Hur funkar Yamahas garanti?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Är det någon i forumet som är expert på Yamahas 5-åriga garanti? Jag köpte en XJ6 (ny) i mitten av maj förra året och den enda service som jag gjorde var 100-milservicen. Måste jag göra en års-service innan mitten av maj för att garantin ska gälla?

Edit: Jag missade visst ett i i rubriken.

En service varje år, års om inte milen räcker. Enligt uppgift ska det räcka med en gång per år, alltså inte senast 12månader senare utan innan året tar slut. Måste vara på auktoriserad verkstad om de 3 extraåren ska gälla.

Knivigt det där, jag gjorde själv en "mellanservice" i år för att femårsgarantin ska fortsätta gälla men vad händer när odometern tickar över tusen mil, ska den obönhörligen in igen då även om det är samma år som mellanservicen?

Mina erfarenheter av garantier och försäkringar är att det är grymt svårt att lyckas utnyttja dem när man väl står där och behöver dem.

en av mina gamla R1:or jag köpte via yamahacenter hade gått 741 mil när jag köpte den

det räknades som 1000 mila service & den var även in på 2 garantijobb senare, TPS + glapp i sving (sidled)

annars är det som alla säger, 1 gång om året eller mil, vilket som kommer först

100 mil år 1
1000 mil och/eller år 2
2000 mil och/eller år 3
3000 mil och/eller år 4

den utökade 3-års garanti gäller enbart motor & elektronik

En service varje år, års om inte milen räcker. Enligt uppgift ska det räcka med en gång per år, alltså inte senast 12månader senare utan innan året tar slut. Måste vara på auktoriserad verkstad om de 3 extraåren ska gälla.

Kommer uppgiften från ett Yamaha Center att det räcker att servicen sker innan året tar slut? Kan vara viktigt att klargöra om det visar sig att den är fel. Logiskt sett borde 12 månader gälla från och med hojen servades sist eller när den ursprungligen registrerades på första brukaren. Men logiken behöver inte alltid ha rätt heller.

Vore jag trådskaparen skulle jag ringa upp den lokala Yamaha Center och fråga vad som gäller. Är garantin viktig för dig är det dumt att göra den obrukbar. Du har ju fortfarande tid att boka in en service.

Kommer uppgiften från ett Yamaha Center att det räcker att servicen sker innan året tar slut? Kan vara viktigt att klargöra om det visar sig att den är fel. Logiskt sett borde 12 månader gälla från och med hojen servades sist eller när den ursprungligen registrerades på första brukaren. Men logiken behöver inte alltid ha rätt heller.

Vore jag trådskaparen skulle jag ringa upp den lokala Yamaha Center och fråga vad som gäller. Är garantin viktig för dig är det dumt att göra den obrukbar. Du har ju fortfarande tid att boka in en service.

Japp, lokala yamahacentret, testat en gång med problemfritt. Men det är väl som du skriver alltid bra att ringa och kolla med det ställe man i värsta fall ska utnyttja garantin på.

Dumt att chansa om garantier är viktiga. Boka in service innan det gått 12 månader sedan senaste service.

Sedan är det inte service när mätaren står på 1000/2000/3000/4000 osv mil utan max 1000 mil sedan senaste utförda service om du hinner köra såpass mycket på ett år.

Så har hojen gått 600 mil när du servar den nu så skall nästa service vara vid 1600 mil. Eller ännu hellre c:a 1200 mil, motorer mår bra av fräsch olja och tillverkarens angivna serviceintervall är ingen exakt vetenskap så vet man att man plågar motorn hårt bör man serva tätare.

Jag får ta och ringa och boka service. Jag får hoppas att det inte är vinter i Maj, i år kan man nog inte vara säker på det. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park