Hur fungerar en luffarturbo?

TbA skrev:
Detta lilla övertryck bevisar bara att du fått in mer luft än vad din motor orkar suga i sig.

?

Har man ett konstant övertryck i luftburken vid WOT så finns ett övertryck i cylindern när kolven är i BDC i insugsslaget (om man inte av någon anledning har extremt konstiga primärpipor eller annat). Och då har man ökat den volymetriska verkningsgraden.

Jämför med en turbomotor. Högre tryck, men samma resonemang. Om vi har 1 bars övertryck i insugsröret, tror du det "bara" innebär att vi matar den med mer luft än vad den orkar suga i sig? Igen: Du får i princip samma tryck i cylindern som i insugsröret. Den får ju nästan i sig dubbelt så mycket luft.

/J

Chris Ash skrev:
....för at jag vet att det förekommer ett övertryck..

Chris Ash skrev:
Fakta är fakta och skitsnack är skitsnack.

Jag håller mig till Fakta
mattias.gif

Chris Ash skrev:
Det är ingen komplicerad sak att mäta ett lufttryck.

Nej och inte heller övertryck.

RG500-Johannes skrev:
Mycket märkligt det här. Björn har ju en helt korrekt uppfattning om läget. Mätningar kan *alltid* ifrågasättas, men om Björn nu har lagt upp en mätning som visar på ett övertryck så vore det intressant att se någon tvivlare som lägger upp en mätning som visar att det *inte* förhåller sig så som Björn hävdar

Enkel test.
Starta er motorcykel och håll en bit papper framför luftburken.
Vad händer? Papperet sugs in av undertrycket i luftburken.
Öka gaspådraget. Vad händer? Papperet suga hårdare in. Undertrycket ökar.

RG500-Johannes skrev:
Gärna då med de krav som någon räknar upp. Men det lär inte ske, då det är enklare att ifrågasätta med några väldigt märkliga argument om "flöde" än vad det är att genomföra korrekta mätningar.

Flöde är i denna diskussion bränslemängd per tidsenhet.

RG500-Johannes skrev:
..om du t.ex. stänger av motorn och har noll flöde genom luftburken så får du ju ändå ett övertryck.
TbA skrev:
Däremot kan övertryck förekomma om man med hastighetens hjälp kan trycka in mer luft i en luftburk än vad motorn klarar av att svälja. Sker tex vid gasavslag i fart.
Tack! :Bugar det var ju det jag skrev.

RG500-Johannes skrev:
Tryckdifferensen över motorn är ju det som genererar en bättre fyllnadsgrad och ett större flöde genom motorn. Det håller alla med om.

Men för att gräva lite djupare i detta så gör vi en liten räkneövning:

Hastighet = 200 km/h = 55,6 m/s
Dynamiskt tryck = (c^2)*d/2 = (55,6^2) * 1,2 / 2 = 3710 N/m^2 = 3,7 kPa

Så det är väl inte helt orimligt att det blir några extra kPa i inloppsrörstryck?

/J

Se följande inlägg:

Coola Ola skrev:
Visst blir det ett litet övertryck men man måste också tänka på att motståndet för vinden vid luftinsugens öppningar är högre än att svepa över kåpan. Om man tänker att det det i slutet på luftinsugen är ett stopp så hade ju bara trycket ökat lite, lite grann innan rören blivit "fulla" med övertryck, sedan hade det bara skapats som en stopp i mynningen som den förbipasserande luften passerat och sedan fortsätt längs kåpan. Tänk dig själv hur stort övertryck du skulle kunna skapa om du blåser i ett rör med stängd botten. Även om du har ett rör som är större än munnen så märker du efter ett tag att luften strömmar tillbaka ur röret. Nu sitter det visserligen en motor i andra änden på insugsröret på en hoj med luffarturbo som hela tiden försöker sänka trycket men enda skillnaden är ju att du får ett konstant flöde, tryckförhållandet blir ju det samma.

En ännu bättre liknelse förresten, försök blåsa upp en ballong genom att hålla den med öppningen framåt när du kör i kanske 200-250. En sålunda uppblåst ballong skulle inte göra succé på barnkalasen direkt.

Nu börjar det bli upprepningar så jag Quotar hej vilt fr.o.m nu

Last edited:
Haha.. det var väl märkligt.. :huvet

Ännu enklare test..

håll ett papper en bit framför munnen, blås..

