !) hjälper till. Fetta in skiten i omgångar och åbäka dig i stället så att du blir lite mysigt svettig så ska du se att det blir finemang.

Klart det töjer sig. Skinn töjer och formar sig riktigt bra. Men det tar ett tag. Jag köpte ett ställ som jag knappt kom i. Nu sitter det perfekt på mig. Ett ställ stramar och sitter tight när du står upp idet. men när du sätter dig på hojen så kommer det kännas helt annorlunda

Klart det töjer sig. Skinn töjer och formar sig riktigt bra. Men det tar ett tag. Jag köpte ett ställ som jag knappt kom i. Nu sitter det perfekt på mig. Ett ställ stramar och sitter tight när du står upp idet. men när du sätter dig på hojen så kommer det kännas helt annorlunda
Ja, det är just detta jag hoppas på. Det är ju rätt storlek, bara inte format efter mig än. Visst känns det bättre i fosterställning än när man står upprätt oxå. Det hade jag förväntat mig (jag har ett raceställ till) och jag har eg bara efterlyst lämpliga tillvägagångssätt för att forma det efter mig på bästa sätt innan säsongen börjar. Hur gick du in ditt ställ då snake?

Ett bra raceställ är ju sytt för fosterställning och man får gå som en gorilla i det. Jag provade däremot ett Spidi-raceställ en gång som endast gick att stå rak i. Stramade direkt i ryggen när man böjde sig fram och det hade inte gått att köra sporthoj i. Det var inte ett motardställ heller :va Hemskt synd för det var riktigt snyggt, men det ska ju gå att använda också :D

Ett annat litet problem är att det är innihelsike svårt att komma i och ur utan en assistent. Går detta till sig också??

Last edited:
Jag nyttjar "skaka"-tekniken för att ta av mig stället, för det är väl när ena armen ska av som problemet kommer? Men det är kämpigt ändå när man är svettig.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph