Hur funkar det att köra offroad nu?

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Som rubriken lyder, hur fungerar det att köra offroad n'r vi helt plötsligt fått vinter i vårt avlånga land?

Måste man ha dubb på offroad/endurodäcken, eller räcker det med dom som de är? Om man vill köra i skog och kanske lite småstigar. Man måste ju kunna ta sig till dessa ställen också, men är det bara att tänka om och lasta hojen på släp eller hur bär ni er åt? Får man nått fäste i snö med vanliga offroaddäck...? :va

I mjuk pudersnö går det hyfsat, men så fort du börjat tappat kontakten med underlaget och det är mer hårdpackat/halt, så önskar du att det satt dubb på sulorna ;) Dessutom kan gummit vara hårt som attan i de vanliga crossdäcken, jämfört med vinteranpassade däck.

Jag tar hojen i skåpbilen om det är långt, annars kan man ofta köra på den välpackade snö som finns längs landsvägen (om man bor ute på landet där det finns ordentligt med snö :) ).

Körde 100% vilse förra hösten då det hade snöat en hel deluppe i Roslagen och det var nog det jobbigaste jag varit med om. Snacka om Bambi på hal is :kocko

skall du ut i skogen eller på grusvägar så är det enduro dubb som gäller!
på asfalt och sån körning så dubbade MT21:er eller nått sådant däck som gäller!

...Körde en hel del i helgen med min knarr. Kan meddela att det var skaplig halt utan dubb. Inget jag rekomenderar med andra ord. Vore ju inte fel om det svängde när man svänger...o inte går rakt fram. Bakdäcket bet inte speciellt bra heller.

/KaliZ

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back