Hur fungerar en luffarturbo?

Bj.O.rn skrev:
Och vad är orsaken till flödesökningen (motorns flödesökning alltså) då tror du? Tänk efter nu, även om det är svårt för en så gammal man... :rolleyes:

Det enda som får flödet in i motorn att öka är större tryckskillnad mellan luftburk och cylinder i insugsfasen.. (det är ju knappast någon som plötsligt klämmer i större ventiler å portar toppen under drift)

/B

Precis vad jag sa... bra :rolleyes:

TbA skrev:
Jag förklarar att en sugmotor har undertryck i luftburken.

Vad är felet.

Grundfrågan har Johannes redan sammanfattad ett par inlägg längre upp.

Jag orkar inte med dina slingringar längre utan citerar....

"För att slippa spamma ned andra trådar sammanfattar jag dagens diskusioner i olika trådar, hur jag ser på detta ämne.

Trycksatt luftburk eller Luffarturbo innebär att luftburkens intag är placerat framåt och kan på såvis öka lufttillförseln (flödet) med hjälp av ökad hastighet.

Motorcykelns frontarea utsätts för ett mottryck (vindraget) som ökar i kvadrat med hastigheten. Detta mottryck används för att öka flödet in i luftburken. Observera att ett tryck som uppstår pga hastighet inte har något med övertryck att göra. Övertryck (atö) är när man erhåller ett tryck som är högre än det aktuella lufttrycket (at).

Några är övertygade att ett övertryck uppstår i luftburken medans jag tillhör tvivlarna. Om det förekommer ett övertryck är det däremot mycket litet och är inte orsaken att man använder trycksattluftburk. Det är för att öka flödet, mägnden luft till insuget."

Nu läser du igenom vad du själv skrivit och sen läser du de bemötanden du fått igen.....

RG500-Johannes skrev:
Jag är inte den som tycker att man inte ska lita intuitiva resonemang, men det blir lätt fel.

Ett exempel på detta är följande (som jag själv tyckte var lite överraskande för några år sedan när jag läste om eländet):

Du har ett visst flöde i ett rör, med ett visst statiskt tryck. Sedan har du en area-minskning, en kona till ett mindre rör. Alltså, från ett stort rör till ett mindre rör. Ökar eller minskar det statiska trycket?

/J

Det ökar... Men jag tycker att jag förklarade detta redan innan :va

Last edited:
Chris Ash skrev:
Tror du inte på tyngdlagen heller? Finns elektricitet?

Det beror på VAR man mäter om det bli över eller undertryck...

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    6 KB · Visningar: 30
Last edited:
Ånga är det knepigare med, om man sänker trycket så expanderar volymen

GSXR1100R skrev:
Ånga är det knepigare med, om man sänker trycket så expanderar volymen

ööööhhh.. jaha, å vad har det med saken att göra.. :va det är inte volymen som expanderar, ångan expanderar dumstrut! haha

/B

Bj.O.rn skrev:
ööööhhh.. jaha, å vad har det med saken att göra.. :va det är inte volymen som expanderar, ångan expanderar dumstrut! haha

/B

Jordens dragningskraft då, kommer den att öka om planeten roterar fortare

GSXR1100R skrev:
Jordens dragningskraft då, kommer den att öka om planeten roterar fortare

Nä, akta dig så att det inte snurrar för fort, för då åker du av..

/B

1. Genom att pressa in luft i burken så minimerar man undertrycket som uppstår när förgasarna sugen in luften.

2. Ett mätbart övertryck finnes men luftmängden är viktigare än detta, trots detta loggar man istället övertrycket pga det är svårare att mäta flödet.

3. Jag har säkert fel det brukar jag ha

Chris Ash skrev:
Läs frågan så finns svaret där (Var du ska mäta alltså)

Där står bara hur röret ser ut... inte var man mäter!
Men kan vi vara överens om en sak?.. att det är ett rätt så bra övertryck i luftburken INNAN luften paserat filtret

Sen om det va trycket i förgasaren, toppen eller vad det va ni menade så vet jag inte.

PollySmurf skrev:
Där står bara hur röret ser ut... inte var man mäter!
Men kan vi vara överens om en sak?.. att det är ett rätt så bra övertryck i luftburken INNAN luften paserat filtret

Sen om det va trycket i förgasaren, toppen eller vad det va ni menade så vet jag inte.

Från det stora till det mindre, alltså mäter du i det mindre så är trycket lägre än i det större men hastigheten är högre.

GSXR1100R skrev:
1. Genom att pressa in luft i burken så minimerar man undertrycket som uppstår när förgasarna sugen in luften.

2. Ett mätbart övertryck finnes men luftmängden är viktigare än detta, trots detta loggar man istället övertrycket pga det är svårare att mäta flödet.

3. Jag har säkert fel det brukar jag ha

Men...har inte flöde och luftmängd något samband med trycket tror du?

Chris Ash skrev:
Från det stora till det mindre, alltså mäter du i det mindre så är trycket lägre än i det större men hastigheten är högre.

Japp.. men mäter du precis innan det lilla så är trycket högre... och det är det trycket jag har pratat om hela tiden

PollySmurf skrev:
Japp.. men mäter du precis innan det lilla så är trycket högre... och det är det trycket jag har pratat om hela tiden

Då har du pratat om fel tryck eftersom det inte var det som efterfrågades.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025