RG500-Johannes
Telefonstolpe vs Johannes 1-0
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
TbA skrev:Detta lilla övertryck bevisar bara att du fått in mer luft än vad din motor orkar suga i sig.
?
Har man ett konstant övertryck i luftburken vid WOT så finns ett övertryck i cylindern när kolven är i BDC i insugsslaget (om man inte av någon anledning har extremt konstiga primärpipor eller annat). Och då har man ökat den volymetriska verkningsgraden.
Jämför med en turbomotor. Högre tryck, men samma resonemang. Om vi har 1 bars övertryck i insugsröret, tror du det "bara" innebär att vi matar den med mer luft än vad den orkar suga i sig? Igen: Du får i princip samma tryck i cylindern som i insugsröret. Den får ju nästan i sig dubbelt så mycket luft.
/J