Hur funkade Nintendo pistolen?

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki
Tjena!

Jag och några av mina kollegor kliar oss i huvet och undrar hur pistolen
som fanns till dom 1a nintendo spelen fungerade..
Man siktade på tv´n och pangade, träffade eller träffade inte.

Hur kände spelet av om man träffade målet eller ej är den stora frågan!
Har för mig att det satt en lins längst fram på pistolen och gissar att den
kände av ngt på bilden... Kan inte funkat på ngt annat sätt, tror jag!?

Någon som kan hjälpa oss med denna livsviktiga fråga?? :va

/Danne

Väldigt enkelt förklarat:
TV-bilden är egentligen inte en bild utan en ljuspunkt som med en väldig hastighet ritar upp bilden på skärmen.
När du trycker på pistolen vet spelet var ljuspunkten befinner sig och om du då har ljus in i pistolen har du träffat rätt. Mao så kan spelet räkna ut var du siktar beroende på när ljuset från punkten träffar pistolen.

Edit* Byggde iaf ljuspennor till tidiga datorer på det sättet. Kan även vara som beskrivet nedan men det verkar jobbigare att programmera.

Last edited:
Bastarden skrev:

/Danne

Jag har alltid förstått det som att sensorn i pistolmynningen uppfattade om den var riktad mot rätt form och färg(?). Är ju egentligen ingen avancerad teknik.

När jag jobbade på Ericsson en sommar jobbade jag på en avdelning som ytmonterade små klomponenter på kretskort. Varje komponent som lyftes upp i maskinen för att placeras på kretskortet "fotades" för att kontrollera att det var rätt.. storlek, form och "vinkel" kollades innan den polacerades ut på kortet....
.....Det lite tuffa var att maskinen han lägga ut upp till 15 komponenter (motstånd å annat) i sekunden...

Last edited:
Bastarden skrev:
Tjena!

Jag och några av mina kollegor kliar oss i huvet och undrar hur pistolen
som fanns till dom 1a nintendo spelen fungerade..
Man siktade på tv´n och pangade, träffade eller träffade inte.

Hur kände spelet av om man träffade målet eller ej är den stora frågan!
Har för mig att det satt en lins längst fram på pistolen och gissar att den
kände av ngt på bilden... Kan inte funkat på ngt annat sätt, tror jag!?

/Danne

När du trycker av pistolen så blir allt på bilden, förutom det som man ska träffa, svart i en väldigt väldigt kort stund. Fotocellerna i pistolen "ser" bara målet som nu är vitt, du måste alltså ha pistolen riktat mot det vita målet för att träffa.
Denna smarta lösning har gett mycket rolig speltid på 8-bitarn, minns Duck Hunt och Track & Field´s lerduveskjutning :yoparty

Johan skrev:
Väldigt enkelt förklarat:
TV-bilden är egentligen inte en bild utan en ljuspunkt som med en väldig hastighet ritar upp bilden på skärmen.
När du trycker på pistolen vet spelet var ljuspunkten befinner sig och om du då har ljus in i pistolen har du träffat rätt.

Nu är du väl ändå ute och cyklar.. pistolen vet ju aldrig mot vilken "kordinat" på tv:n den siktas mot. Och tv:n kan ju aldrig känna var den blir "träffad"..

Enda sättet är ju att pistolen "fotar" den del av skärmen den siktar mot för att avgöra om den innehåller rätt objekt eller inte.. Analyserar alltså formen på det som finns i bilden.

mjukis skrev:
När du trycker av pistolen så blir allt på bilden, förutom det som man ska träffa, svart i en väldigt väldigt kort stund.

Visste faktiskt inte att bilden blev svart! Coolt!

korvgubbe skrev:
Nu är du väl ändå ute och cyklar.. pistolen vet ju aldrig mot vilken "kordinat" på tv:n den siktas mot. Och tv:n kan ju aldrig känna var den blir "träffad"...
Finns olika tekniker men visst kan pistolen känna vilken kordinat den är riktad mot. Bara den mäter tillräckligt kort tid.

Kommer inte ihåg riktigt men visst markerade pistolen även missarna? Om inte funkar ju tekniken med att bara tända målet.

Last edited:
Bulan skrev:
Kommer du inte ihåg det? man såg ju hur det blinkade iaf om man pangade på som fan. :)

Lyckades aldrig vädja tillräckligt mycket till mina föräldrar för att få ett nintendo.. Jag fick bara glädjas åt denna underbara skapelse de få gånger jag besökte min bortskämde kusin.. Kanske därför jag inte reflekterade över att bilden blinkade. Men det låter ju verkligen som en enkel lösning. Kom på att kamerorna jag nämnde i början, som används i maskinerna , var svartvita även de..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back