Hur fystränar du? (riktat till motardtävlingsförare)

Malmö-motard skrev:
Hur fystränar ni seriösa motardåkare?

På säsong och utanför säsong?

Det tror jag varierar, själv så tränar jag nu denna säsong i snitt tre till fem ggr i veckan. Kör mage och rygg varje pass. För att få upp hårdheten och styrkan i kroppen. Inte för att bli badpojke år 2006 om nu någon trodde det.

Att träna lönar sig om olyckan är framme, jag hade nog inte rest på mig och gått därifrån efter kraschen jag gjorde hos crille söndagen för två veckor sedan om jag inte hade tränat. Klarade mig inte helt oskadd, men ändå. Crille som såg det, trodde jag hade skadat mig betydligt mera.

Sen är det viktigt med kondis oxå om man ska kunna prestera 100 procent under hela loppet. Så jag löper/ror/cyklar i ca en timme efter varje gympass.

När säsongen börjar så får man minska ner på träningstillfällen på gymmet och träna desto mera på hojjen för tiden räcker ju inte till alla gånger. Det kommer att hinnas med många pass nu på våran bana denna säsong, den blev ju klar så sent förra säsongen så man hade inte mycket nytta av den förra året.

Så mycket körtid är inte fel det heller. "Framgång kommer ju inte av en tillfällighet" som jag läst här någonstans.

Detta är hur jag gör, hur andra gör vet jag ej, men jag är bestämd i min åsikt att det lönar sig att vara bra tränad och rätt förberedd.
//Lasse

Jo den smällen är det inte många som reser sig efter !!
Han gick fullt på 2an och haka i ett betonghörn med en highside med ryggen före i ett betongblock på 1 ton som flytta sig 1.5meter ....siffrorna stämmer faktiskt. och det första han säger är -"blev det en bra tid eller ??"
Hårda killar kör Supermoto har jag lärt mig efter 6år i sporten.
Sprucken njure va slutnotan hörde jag !

Själv är det löpning mån-fre för att få ner kilona och bättre flås,armhavningar+mage, äter rätt mat och dricker rätt är största målet med träningen,
låg på 85kg i julas är på 79 nu och ska ner till 76 för att ta SM-guldet.
rygg o mage är en grundläggande styrka som behövs som nämdes just för stabiliteten och balansen.
:mad:
Vi ses.
Crille

RaceMe skrev:
Det tror jag varierar, själv så tränar jag nu denna säsong i snitt tre till fem ggr i veckan. Kör mage och rygg varje pass. För att få upp hårdheten och styrkan i kroppen. Inte för att bli badpojke år 2006 om nu någon trodde det.

Att träna lönar sig om olyckan är framme, jag hade nog inte rest på mig och gått därifrån efter kraschen jag gjorde hos crille söndagen för två veckor sedan om jag inte hade tränat. Klarade mig inte helt oskadd, men ändå. Crille som såg det, trodde jag hade skadat mig betydligt mera.

Sen är det viktigt med kondis oxå om man ska kunna prestera 100 procent under hela loppet. Så jag löper/ror/cyklar i ca en timme efter varje gympass.

När säsongen börjar så får man minska ner på träningstillfällen på gymmet och träna desto mera på hojjen för tiden räcker ju inte till alla gånger. Det kommer att hinnas med många pass nu på våran bana denna säsong, den blev ju klar så sent förra säsongen så man hade inte mycket nytta av den förra året.

Så mycket körtid är inte fel det heller. "Framgång kommer ju inte av en tillfällighet" som jag läst här någonstans.

Detta är hur jag gör, hur andra gör vet jag ej, men jag är bestämd i min åsikt att det lönar sig att vara bra tränad och rätt förberedd.
//Lasse

Just nu kör jag mycket mage mycket kondition, går och springer 4 dagar i veckan, och kör 2 styrke pass i veckan. Har gått ner från 92 i vintras till 87 ungefär, det svänger lite beroende på vätska m.m. Kanske kan gå ner 2 kilo till men jag vet inte om det är bra pga av att skaderisken ökar om man är helt tokdeffad och inte har något fett alls.

Jo dom där betong blocket e roliga, har gjort samma sak, fast jag flög inte så jävligt =P

Jag kutar me hunden en timme i veckan och när jag känner mig vek tar jag i en vikt eller två. Känns inte alls som om jag måste vara varken starkare eller i bättre kondition än vad jag är idag, och inte går man ner något heller. Men de e alltid trevligt me bättre kondition ändå :)

Vi e väl alla olika byggda men för mig känns det inte som om man ska behöva någon motocrosskondition. Det som gör att man blir trött är att man är osäker på hojjen. Man sliter å drar i vinklar som inte kommer hjälpa en, och man spänner sig så att man blir trött.

Olle rekomenderar: 2 timmar nonstop pass på crossbanan med motardhjul. Håll er på hjulen!

4 stycken av alla här på SH som fystränar. :hihi Eller?? :fatta!
Trodde faktiskt det var flera. :va

RaceMe skrev:
2047386 4 stycken av alla här på SH som fystränar. :hihi Eller?? :fatta!

Jag är skitdålig på att träna, har tävlat på amatörnivå inom mtb-cykling men slutade helt för 2 år sedan. Nu har jag börjat komma igång igen men har långt kvar till formen... Känner dock att jag måste göra något åt saken eftersom jag ska vinna amatörklassen i highlandcupen i sommar.

erik skrev:
2047412 Jag är skitdålig på att träna, har tävlat på amatörnivå inom mtb-cykling men slutade helt för 2 år sedan. Nu har jag börjat komma igång igen men har långt kvar till formen... Känner dock att jag måste göra något åt saken eftersom jag ska vinna amatörklassen i highlandcupen i sommar.
Och Husaberg Trophy kan jag tänka mig?

