Hur går en E-reg till? (När kommer skyltarna?)

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Hur går en Enduro-registrering till?
Jag har en Honda CR250 -87 som ska E-reggas. Jag har varit i kontakt med Honda och fått alla intyg och papper. Dessa intyg och papper är kollade av VV och godkända. Hojen är godkänd för att e-reggas. När ska skyltarna komma?

Ska hojen in på SBP (skyltlös) och reggas in och besiktigas och sedan få skyltarna eller ska skyltarna komma före och sitta på vid inreg och bes?

Hur funkar det? Vem ska man kontakta angående skyltarna?

Det är nog ett halvår sedan vv godkände intygen.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Är det verkligen ingen som vet? Är det ingen på hela forumet som nånsin har e-reggat en hoj?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har du räknat på vad det kommer kosta dig? Jag gissar att det motsvarar runt halva hojens värde.

Har tyvärr heller inget svar men kolla på http://www.soe.se/


Nja, så dyrt är det absolut inte.

vägning (kan du göra var som helst, bara du får uppgift om vad den väger): typ 1-200kr
registreringsbeiktning ~1300kr
avgift vägverket skylt o lite annat ungefär 200kr

du hade redan tillverkarens papper o grejer så det är bara att tuta å köra. Tillkommer gör ju kostnader för material i form av lampor osv men för det formella så är det priserna ovan. Kan diffa på nåra hundralappar men inte mer.

= inte dyrt.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Alltså jag har kommit så här långt:

1: Fixat alla papper och fått godkänt för att regga hojen
2: Fixat fram en lysspole på 45w

Det som återstår är att:

* Fixa lysen
* Tuta
* Instrumentering

När jag gjort det så undrar jag då, ska jag bara åka in med hojen och papprena till SBP och säga hej, nu vill jag regga denna som enduro och så gör dom reggningen? Eller ska jag ha skyltarna på redan vid inreggning? Var får jag isåfall tag i skyltarna? Vem ska jag kontakta angående skyltarna?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Alltså jag har kommit så här långt:

1: Fixat alla papper och fått godkänt för att regga hojen
2: Fixat fram en lysspole på 45w

Det som återstår är att:

* Fixa lysen
* Tuta
* Instrumentering

När jag gjort det så undrar jag då, ska jag bara åka in med hojen och papprena till SBP och säga hej, nu vill jag regga denna som enduro och så gör dom reggningen? Eller ska jag ha skyltarna på redan vid inreggning? Var får jag isåfall tag i skyltarna? Vem ska jag kontakta angående skyltarna?

Du ska ha skylten på hojen när du åker in med skattemärke å hela rubbet. SKylten beställde du på transportstyrelsens hemsida. Då får du antagligen beställa skattemärke också men för att få skattemärke så ska den vara påställd å för att den ska vara påställt ska du ha trafikförsäkring på. Det är lite bök men inget som inte går att klura ut. Been there, done that.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur ska man kunna ställa på hojjen innan registrering?
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Du ska ha skylten på hojen när du åker in med skattemärke å hela rubbet. SKylten beställde du på transportstyrelsens hemsida. Då får du antagligen beställa skattemärke också men för att få skattemärke så ska den vara påställd å för att den ska vara påställt ska du ha trafikförsäkring på. Det är lite bök men inget som inte går att klura ut. Been there, done that.

Den har redan trafikförsäkring. Det fixade jag redan när jag köpte den eftersom det finns så mycket tjuvar och pyromaner här där jag bor.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hur ska man kunna ställa på hojjen innan registrering?

JAg ringde till vv och sa som det var. Dom fixade å trixade lite och på mailen kom en .pdf jag skrev ut med nån dispans för min åktur till sbp då den i samma veva blev påställd och försäkrad.

Fråga till ts, hur kan den vara försäkrad när du inte har den påställd? Eller har jag missat nåt?
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
JAg ringde till vv och sa som det var. Dom fixade å trixade lite och på mailen kom en .pdf jag skrev ut med nån dispans för min åktur till sbp då den i samma veva blev påställd och försäkrad.

Fråga till ts, hur kan den vara försäkrad när du inte har den påställd? Eller har jag missat nåt?

Den är fortfarande en cross. Eftersom det bor en massa tjuvar och pyromaner här så ringde jag till LF och sa att jag ville stöld och brandförsäkra hojen. Tydligen ingick det en trafikförsäkring i detta.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Alltså jag har kommit så här långt:

1: Fixat alla papper och fått godkänt för att regga hojen
2: Fixat fram en lysspole på 45w

Det som återstår är att:

* Fixa lysen
* Tuta
* Instrumentering

När jag gjort det så undrar jag då, ska jag bara åka in med hojen och papprena till SBP och säga hej, nu vill jag regga denna som enduro och så gör dom reggningen? Eller ska jag ha skyltarna på redan vid inreggning? Var får jag isåfall tag i skyltarna? Vem ska jag kontakta angående skyltarna?

Glöm inte att fixa bromljus också - räcker med fotbroms. Men det kanske ingick i 'Fixa lysen'. :rolleyes:

Och, instrumenteringen måste vara belyst - glöm inte det.

Sen behöver man inte ha hojen skattad och försäkrad för att göra en registreringsbesiktning.

OCH, för att besiktiga hojen ringer du och beställer tid för regbesiktning. Alla stationer gör inte sådana besiktningar så du får vara beredd på att det kan ta tid (om det är många som skall regga släp å konstiga bilar å.....) I Stockholm tror jag t.ex. det bara är en eller möjligtvis två stationer som utför regbesiktningar.

.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Glöm inte att fixa bromljus också - räcker med fotbroms. Men det kanske ingick i 'Fixa lysen'. :rolleyes:

Och, instrumenteringen måste vara belyst - glöm inte det.

Sen behöver man inte ha hojen skattad och försäkrad för att göra en registreringsbesiktning.

OCH, för att besiktiga hojen ringer du och beställer tid för regbesiktning. Alla stationer gör inte sådana besiktningar så du får vara beredd på att det kan ta tid (om det är många som skall regga släp å konstiga bilar å.....) I Stockholm tror jag t.ex. det bara är en eller möjligtvis två stationer som utför regbesiktningar.

.

Ja bromsljus och instrumentering med belysning ska jag givetvis fixa. hade helst velat ha blinkers med för min egen säkerhet men jag tror inte ljusspolen räcker till det.

Jag har för mig att bes stationen på valdemarsro i Malmö har för mc...och konstiga bilar.

Vad är det dom kollar på bes? Jag vet att styrlagret är glapp och kedjan hänger så det måste åtgärdas, men vad kollar dom mer?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top