/B

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
?

Jämför med en turbomotor. Högre tryck, men samma resonemang. Om vi har 1 bars övertryck i insugsröret, tror du det "bara" innebär att vi matar den med mer luft än vad den orkar suga i sig? Igen: Du får i princip samma tryck i cylindern som i insugsröret. Den får ju nästan i sig dubbelt så mycket luft.

/J

Helt korrekt. Det är så en "överladdad" motor fungerar.

Last edited:
TbA skrev:
Vad är det du har så svårt att förstå ? :va

Ja, säg det du.. :va

Du är ju hal som en ål, för nu började du prata bränsleflöde plötsligt, det har inte i diskussionen att göra.. annat än som komplement till ökad lufttillförsel i hög fart

/B

Last edited:
Kan det vara lämpligt att huvudfrågan(om den finns) formuleras på ett fyfsat korrekt sätt? (själv vet jag inte hur den just nu lyder/löd)

Bj.O.rn skrev:
Ja, säg det du.. :va

/B
Förklara gjärna.

Håller du med om detta eller ?

TbA skrev:
Enkel test.

TbA skrev:
Enkel test.

Ja, det visste ju vi alla. Men vad är din poäng?

Flöde är i denna diskussion bränslemängd per tidsenhet.

Ja, det förutsatte jag.

Tack! :Bugar det var ju det jag skrev.

Jo, men du verkar inte förstå innebörden, för du tillämpar samma resonemang vid WOT. Det är en *viss* skillnad när du kör trottlat vs otrottlat.

Se följande inlägg:
Nu börjar det bli upprepningar så jag Quotar hej vilt fr.o.m nu

Jo, men varför svarar du inte på följande då istället: Om vi har 1 bars övertryck i insugsröret, tror du det "bara" innebär att vi matar motorn med mer luft än vad den orkar suga i sig?

/J

Vi börjas således om från början..

nä jag orkar inte, det är inte lätt att förklara för någon som inte vill begripa att han har fel..

/B

#Olsson# skrev:
Kan det vara lämpligt att huvudfrågan(om den finns) formuleras på ett fyfsat korrekt sätt? (själv vet jag inte hur den just nu lyder/löd)

Tja, frågan lyder väl:

Ger ram-air, luffarturbo, ett ökat tryck i luftburken?

/J

Svaret är nej, min skärmdump ljuger..

det är mycket lättare så, jag orkar inte argumentera mer..

/B

RG500-Johannes skrev:
Jo, men varför svarar du inte på följande då istället: Om vi har 1 bars övertryck i insugsröret, tror du det "bara" innebär att vi matar motorn med mer luft än vad den orkar suga i sig?
/J

Nu pratar du överladdade motorer.

Om du har 1 bars övertryck i insuget så förutsätter det att du har en kompressor som komprimerar bränslemägnden. Men på andra sidan kompressorn, i luftburken, där har du ett undertryck.

Det är det som hela den här diskusionen gått ut på. Har man övertryck i luftburken eller inte på en sugmotor.

TbA skrev:
Jag håller mig till Fakta
mattias.gif

Du håller dig till "fakta" och samband som du själv virrar ihop i takt med att du målas in i hörnet....blandar in nya parametrar och allmäna gaslagar och allt vad du försöker med.

Du vill helt enkelt inte inse att du har fel......

TbA skrev:
Ja jag börjar tro att somliga tror på det.

Det är så.. sedan när kunde t.ex. en kvävemolekyl (vilket luft mest består av) dra i ett papper?

/B

Last edited:
Chris Ash skrev:
Du håller dig till "fakta" och samband som du själv virrar ihop i takt med att du målas in i hörnet....blandar in nya parametrar och allmäna gaslagar och allt vad du försöker med.

Du vill helt enkelt inte inse att du har fel......

Jag förklarar att en sugmotor har undertryck i luftburken.

Vad är felet.

RG500-Johannes skrev:
Tja, frågan lyder väl:

Ger ram-air, luffarturbo, ett ökat tryck i luftburken?

/J

Exakt. det var utgångspunkten

*edit* men diskusionen kom att handla om man får övertryck i burken.

Att luffarturbo ger ett ökat flöde, mer luft till luftburken är nog alla överens om. Det jag ställer mig frågan till är om undertrycket verkligen sjunker så lågt att det övergår till övertryck (atö)

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...