Hur funkar Metzeler K3 Interact?

2,5 och 2.9 är åt he för mycket för K3-däcken.:fakta

K3 var en av standarduppsättningar på BMW S1000rr när den levererades (vet ej om de fortfarande levererar med dem på 2012). Rekommenderat lufttryck som BMW då säger är just 2.5/2.9 utan passagerare.

Till TS, om du inte har ett djävulskt tempo så förstår jag inte varför du skulle gå ifrån Sportsmart. Det är betydligt svårare att få temp i K3 och jag gillade dem inte alls i regn. Jag har gått från K3 till Sportsmart och inte ångrat det en enda gång. Men så kör jag i ett tempo så jag inte får dödsångest heller.
 
Tur jag inte har en BMW då, för Metzeler rekomenderar 2,1 fram o 1,9 bak :D Jag kör bara bana, skall tilläggas.
K3 var en av standarduppsättningar på BMW S1000rr när den levererades (vet ej om de fortfarande levererar med dem på 2012). Rekommenderat lufttryck som BMW då säger är just 2.5/2.9 utan passagerare.

:DTill TS, om du inte har ett djävulskt tempo så förstår jag inte varför du skulle gå ifrån Sportsmart. Det är betydligt svårare att få temp i K3 och jag gillade dem inte alls i regn. Jag har gått från K3 till Sportsmart och inte ångrat det en enda gång. Men så kör jag i ett tempo så jag inte får dödsångest heller.
 
Last edited:
Såvitt jag läst så har inte K3 alls den hårda stomme som krävs för låga däcktryck (Sportsmart skriver ju bl.a. om att gå ner mot 1.8 bar). Jag kan heller inte finna någon officiell källa till dina påståenden.
http://www.metzelermoto.com/web/prod...s/default.page


Ok kollade säker källa: 2,3 f o2,2 bak vid bankörning vilket tråden handlade om. Jag kör ca2,2f o1,8 bak på K2..

Enligt de uppgifter jag sett och vilka jag också använder så gäller 1.9 bak 2.2 fram, varmtryck.
Detta brukar resultera för mig i ca. 1.6 bak, 2-2.1 fram kalltryck.
Jag pratar om Racetec Interact K3.

Angående däcken så kan jag verkligen rekommendera dessa. Mycket bra grepp med fin känsla och feedback.
 
Ok kollade säker källa: 2,3 f o2,2 bak vid bankörning vilket tråden handlade om. Jag kör ca2,2f o1,8 bak på K2..

En gissning är väl att du aldrig kör ut med kalla däck? Påverkar inte det lite oxå?

Damn...vem frågar man när alla tycker olika? Finns det nån Metzeler husgud i Sve? :)
 
Jag pratade med en åf för Metzeler och det var Metzelers rekomendationer. Sen är det beroende på temp,underlag,körstil,däckvärmare......som sagt mycket o tänka på. Börja med deras rek o får du inte upp temp så sänk lite efter hand.
En gissning är väl att du aldrig kör ut med kalla däck? Påverkar inte det lite oxå?

Damn...vem frågar man när alla tycker olika? Finns det nån Metzeler husgud i Sve? :)
 
K3 fungerar kanon, dom kommer snabbt upp i temp o ger bra feedback. Körde 1.15 tider på Gelleråsen utan några som helst problem, du ska ha 2,3 fram o 2,1 bak i kalltryck. Lycka till! :tummenupp
 
Jag pratade med en åf för Metzeler och det var Metzelers rekomendationer. Sen är det beroende på temp,underlag,körstil,däckvärmare......som sagt mycket o tänka på. Börja med deras rek o får du inte upp temp så sänk lite efter hand.

Det är ju som sagt lite lustigt att de tydligen har olika rekommendationer till sina åf och vad de har på hemsidan. Det är också lite lustigt att de flesta här verkar köra lägre tryck bak än fram medan Metzeler på hemsidan verkar rekommendera högre tryck bak.

Jag provar nog att släppa ut lite luft både fram och bak nästa gång jag är på en bana.
 
Last edited:
Det är ju som sagt lite lustigt att de tydligen har olika rekommendationer till sina åf och vad de har på hemsidan. Det är också lite lustigt att de flesta här verkar köra lägre tryck bak än fram medan Metzeler på hemsidan verkar rekommendera högre tryck bak.

man vill ha lägre tryck bak för så mycket gummi i backen och fram vill man ha lite mer för att den inte ska bli tungstyrd, fick jag lära mig av en instruktör(inte smc).
 
Kör ni samma tryck på gata och bana med K3-däcken? 2,3fram och 2,1 bak verkar bli en bra start iallafall...
 
Har precis i dagarna slängt på K3 Interact både fram och bak. Skall till Kinnekulle nu till helgen 19/-20/5 med SMC och kör då i snabb grupp. Får väl återkomma även jag med en recension.
 
Kör ni samma tryck på gata och bana med K3-däcken? 2,3fram och 2,1 bak verkar bli en bra start iallafall...

det gäller nästintill alla sportdäck, gata kör man alltid mer tryck för mer livslängd, t.ex jag åker 2.5 fram o bak gatan när jag åker själv och ska jag ha passagerare brukar jag gå upp till 2.8-2.9bak och 2.3 fram 2.1bak på bana.
 
Back
Top