Hur funkar varvtalsbegränsare, s.k. blackbox?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!

Jag undrar hur en s.k. blackbox stryper hojen?

Stänger den bara av tändningen om hojen varvar för högt eller ställer den om tändningen så att hojen går kasst?

Hur är det att köra med en varvtalsbegränsare inkopplad?

Varför jag undrar är för att jag tänkte ha som ett litet projekt o bygga en egen, o om det funkar fint kanske sälja sånna i framtden... har även funderingar på att sälja MC-larm, har byggt ett nu...det funkar fint :) (skulle bli ett väldigt billigt o bra larm...)

EDIT: Hur kopplas den in? dom brukar ha tre sladdar va? Har någon lust att dra en förklaring på hur tändnings-systemet ser ut? med tändspole och CDI-box och allt sådant? är inte riktigt säker på hur sånt är kopplat.

Last edited:
Okej... Blir det inte hackigt att köra på varvtalsstoppet då?

Men hur är tändspoeln, CDI-boxen och tändstiften och allt annat gojs ihopkopplat?

En "blackbox" gör i princip så att den inte tänder lika ofta på stiftet.
För att få ett varv på 10,000 varv/minut krävs 10,000 gnistor på stiftet/minut. Med blackboxen ställer du "maxantalet" gnistor/minut. Tex 4000, dvs den varvar max 4000 varv/minut.

MRX_Martin skrev:
Okej... Blir det inte hackigt att köra på varvtalsstoppet då?

Men hur är tändspoeln, CDI-boxen och tändstiften och allt annat gojs ihopkopplat?

Jag tror stenhårt på ditt projekt.
Säg till när du är klar så kanske jag köper ett.
:lol

K-Micke skrev:
Jag tror stenhårt på ditt projekt.
Säg till när du är klar så kanske jag köper ett.
:lol

Haha, ja det kan du behöva på din hoj... :D

Tror du inte jag kommer klara det heller? hehe... Om jag får bra hjälp så klarar jag ut det, det har jag gjort med ett flertal projekt, Larmet jag har byggt är förmodligen mer komplicerat nästan... men det gick... tillslut, hehe :tummenupp

Men alltså, elektroniken är inga problem! jag måste bara vet hur man brukar koppla in dom, därför måste jag veta mer om CDI-boxen och de delar som sköter tändningen... Tyvärr så får jag ingen hjälp, har letat lite efter fakta och hittat en del... får väll söka på egen hand, hehe...

Uppskattar dock hjälp väldigt mycket! hoppas nån vill hjälpa mig!

Kolla in:

http://www.rg500.net/HTML/marc02/index.html

Där står det lite om hur en CDI funkar och hur man kan tänkas modifiera den. Kanske inte direkt vad du letar efter, men mätsetupen han har gjort med oscilloskop & tongenerator skulle du kunna använda dig av.

Ska fan själv göra modifiering enligt länken någon gång. Moddad CDI får dock ställa sig i kö med resten av allt jag ska göra med mitt pengaslukande svarta hål till hoj...

/J

Tack för hjälpen! :)

Det borde alltså va som så att man kopplar in "blckboxen" mellan CDI-boxen o tändspolen... då så...det borde inte bli några större problem...

Ärd det nån som har ett schema på hur det kan se ut? Spelar ingen roll vilken hojj, vill bara se lite hur det är kopplat...

Angående larmet så är det en smått modiferad byggsatts, plus en intervallswich som jag byggt helt själv, ingen fusk-byggsatts på intervallen alltså, hehe... Larmet funkar fint...

Har planer på att bygga ett larm med en enchipsdator och fler avancerade funktioner osv... får se sen... måste hitta en bra sensor men det borde inte vara några problem :)

1) Tror inte varvstoppen är riktigt bara av/på vid x rpm. Skulle nog bli väl ryckigt. Tror att dom börjar plocka bort enoannan gnista o sen snabbt fler o fler m stigande varv.
2) Det är nog bättre att koppla in den på tändpulsgivarsidan o dödarknappsidan. En tändspole ger så otäcka spikar tillbaka. Möjligen kan en sån lösning lura varvräknaren när varvtalsspärren griper in, men det kanske man kan ta.
/u

Last edited:
Finns cheman på tex. 2 och fyrkanals chiftlight byggen på internet.. är bara att använda sig utav en av dom kanalerna o koppla in sig på. Där kan du ställa det iaf. På dom boxar som användes på a-traktor tiden för att slippa behöva ha dubblalåder eller startspärr hade funktionen att antingen tänden den typ varannan gång man låg på stoppet.. högg direkt då, i andra läget så började den bryta lite gran gissningsvis ett par hundra varv innan det så vart det mer o mer.. men det är ju inget man har nytta utav på 125an.

Tack för hjälpen alla!

Ska kolla runt ltie mer o se om jag orkar börja med nått sen, hehe, men det gör jag nog :)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP