Hur fungerar gasen?

leffsson

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2003
Ort
stockholm
Hoj
honda cbr 1000
Gäller Honda Cbr 1000 f. Har inte köpt någon verkstadshandbok. Bara haft mc i ca 2 veckor. Undrar nu hur gasen fungerar. När jag gasar fjädrar den inte tillbaka utan drar sig mycket slött tillbaka och troligen inte hela vägen.Haft problem med att den hakat upp sig på nästan fullt varv. Som jag såg när jag tittade lite snabbt idag så är det 2 st wirar.

1)Är det en av dessa som fjädrar tillbaka gasen eller är handtaget fjädrer belastat?.

2) Hur är dessa kopplade nere vid förgasaren?

3)Brukar felet vara i handtaget eller är det vanligast nedtill?

Tack för alla inlägg som jag fått.
 
leffsson skrev:
Gäller Honda Cbr 1000 f. Har inte köpt någon verkstadshandbok. Bara haft mc i ca 2 veckor. Undrar nu hur gasen fungerar. När jag gasar fjädrar den inte tillbaka utan drar sig mycket slött tillbaka och troligen inte hela vägen.Haft problem med att den hakat upp sig på nästan fullt varv. Som jag såg när jag tittade lite snabbt idag så är det 2 st wirar.

1)Är det en av dessa som fjädrar tillbaka gasen eller är handtaget fjädrer belastat?.

2) Hur är dessa kopplade nere vid förgasaren?

3)Brukar felet vara i handtaget eller är det vanligast nedtill?

Tack för alla inlägg som jag fått.

Misstänker att du har ett spjäll som är fjäderbelastat.
och den enna vajern öppnar spjället medan den andra ska dra tillbaka spjället om det skulle gå trögt.

Det är väl oftast så att det är fjädern nere i förgasaren/insprutet som drar tillbaka gasen...
 
H01720028.gif


www.bikebandit.com är en mycket bra sida...
 
Börja med att olja wiren! Sen kan du fetta mellan styret och handtaget. Sen om inte det hjälper kan du byta fjäder.
 
Exakt! Börja med att smörja vajern! Använd t.ex. vapenolja, häll i så mycket att det rinner ur vid fuggarna. Hjälper inte det, byt drag vajern! Hjälper inte det, byt den andra vajern!
 
leffsson skrev:
Vilket fett rekomenderar du mellan styret. (vanligt lager fett?)

VALFETT!







Kastar man upp en sådan boll så är det väl klart att man ska smasha... :)
 
wire

den ena av dom två vajrarna är returwire, det vill säga den tvingar gasen att gå tillbaka, så om varven hänger sig även när du "tvingar" gashandtaget tillbaka så har det inte med smörjning att göra om returwiren är spänd o justerad som den ska!

Låter som tjuvluft nånstans kring förknasarna!

Mvh. Hannes
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top