Hur fungerar enduro reg?

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
Ber tusen gånger om ursäkt ifall detta är en återkommande fråga.
Men sök funktionen är ju ur funktion just nu.

Jag skulle vilja få förklarat för mig hur detta med enduro reg funkar.
Kan man köpa vilken cross som helst och regga den?
Eller måste hojarna vara för reggade från fabrik på något sätt?

Jag ska börja köra lite enduro och har tänkt köpa något billigt nu i början, då ligger ju crossarna bäst till i pris, men kan man regga dom?

Som sagt ursäkta om detta är ett återkommande inlägg.

Mvh
cone

Last edited:
HURUVIDA E REGGNING GÅR TILL O VILKA HOJJAR DET GÄLLER VET JAG INTE.MEN VET ATT DET KAN BLI SVÅRT ATT FÖRKLARA VAD DU GÖR MITT I STAN PÅ NATTEN MED EN E REGGAD HOJ.
DOM FÖR ENDAST FRAMFÖRAS PÅ ALLMÄN VÄG TILL OCH FRÅN TRÄNING..
hoppsan caps lock......igen

HURUVIDA E REGGNING GÅR TILL O VILKA HOJJAR DET GÄLLER VET JAG INTE.MEN VET ATT DET KAN BLI SVÅRT ATT FÖRKLARA VAD DU GÖR MITT I STAN PÅ NATTEN MED EN E REGGAD HOJ.
DOM FÖR ENDAST FRAMFÖRAS PÅ ALLMÄN VÄG TILL OCH FRÅN TRÄNING..
hoppsan caps lock......igen

Jo så långt vet jag att man bara får köra till och från träning/tävling.
Men jag ska ju bara använda denna till Enduro åka.

Måste man vara ansluten hos SVEMO?

Eller räcker det att ha en E-reggad hoj och vanligt körkort för att få åka till och från träning på vanlig väg.

Hoppas någon vet.

Tack

Du måste vara medlem i svemoansluten klubb samt innea svemolicens.
Dessutom får du bara framföra fordonet i samband med av svemoansluten klubb anordnad tävling/träning (egen träning gillas altså inte).

I praktiken har du ingen nytta alls av en e-reg om du bara skall köra själv.....

Vad gäller mc:n så kan du regga med papper från generalagenten, och på regbesiktningen (kostar ca 1800 kr) som du måste göra skall hojen ha följande:

hel/halvljus
helljusindikator
baklyse
bromslyse på fotbromsen
signalanordning
nummerplåtsbelysning

behöver alltså inga blinkers, ingen hastighetsmätare, inget bromsljus på handbromsen.
Jag reggade min Honda crf 450 för ett tag sen, det var inga problem.

Sen är det ju en annan sak om polisen kan skillnaden på lv-reg och e-reg ;)

Jag har kört med e-reg maaaaassor av år innan och blivit stoppad men dom har inte kunnat/vetat säga nåt om just e-reggningen.
Mc: är ju reggad och körkort har jag, och besiktad var den.....så.

Kolla på soe.se och sök på e-reg så finner du massor av inlägg om just detta.

Står åxå en massa info på svemo.se

BB

Du måste vara medlem i svemoansluten klubb samt innea svemolicens.
Dessutom får du bara framföra fordonet i samband med av svemoansluten klubb anordnad tävling/träning (egen träning gillas altså inte).

I praktiken har du ingen nytta alls av en e-reg om du bara skall köra själv.....

Vad gäller mc:n så kan du regga med papper från generalagenten, och på regbesiktningen (kostar ca 1800 kr) som du måste göra skall hojen ha följande:

hel/halvljus
helljusindikator
baklyse
bromslyse på fotbromsen
signalanordning
nummerplåtsbelysning

behöver alltså inga blinkers, ingen hastighetsmätare, inget bromsljus på handbromsen.
Jag reggade min Honda crf 450 för ett tag sen, det var inga problem.

Sen är det ju en annan sak om polisen kan skillnaden på lv-reg och e-reg ;)

Jag har kört med e-reg maaaaassor av år innan och blivit stoppad men dom har inte kunnat/vetat säga nåt om just e-reggningen.
Mc: är ju reggad och körkort har jag, och besiktad var den.....så.

Kolla på soe.se och sök på e-reg så finner du massor av inlägg om just detta.

Står åxå en massa info på svemo.se

BB

TUSEN TACK.
Mycket bra info.
Får kanske kolla på lv-reg, eftrsom jag kommer att träna på egenhand, fast på stan's bana.

Mvh
cone

TUSEN TACK.
Mycket bra info.
Får kanske kolla på lv-reg, eftrsom jag kommer att träna på egenhand, fast på stan's bana.

Mvh
cone

Har du bil med drag så kan du ju använda släpvagn eller ställning för hojen som man hänger på dragkroken. Då kan du köra med vilken cross som helst eller har jag fel?

Har du bil med drag så kan du ju använda släpvagn eller ställning för hojen som man hänger på dragkroken. Då kan du köra med vilken cross som helst eller har jag fel?

Man får inte köra med en cross på endurobana, i alla fall inte på Revinge och Hässleholm i Skåne. Där måste det vara minst e-reg då det inte är inhägnade områden. Är hojen bara e-reg så måste man ha endurolicens vilket löses 1 gång per år o kostar ca 1500:-. Kör man lv-reg så slipper man betala den licensen såvida man inte ska tävla för då måste man ändå ha den.

Man får inte köra med en cross på endurobana, i alla fall inte på Revinge och Hässleholm i Skåne. Där måste det vara minst e-reg då det inte är inhägnade områden. Är hojen bara e-reg så måste man ha endurolicens vilket löses 1 gång per år o kostar ca 1500:-. Kör man lv-reg så slipper man betala den licensen såvida man inte ska tävla för då måste man ändå ha den.

Tja, Jo Dom kräver reggade hojar här i Helsingborg också.
Så om man skaffar sig en hoj som är e-reg, så det enda man behöver förutom körkort är en enduro licens. Lösen man den licensen via sin lokala klubb då?

Mvh
cone

Tja, Jo Dom kräver reggade hojar här i Helsingborg också.
Så om man skaffar sig en hoj som är e-reg, så det enda man behöver förutom körkort är en enduro licens. Lösen man den licensen via sin lokala klubb då?

Mvh
cone

Tror jag säkerligen:tummenupp Annars be dem stoppa den i :arsele :D

Gammal tråd, men har bara en fråga. Måste jag strypa ner hojjen om jag ska köra e-reg med A2 kort?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park