Hur fungerar gasen?

leffsson

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr 1000
Gäller Honda Cbr 1000 f. Har inte köpt någon verkstadshandbok. Bara haft mc i ca 2 veckor. Undrar nu hur gasen fungerar. När jag gasar fjädrar den inte tillbaka utan drar sig mycket slött tillbaka och troligen inte hela vägen.Haft problem med att den hakat upp sig på nästan fullt varv. Som jag såg när jag tittade lite snabbt idag så är det 2 st wirar.

1)Är det en av dessa som fjädrar tillbaka gasen eller är handtaget fjädrer belastat?.

2) Hur är dessa kopplade nere vid förgasaren?

3)Brukar felet vara i handtaget eller är det vanligast nedtill?

Tack för alla inlägg som jag fått.
 
leffsson skrev:
Gäller Honda Cbr 1000 f. Har inte köpt någon verkstadshandbok. Bara haft mc i ca 2 veckor. Undrar nu hur gasen fungerar. När jag gasar fjädrar den inte tillbaka utan drar sig mycket slött tillbaka och troligen inte hela vägen.Haft problem med att den hakat upp sig på nästan fullt varv. Som jag såg när jag tittade lite snabbt idag så är det 2 st wirar.

1)Är det en av dessa som fjädrar tillbaka gasen eller är handtaget fjädrer belastat?.

2) Hur är dessa kopplade nere vid förgasaren?

3)Brukar felet vara i handtaget eller är det vanligast nedtill?

Tack för alla inlägg som jag fått.

Misstänker att du har ett spjäll som är fjäderbelastat.
och den enna vajern öppnar spjället medan den andra ska dra tillbaka spjället om det skulle gå trögt.

Det är väl oftast så att det är fjädern nere i förgasaren/insprutet som drar tillbaka gasen...
 
H01720028.gif


www.bikebandit.com är en mycket bra sida...
 
Börja med att olja wiren! Sen kan du fetta mellan styret och handtaget. Sen om inte det hjälper kan du byta fjäder.
 
Exakt! Börja med att smörja vajern! Använd t.ex. vapenolja, häll i så mycket att det rinner ur vid fuggarna. Hjälper inte det, byt drag vajern! Hjälper inte det, byt den andra vajern!
 
leffsson skrev:
Vilket fett rekomenderar du mellan styret. (vanligt lager fett?)

VALFETT!







Kastar man upp en sådan boll så är det väl klart att man ska smasha... :)
 
wire

den ena av dom två vajrarna är returwire, det vill säga den tvingar gasen att gå tillbaka, så om varven hänger sig även när du "tvingar" gashandtaget tillbaka så har det inte med smörjning att göra om returwiren är spänd o justerad som den ska!

Låter som tjuvluft nånstans kring förknasarna!

Mvh. Hannes
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top