RaceMe skrev:

Jag har som plan att springa 3-4 ggr per vecka samt att styrketräna 4-3 ggr.
Betoningen på styrketräningen kommer vara mage, rygg, ben samt träna upp min axel/skuldra/arm efter mitt nyckelben läkt ihop.
Satsningen på ben är för att jag har ett dåligt knä sedan några år.

Olle--> Satsa på mx-kondis så blir det lättare att hålla skärpan även i slutet på heaten och du minskar risken för vurpor och ökar chansen till att köra om de som inte har lika bra flås.

Just nu "tränar" jag med hjälp av projektorn och DVD'n och så ska jag göra i ett par veckor till på läkares ordination. :hihi
Närå. Ska börja med lätt gång när stygnen är borttagna.

Siktar på att börja köra någon gång i juni.

RaceMe skrev:

Inte alla som sett tråden antar jag...eller orkat svara heller.
Hoppas att en fd motardåkare får svara oxå :)

Själv så har jag tränat ganska regelbundet i drygt 10år nu. Körde lite långlopp på MTB ett tag och kombinerade det med löpning, men just nu är det bara löpträning på schemat. Framåt våren så blir det mer cykel men inget seriöst utan mest lek/hopp och downhill. Sen så kör jag ju en hel del cross och enduro, bästa träningen för att orka köra hoj fort och länge är att...köra hoj.

Jag heter Lasse skrev:
2047828
Olle--> Satsa på mx-kondis så blir det lättare att hålla skärpan även i slutet på heaten och du minskar risken för vurpor och ökar chansen till att köra om de som inte har lika bra flås.
Haha de e sant det behöver jag nog :D

Alltså jag må väl kanske vara puckad men nu satsar jag på att ha så bra kondis att man kan köra cross, vore roligt att kunna åka SM om man ville göra det :tummenupp

Det betyder bra många fler timmar på crossbanan nästa säsong, samt att bygga en egen crossbana :)

Jag avundas verkligen inte er som måste rehabilitera samtidigt, usch å fy!

Förresten, vad kör folk för styrketräning för motardåkandet? Jag kör just nu bara sånna här gummisnoddar och tränar på drag-momentet.

Olof Eriksson skrev:
2048132

Alltså jag må väl kanske vara puckad men nu satsar jag på att ha så bra kondis att man kan köra cross, vore roligt att kunna åka SM om man ville göra det :tummenupp

Det betyder bra många fler timmar på crossbanan nästa säsong, samt att bygga en egen crossbana :)

Du kör alltid med småhjulen eller, även ren cross?
Egen crossbana vore kul...så man fick ha bandjäveln som man själv vill :4skrika

rejser skrev:
2048169 Du kör alltid med småhjulen eller, även ren cross?
Egen crossbana vore kul...så man fick ha bandjäveln som man själv vill :4skrika
Jepp det stämmer det, känns onödigt att snöra på crosshjul när man ändå har fjädringen som e kajk för det.

Haha ;D Hoppas man kan få till den bra så det inte blir bara några gupp på en åker. Kommer nog bli mer supercross-stilen än svensk crossbana!

Och sen vet du att du stannar av här å gassar lite om du lix ska upp i norrland å köra något. Du kan säkert lära mig en hel del saker :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
Förresten, vad kör folk för styrketräning för motardåkandet? Jag kör just nu bara sånna här gummisnoddar och tränar på drag-momentet.

Ja kör vanlig hederlig med vikter, fast det är nog bara för att jag e så jävla insnöad på det igentligen, Kör många reps och inte så tungt nu inför säsongen.

Funkar det bra med såna där Tv shop band :hihi Olle, Tycker det ser ut som att det inte blir något motstånd, men ja kanske har fel.
Försöker göra så många olika övningar med kroppen som vikt också. Någon som har några special övningar med kroppen som vikt förutom Chins, Dips, knö böjningar?

Jocke W skrev:
2048437 Ja kör vanlig hederlig med vikter, fast det är nog bara för att jag e så jävla insnöad på det igentligen, Kör många reps och inte så tungt nu inför säsongen.

Funkar det bra med såna där Tv shop band :hihi Olle, Tycker det ser ut som att det inte blir något motstånd, men ja kanske har fel.
Försöker göra så många olika övningar med kroppen som vikt också. Någon som har några special övningar med kroppen som vikt förutom Chins, Dips, knö böjningar?
Vilka övningar kör du då?

Japp det funkar, hur det funkar vet jag inte men det känns som om det är bra för hojåkandet då man mer behöver en "uthållig" styrka än explosivitet. Men jag kan ju ha helt fel också :) Vilket motstånd det blir beror på vilken gummisnodd du använder och hur mycket du för-laddar den. Jag förladdar den tills den vill dra mig och sen kör jag övningarna och då tycker jag att den e stark nog för mig iaf :)

Vilka övningar? err många, orkar inte skriva alla :gnissla
Men jag kör många reps, så det blir mer uthållig styrke träning än explosiv.

Man kanske ska prova nån sån där gummisnodd, kanske finns nån på gymmet :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
2049666 Vilka övningar kör du då?

Japp det funkar, hur det funkar vet jag inte men det känns som om det är bra för hojåkandet då man mer behöver en "uthållig" styrka än explosivitet. Men jag kan ju ha helt fel också :) Vilket motstånd det blir beror på vilken gummisnodd du använder och hur mycket du för-laddar den. Jag förladdar den tills den vill dra mig och sen kör jag övningarna och då tycker jag att den e stark nog för mig iaf :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph