Hur fungerar höginkomstskatt?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Hej bullen!

Jag jobbar på ett ställe med provisionsbaserad lön, vilket innebär att jag vissa månader tjänar väldigt bra och vissa månader lite sämre.

Hur mycket får man betala i skatt om man tjänar över en viss nivå? Och vilken är nivån?

Letar runt på skatteverkets hemsida, men det är för en imbecill som mig rena grekiskan.

Det är ingen statlig inkomstskatt på beskattningsbar förvärvsinkomst upp till 372 100 kr. Mellan 372 100 kr och 532 700 kr är den statliga skatten 20 procent på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. På den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger 532 700 kr är den statliga inkomstskatten 25 procent.
...utöver vanliga inkomstskatten skall tilläggas.. :näsblod

EDIT: Länk

Last edited:
Ja, så långt är jag hyffsat med.

Men om den samlade inkomsten under året är lägre än 372100kr, men enstaka månader är låt säga 40000kr. Hur beskattas dessa enskilda månader?

Skulle tro att din arbetsgivare drar full skatt den månaden, sen rättas det vid deklarationen/skatteåterbäringen baserat på årsinkomsten.

Last edited:
Det låter som en rimlig teori.

Om vi delar 372100kr med 12 månader så ger det en gräns på ca 31000kr.
Har man en månadslön på 40000kr är det alltså 9000kr överstigande.
Dessa 9000kr beskattas då med ca 53% vilket ger 4230kr netto.
De övriga 31000kr beskattas med ca 33% vilket ger 20770kr netto.

Total nettolön för en inkomst på 40000kr blir alltså 25000kr.

Tänker jag rätt här?

Det låter som en rimlig teori.

Om vi delar 372100kr med 12 månader så ger det en gräns på ca 31000kr.
Har man en månadslön på 40000kr är det alltså 9000kr överstigande.
Dessa 9000kr beskattas då med ca 53% vilket ger 4230kr netto.
De övriga 31000kr beskattas med ca 33% vilket ger 20770kr netto.

Total nettolön för en inkomst på 40000kr blir alltså 25000kr.

Tänker jag rätt här?

Kolla skattetabellen, 40 000 brutto ger 27-28 netto, lite beroende på vilken kolumn man tillhör.

höginkomstskatt suger...kul att få en bruttolön på 97k en månad och inse att 52% försvann i skatt..:mad:

Enligt min erfarenhet brukar arbetsgivaren räkna per månad så de månader du tjänar mycket betalar du de extra 25% på överskjutande belopp, och sedan i slutet av året så räknas det ihop på din deklaration och du får eventuellt tillbaka pengar för det betalats in för mycket om du kommit under gränsen andra månader.

Man kan ju be arbetsgivaren att dra vilken skattesats som helst så får man själv rätta till eventuella felaktigheter sen.

Men dom människor som gör så brukar gnälla när dom ska betala in sen.

Faktum är att jag ligger hellre ett par tusen på den säkra sidan än jag får en utgift lite sådär halvt oväntat samma månad som frysen pajjar eller nåt....

måste väl upp i mer än 40 papp för att de ska börja dras mer skatt?

Man kan ju be arbetsgivaren att dra vilken skattesats som helst så får man själv rätta till eventuella felaktigheter sen.

Faktum är att jag ligger hellre ett par tusen på den säkra sidan än jag får en utgift lite sådär halvt oväntat samma månad som frysen pajjar eller nåt....

Jag gör så, fast tvärtom. I Malmö är skattesatsen 31.43% om jag minns rätt (ej med i Sv Kyrkan), och jag får ett brev varje år från skattemyndigheten att jag ska tala om för min arbetsgivare att jag tillhör tabell 31. Men eftersom detta innebär att jag skulle få kvarskatt varenda år då det saknas 0.43%, så har jag bett löneansvarig att dra från tabell 32, vilket innebär att jag får några hundralappar i återbäring istället.

Så till TS: du kan säkert be din arbetsgivare dra vad du vill. Men om det då visar sig att du tjänat för mycket under året kan du åka på en saftig smäll i efterhand.

Man kan be arbetsgivaren innehålla mer skatt än vad tabellen eller ett beslut från Skatteverket (justering/jämkning) säger. Däremot får arbetsgivaren inte innehålla mindre skatt än så. Då finns ingen valmöjlighet.

Man kan be arbetsgivaren innehålla mer skatt än vad tabellen eller ett beslut från Skatteverket (justering/jämkning) säger. Däremot får arbetsgivaren inte innehålla mindre skatt än så. Då finns ingen valmöjlighet.

Det visste jag faktiskt inte, men ÅAS har jag aldrig visat skattekortet för någon arbetsgivare, så hur ska dom veta att jag inte ljuger om vilken tabell dom ska gå efter?

Jag vet ett par stycken som medvetet har angett för låg skatt för arbetsgivaren och sedan fått betala in extra själv för att dom "minsann inte ska låna ut pengar till staten utan ränta"

Hur mycket ränta dom sedan har fått på dom 5-10 tusen dom får betala in berättar dom dock aldrig.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park