Hur gå tillväga med försäkringskassan vid operation?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jag opererades i tisdags (ej akut) och är sjukskriven 4 veckor. Hur gör jag i brytpunkten mellan arbetsgivaren och försäkringskassan?

Om jag fattat saken rätt så skall jag inte göra någonting förän efter 14 dagar (är det 14 arbetsdagar eller 14 kalenderdagar)? stämmer det?

Vad gör jag sen? Ansöker om sjukpenning på f-kassans hemsida och skickar in papprena jag fått från min läkare och väntar? Kommer min arbetsgivare då bli kontaktad gällande löner och liknande? Min arbetsgivare har ingen vidare koll på detta därför jag forskar på egen hand...

Jag har noll koll och det känns som jag rör ihop allting så om någon har koll får ni gärna dra en idiotenkel to do lista i kronologisk ordning så tom jag förstår. Jag hatar sånthär!

Tack / Linus
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Din arbetsgivare ansvarar för att FK får info. Kolla med den som har hand om löner hos din arbetsgivare så att du får bekräftat att det finns rutiner på din arbetsplats.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Din arbetsgivare ansvarar för att FK får info. Kolla med den som har hand om löner hos din arbetsgivare så att du får bekräftat att det finns rutiner på din arbetsplats.

jag pratade med henne innan operationen och hon hade ingen direkt koll så det känns som att det inte är fel att jag vet hyfsat vad som skall göras när jag pratar med henne igen.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
det tar cp mkt tid men så här går det till

dag 1 (helst tidigare) skickar du in pappena på att du e sjukskriven i 4 veckor. få även din chef att ringa in och anmäla detta (jävligt viktigt men ingen berättar det..)

dag 37 ungefär kommer dem skicka ut en fråga om hur mycket du tjänar till din chef. om han svarar direkt kommer du få din ersättning så snart som dag 58

/prulle som va sjukskriven juni juli och fortfarande inte fått sjuklön..
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top