Hur funkar avgasports inställning på 2-takt? (ktm exc200)

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
JA! Jag har köpt en supermoppe (KTM EXC 200). Köpte den igår (när alla andra var på mässan) så jag kan fortfarande inte köra den alls ;)

Nu till frågan: Man kan skruva på en liten moj som har med avgasporten att göra. Men vad är det man skruvar på? Vad händer?

"Den blir rappare" var det någon som sa men innebär det att man flyttar max moment upp och ner i varv?!?!? eller är det bara att avgasporten ändrar sig snabbare???

Alla jag känner kör fyrtakt, så dom kan inte supermoppar....

Jag kan inte tvåtakt för fem öre, hjälp!

Porttiden/durationen för avgasporten ändras med varvtalet o motorn ställer om sig själv mao. Allt för bästa effekt över större register. Det är principen f ypvs o kips o vad dom heter.

Vad som ändras när du skruvar vet jag inte; beror på konstruktionen. Kan vara vid vilket varv den börjar öppna eller hur snabbt (räknat i varvtal) den öppnar fullt. Kan iofs vara bäggedera. Kanske står i bruxet el ev. verkstadshandbok.

Tycker inte man borde behöva ställa om den om man inte bytt till en annan expansionskammare. Porttider o avstämd längd ska lira ihop.
/u

På gamla suzuki gick det att ställa förspänningen på en fjäder (rättare sagt två) till avgasporten. Kanske nåt liknande?

Det man justerar är när avgasporten börjar att lyfta och ev hur mycket den max lyfter. Detta påverkar inte max effekten utan bara när effekten levereras.
Annan justering än orginal används bla om man har andra avgasystem + tändboxar

Det kan dock bli sämre om man justerar och avgasporten öppnar när den inte skall. Om du skall justera så leta i så fall reda på någon som vet hur mycket och vad det ger för resultat.

Borsiin skrev:
Det man justerar är när avgasporten börjar att lyfta och ev hur mycket den max lyfter. Detta påverkar inte max effekten utan bara när effekten levereras.
Annan justering än orginal används bla om man har andra avgasystem + tändboxar

Det kan dock bli sämre om man justerar och avgasporten öppnar när den inte skall. Om du skall justera så leta i så fall reda på någon som vet hur mycket och vad det ger för resultat.

grejen är att killen som hade den innan har skruvat runt lite på både det ena och det andra, så jag vill bara sätta tillbaks det på "factory default". Anledningen jag frågar är att det kan ju vara intressant att veta varför han har ändrat (och vad det gör)!

Raggarn skrev:
oh en 200kubikare?!
grattis som fan!!! kan inte väga mycket va?! max 95kg?

Tack!

Den är fin som fan. Jag måste vara den enda som puttsar på en enduro.

102kg väger den och det känns extremt lätt! Så även lilla jag skall nog orka med den i skogen!

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP