Hur fungerar inlösning av hoj?

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Fick idag svar om att skadorna på hojjen var uppe i över 60 lök, och nu inte är aktuell att reparera.
Därför kommer hojjen att lösas in och det är nu jag har lite funderingar.

Hur fungerar det?
Antar att de går efter någon tabell men brukar budet vara okej, eller får man något skambud?
Är det värt att "fightas" om det är en struntsumma de erbjuder eller är det bara att acceptera?
Enligt blocket ligger priset runt 50-55 tusen kronor, vad kan man tänkas bli erbjuden?

Kommer få mitt ställ, hjälm, handskar och stövlar ersatta till fullpris vilket känns bra.

Eftersom jag fick personskador så skulle de kontakta mig vidare för eventuell ersättning. Skadorna jag drog på mig var flera frakturer i v.hand, h.hand stukad, sprickor i några revben och diverse blå/skrapmärken.
Jag fick dock bara frakturerna i v.hand dokumenterat av sjukhuset då inget av de andra sakerna gick göra någonting åt utan skulle självläkas.
Blev någon månads sjukskrivning, har fortfarande ont och har tappat mycket muskelstyrka i v.arm då jag inte kunnat använda v.handen till något vettigt.
Klarade ju mig relativt bra då det kunde gått bra mycket värre så får väl vara nöjd med de "få och lindriga" skadorna jag ådrog mig.
Hur fungerar ersättning här?
Har ett cmstort ärr på tummen efter spikarna/skruvarna de tryckte dit och endel ärr efter skrapsåren, dessa sistnämnda är som sagt inte dokumenterade.

Hojjen är en Hornet 900 -02 och bolaget är IF (märkesförsäkringen).

Har verkligen noll erfarenhet av sånt här så kom gärna med seriösa svar.
Tack på förhand.

Skiljer säkert mellan bolag.

Jag fick min hoj löst i december eftersom den vart stulen och Folksam ersatte faktist bra och utan tjaffs, de gick på listor från handlare på vad liknande hojjar kostade och jag fick strax över medel av det priset.

På bilsidan går man på marknadsvärde,, försäkringsbolagen kollar på annonssidor som vi andra,,,,,,, strid och kriga och ta inga skambud vare sig på kläder eller hojen.

Tänk så här vad kostar det mig att skaffa nytt. Lycka till

Lånar tråden lite, hur går värderingen av kläder, hjälm etc till? Vill dom att man ska ha kvitton på alla grejer eller kollar dom några listpriser på dessa grejerna?

Lånar tråden lite, hur går värderingen av kläder, hjälm etc till? Vill dom att man ska ha kvitton på alla grejer eller kollar dom några listpriser på dessa grejerna?

Jepp kvitton e ett måste, iaf enligt min erfarenhet...om du inte flörtat in dig ruskigt bra hos din handläggare förstås.
E sakerna mindre en ett år ska man få full ersättning. Sen har dom nån skala de går efter för att bestämma värdeminskning.
Har använd mig av min försäkring vid två tillfällen o det har aldrig varit någe strul med ersättningen.

Ersättning för "sveda och värk" är symbolisk (max ett par tusenlappar).
Får du "bestående men" av skadorna får du ersättning beroende av graden av invaliditet. Det finns tabeller för hur sådan ersättning beräknas.

Försäkringsbolaget kan om de vill ersätta dig med en "likvärdig ersättningsmotorcykel" istället för kontant ersättning, så marknadsvärdet gäller i de flesta fall. Det går att förhandla om ersättningen till viss del om man har mycket extrautrustning som förstörts eller om hojen var i dokumenterat exeptionellt gott skick jämfört med "motsvarande genomsnittsmotorcykel" av samma modell. Saker som nya däck, miniblinkers, effektljuddämpare etc. är det svårt att få någon extra ersättning för.

Tack för era svar, nu fick jag lite mer kött på benen.
Hojjen var i gott skick, men hur bevisar jag då detta?
Miniblinkers, BOS slipons och ett bredare styre var den utrustad med och lite andra smågrejer var ändrat på den, tråkigt om man inte skulle få det ersatt.

Någon undrade om kvitton på kläderna, jag behövde aldrig visa upp några kvitton utan bara säga cirkapriser och när de var inköpta ungefär.
Har visserligen haft ganska mycket kontakt med dem (hoj och endel kläder inköpta där) så de kanske bara visade goodwill.

jag hade visserligen en moped som blev inlöst men ska väl tro att dom gör samma på alla sortes fordon.. men jag fick iaf ett skambud på 15000 på moppen men efter lite fight i telefonen fick jag upp det till 20 000 kr. så de lönar sig att tjöta lite på dom. Vi gick tillsammans genom annonser på blocket genom telefon och då moppen låg på 17 000 i genomsnitt så gick han efter halva samtalet upp till 17. men jag sa då att min va i jättebra skick etc..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park