Hur fungerar expansions kammaren hos en tvåtaktare?

Defeat^

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Hoj
har ignen
Hej!
Är bara väldigt nyfiken på hur en 2-takts avgasrörs expansionskammare fungerar och vad den har för funktion (=.
Tänkte först att den kanske gör så att endel av avgaserna tryckstillbaka och tvingar bensinen att stanna i cylindren och inte åka rakt igenom, och att det är därför det inte har någon nytta på 4-taktare eftersom den har avgasprotar som sköter detta. Men nu så jag att det finns 2-takts 125or som har avgasportar och ändå har de expansionskammare. Undrar därmed hur en expansionskammare funkar. (=
Kanske är fel satälle att fråga? är bara Lite nyfiken hur den funakr efter som man tjänar några 100 % effeekt att ha en sådan på 2-taktaren:)

måste börja med att rätta dej en aning. en 2t har oxå avgasportar... men, du menar ventiler. det som 2t 125or har är _variabla_ avgasportar. dom funkar som så att dom täpper för avgasporten vid lägre varför för bättre bottendrag.

Jag är ingen expert på expansionskammaren och är inte säker på om jag har rätt men så jag har fattat det är det så att den helt enkelt ser till att putta tillbaka en del av bensinångorna som bara åkt rakt igenom cylindern utan att förbrännas.

kort sagt så kan du lika mkt som jag bara att du har blandat ihop en del vilket gör att det blir lite fel i din formulering.

men men, lycka till. prova att googla lite, kan ge en del resultat. vet att det finns en del fakta. dock är mkt på engelska och många texter är typ böcker.

kolla här

Kolla in hos Erland, han är en brinnjävel på detta. Han har en moped från helvetet som han konstant vrider hästar ur. Där finns också en animation på hur gaserna färdas i en expansionare.

http://www.topplocksverkstan.se/tvatakt.html

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...