hur fyller man på olja i framgaffeln på R1?

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
har aldrig gjort detta och har ingen manual att kolla i, nån som kan förklara?
anledningen är att framgaffeln är för mjuk, krävs nästan ingenting för att pressa ihop den, dock går den inte helt i bott och den är bara alldeles för lätt att å fladdrig. detta fenomen uppkom idag när jag var ute å körde.
kollade nogrannt men vad jag kan se så har det inte läckt något.
är det någon som har andra förslag på vad det kan vara får gärna dela med sig.
/mvh erik

Lossa på hela den delen som nipplen sitter på högst upp.

Dock är det ju väldigt viktigt att du får i rätt mängd och viskositet.

Dvs att bara toppa upp med olja funkar sådär,byt olja i bägge benen.

För att få rätt mängd, kan man inte samla upp den gamla oljan i något kärl o se hur mkt det är som åker ur.. fylla upp ett likadant kärl med ny olja och hälla i?
Kanske några droppar extra som int ehamnar i kärlet ? :)

Kanske dax för en lite genomgång?

Nya boxar å nu olja samt en ordentlig rengöring. Det har en viss tendens att bli väldigt grådassig olja/ smet i gaffelben för folk kollar aldrig över förens det börjar läcka.

Gjorde en riktig genomgång på min gamla R6a och jisses vilken skillnad. Som en ny hoj....

Spränn fjäderförspänning en-två ringar och två klick på kompression och testa innan du fyller på olja. Se också till att inte baken är för mjuk.

/Joakim

öppnade framdämparna förut bara för att kolla men jag kunde då inte så någon olja alls. den kanske bara syns om man tar ur fjädrarna och trycker ihop gaffeln?

Bara för att vara säker, vad har du för årsmodell?

Om det kom helt plötsligt så är det ju lite misstänksamt.
Jag har iofs inte hört talas om det men en dämparinsats kan vara skadad.

tyson skrev:
2131181 har aldrig gjort detta och har ingen manual att kolla i, nån som kan förklara?
anledningen är att framgaffeln är för mjuk, krävs nästan ingenting för att pressa ihop den, dock går den inte helt i bott och den är bara alldeles för lätt att å fladdrig. detta fenomen uppkom idag när jag var ute å körde.
kollade nogrannt men vad jag kan se så har det inte läckt något.
är det någon som har andra förslag på vad det kan vara får gärna dela med sig.
/mvh erik

http://sports.racer.net/docs/yamaha_yzfr1_98_service_manual.pdf

När man mäter nivån på oljan så är det med fjädern ur och fullt ihoptryckt gaffelben.
Här finns en fin beskrivning av hur man byter packboxar, fyller på olja m.m.
Mektips från soe.se
Tror det finns en del trådar om sånt här på SH också.
Sök och se vad du hittar. :tummenupp

Kyckling skrev:
2133956 När man mäter nivån på oljan så är det med fjädern ur och fullt ihoptryckt gaffelben.
Här finns en fin beskrivning av hur man byter packboxar, fyller på olja m.m.
Mektips från soe.se
Tror det finns en del trådar om sånt här på SH också.
Sök och se vad du hittar. :tummenupp

Jag vill inte verka för negativ men R1-gaffeln kräver lite mer för att gå att plocka isär, eller framförallt, gå att plocka ihop igen utan att man får fjädern i nyllet, hehe.

Bäst är att läsa Haynes manual, för de visar hur man kan tillverka de verktyg som behövs.
Original manualen är givetvis också bra men där står bara att du ska använda verktyg ditt & datt :)

Ozzian skrev:
2133998 Jag vill inte verka för negativ bla bla bla... :)
Nej det är lugnt. :)
Tänkte bara att det borde kunna ge ett litet hum om hur det kan se ut i en gaffel.
(Principerna borde ju vara desamma).

Kyckling skrev:
2134219 Nej det är lugnt. :)
Tänkte bara att det borde kunna ge ett litet hum om hur det kan se ut i en gaffel.
(Principerna borde ju vara desamma).
Jo men så är det ju :tummenupp

Jag rev hela gaffeln på min förra R1 och som tidigare sagt så var det lite "pyssel", nu ska man ju inte behöva riva allt bara för att behöva byta olja men jag ville göra det grundligt, hehe.

För att få ut fjädern behövde man tillverka ett par verktyg men värst var själva stötdämparinsatsen, den sitter fast i det undre fjäderbenet med en insexsskruv underifrån, de har dessutom varit bussiga nog att låsa dem med låsvätska.

Det innebär att när man börjar lossa på skruven så funkar det ända tills dämparen börjar rotera inne i benet, sen kom man varken fram eller tillbaka :va
Då kan man använda en slående mutterdragare som kan "hacka" loss skruven.
Efter det så tillverkade jag ett verktyg för det också :lol

Och som någon sa innan, det bästa är att mäta fram rätt nivå, fylla på en viss mängd förutsätter ju att gaffeln är helt tom.

Last edited:
nu har jag fått ta i en manual så nu ska det nog lösa sig, årsmodellen är 1999

ta de försiktigt me gafflarna te r1an min står upppallad hemma pga av en mekaniker som har gjort fel när ja lämna inn dom för repartion i vintras har kört 25-30 mil å nu läcker de igen å den där mekaniikern skjuter bara fram när de ska va klart

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg