Hur fungerar tändningen och kompressionen?

Korrekt, det är tändspolarna.

Nu får du bestämma dig, blir det 12V när du mäter från pluspolen eller minuspolen?

Du bör ha +12V på den bruna kabeln (alla spänningar anges relativt mot jord nu, alltså minuspolen eller lämplig metalldel på ramen)
De två orange borde växla mellan 0 och 12...
Mät nere där kablarna sitter på brytarna, vad har du där med tändningen på och brytarna öppna/stängda?



Den högra spolen fungerar bra, den bryter och går från noll till 12 lite då och då. Den andra spolen går från 12 till 9.5, men aldrig lägre än så. Detta fastän brytarspetsarna öppnar sig helt/stänger.

För att underlätta för andra som hjälper.,..

Den har ingen CDI box

Den behöver friskt batteri för att överhuvudet starta

Det är den gamla 2 cyl


( har haft 2 st back in da days )

Vad är det då för box som dit 6 kablar leder? (se bild länge upp i tråden).
Jag är nybörjare när de gäller dessa motorer så jag gissar bara som det är nu.
 
Last edited:
Den högra spolen fungerar bra, den bryter och går från noll till 12 lite då och då. Den andra spolen går från 12 till 9.5, men aldrig lägre än så.

Har du konstant 12V på den bruna då?

Att den bara går ner till 9,5V antyder att du har dålig kontakt någonstans mellan den tändspolen och brytaren. Dra itu kontakterna på vägen och kolla efter oxid eller annat som kan skapa problem.
 
Har du konstant 12V på den bruna då?

8V på båda spolarna på den bruna.
Ja ska testa med ett bilbatteri som finns några km här i från.
De är inga problem att kopla in ett 12V 65Ah eller?
För den tar väll inte mer ström än vad den behöver, så att inte kablarna smälter menar jag.
 
12V är 12V oavsätt vart det kommer från, hur mycket belastning det "tål" är ointersant i detta fallet (Ah= Ampertimmar).
 
Nej, den tar inte mer ström än den behöver. Enda skillnaden är att ett bilbatteri kan göra mer skada om du kopplar fel... ;)

8V? Verkar som att strömmen inte ens kommer fram dit ordentligt då (eller så har du ett kasst batteri och testar med)
 
Ang, dom 8V, det sitter inte förkopplingsmostånd innan spolerna?
I så fall är väl 8V "normalt" i tändläge.

(det är ett bra tag sedan jag hade något med den här typen tändsystem att göra, lite "rostig" kunskap känner jag ;) )
 
Tjohoo, nu fungerar den.

Jag kopplade ett bilbatteri till MCn vilket gjorde susen.
Ska se om ja kan betställa ett nytt, mindre batteri.

Tack för alla svar!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top