Hur funkar smörjningen av oringskedja?

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Är oringarna täta så att leden innanför oringen är smord från fabrik och kan inte smörjas igen? En försäljare av kedjor jag pratade med påstod att oringarna var öppna så att hela kedjan (även den del som är innanför o-ringarna) kunde smörjas med kedjesmörjmedel, stämmer det? Om oringarna är täta vad ska man smörja kedjelåset med, kedjesmörjmedel?

O-ringarna tätar bara av lagringsytan mellan nit och bussning, inte mellan bussning och rulle.

En bild säger mer än...

Bifogat

• 36680d1295023942-bike-o-ring-chain-cleaning-lubrication-o-ring-chain-closeup.jpg
    36680d1295023942-bike-o-ring-chain-cleaning-lubrication-o-ring-chain-closeup.jpg
    13.9 KB · Visningar: 71
...och två bilder säger men än en bild... :)

Vad som är vad i G-mans bild:

05DM2Oring.jpg

Härligt härligt!

Men som Roger_K frågade också: Vad ska man smörja med? Jag är en utav dem som är rätt lost när det gäller meck på alla nivåer... så lite tips sitter inte fel :rolleyes: :krama

Härligt härligt!

Men som Roger_K frågade också: Vad ska man smörja med? Jag är en utav dem som är rätt lost när det gäller meck på alla nivåer... så lite tips sitter inte fel :rolleyes: :krama

finns lite olika varianter och nästan alla säger olika men jag säger, läs på burken om den fungerar till o/x ring kedjor, jag kan rekomendera en som jag använder nu, valvoline white lubrication..

jag har testat några och den här tycker jag är bäst plus att du kommer ha en fin bakfälg:tummenupp

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd