Hur fungerar det med lemlästade motorcyklar HJÄLP?

Andreas_Hornet

bikeless for now
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
dont know whats next
Okej! Nu är det så här. Har fått min motorcykel lemlästad av några knarkar puckon och min söta Hornet 600 ser ut som kattskit :huvet

Jag ringde och polisanmälde direkt och sedan ringde jag försäkringsbolaget.

Efter mycket om och men fick jag den bergad till Honda för inspektion. (Rattlåset satt i och jag har inget drag på bilen) :kocko

Honda har lovat att titta på den i nästa vecka men jag känner en viss oro för att jag aldrig få se min älskling igen. :Bugar

Dom har trashat tändningssats och kablage och framlampa och snott mitt slipon och "sadeln" av någon förbaskad anledning och den är ju så fruktansvärt sönderskruvad. Hittade ju givetvis den vält också så den är ju lite skrapad.

Vad i helvete händer nu? Dom värderar väl den och hur synar dom en båge för att konstatera att det blir för dyrt att reparera?

Har dom någon måttstock att det får inte överstiga xxxx antal tusen kronor i förhållande till motorcykelns värde? Vad är en 1998 års honda hornet 600 i för värde idag?

Kommer jag få ut några pengar?

Och om jag får ut kommer jag kunna handla var jag vill eller måste jag betala överpris hos någon förbaskad mc firma eller får jag handla privat?

Ja frågorna är många och svaren jag fick från Folksam var

Tja det får tiden utvisa.... jag vet inte vi får se.

urk

HJÄLP MIG :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Om reparationskostnaden överstiger halva hojens värde brukar de lämna ut pengar motsvarande hela hojen.
Du kan köpa hoj var du vill, privat eller av handlare, spelar ingen roll.
När jag vurpade min SV fick jag pengar insatta på lönekontot.

Hoppas att de är snälla mot dig.
Du hade helförsäkrat va? För om det var halvförsäkrat kan de vara så jävliga att de påstår att det inte var stöldförsök och då täcker inte halvförsäkringen...

//Anders.

Hej du

Nej jag har kört Halvförsäkring Året runt... och det är solklar stöld som det är hanterat. tändningslåset är ju sönderslaget. Vadå nu hänger jag inte med. Hur kan dom jävlas? :confused: Jag menar trots allt har jag gjort allt dom bett om. Halva bågen är ju väck-?

andy

UnderDOG skrev:
Om reparationskostnaden överstiger halva hojens värde brukar de lämna ut pengar motsvarande hela hojen.
Du kan köpa hoj var du vill, privat eller av handlare, spelar ingen roll.
När jag vurpade min SV fick jag pengar insatta på lönekontot.

Hoppas att de är snälla mot dig.
Du hade helförsäkrat va? För om det var halvförsäkrat kan de vara så jävliga att de påstår att det inte var stöldförsök och då täcker inte halvförsäkringen...

//Anders.

Hur kan man påstå det? menar jag betalar ju premien? har haft hojen i 1 år ?

Andreas_Hornet skrev:
Fyfan vad förbannad man blir. Jävla klåpare, ska dom liks sno hojen kan dom väl lyckas med det också och inte bara förstöra! :fatta! Det skjuts för lite! :mad:

Hur parkerad var cykeln?

well inlåst i garaget. fast med rattlås och skivbromslås.

låset satt kvar

rattlåset sitter kvar i läget

kunde inte rubba det. När jag kom till platsen.

Försökte få fabror blå att komma och göra ett besök men det var lågprioriterat och det fanns ingen tid och därför tog dom en anmälan per telefon. :huvet

skittradigt men jag blev lite orolig när killen här sa att bara för man har halv kan dom bli kinkiga för att man inte har hel

har aldrig hört något liknande

andy

Har de gett sig på styrlåset är det lugnt.
Enda gången de kan bråka med en är om det är skadegörelse på hojen, men där de kanske inte har försökt sno den.

Men de har ju snott delar skrev du ju, dumt av mig att göra dig orolig. Sorry!
Har de dessutom gett sig på styrlåset är det ju ett ännu mera uppenbart stöldförsök.

We cool?

//Anders.

Andreas_Hornet skrev:
skittradigt men jag blev lite orolig när killen här sa att bara för man har halv kan dom bli kinkiga för att man inte har hel
har aldrig hört något liknande
andy
Inte jag heller, märkligt om de hävdar vagnskada. Solklart stöldförsök.

morlock skrev:

ja tycker jag med att det är solklart ni skall se min hornet framifrån. Ingen lampa den är väck. sedan har man försökt slå sönder tändningslåset men gud vet vad och dragit sönder tändningskablarna under och pillat som faan så ut som ett råttbo fram.

Eller som en totalad streetfighter.

fattas jättemycket delar

blåset sätet lampa

man har förhelvete tagit min en av mina 2 dödsskallar som håller nr plåten

men när det gäller ersättningen hur mycket av värdet får man

tittade på hojtorget.nu och värdering och min hoj enligt mina beräkningar borde vara värd 40-42 utan mitt micron flås...

andy

Du får ersättning för marknadsvärdet minus självrisken.
Har du tillbehör så läggs de på priset också. Fick 3000:- för mitt Akra helsystem. Du kanske får en tusing för ditt Micron?

Vilket FB förresten?

//Anders.

UnderDOG skrev:
Har de gett sig på styrlåset är det lugnt.
Enda gången de kan bråka med en är om det är skadegörelse på hojen, men där de kanske inte har försökt sno den.

Men de har ju snott delar skrev du ju, dumt av mig att göra dig orolig. Sorry!
Har de dessutom gett sig på styrlåset är det ju ett ännu mera uppenbart stöldförsök.

We cool?

//Anders.

det är lungt jag är lite skraj och så vill jag inte förlora en massa stålar.

den här bågen är ju mitt liv har lagt ner så många timmars arbete för att få i hop till den och lite lån på det också. så nog faan är man orólig

var på honda idag och dividerade igen. Försäkringssnubben sa att du kan gå upp och hämta grejor som din hjälm och din jacka (oturligt nog hade jag dom förvarade där.) till fullpris. det är bara att sätta det på fakturan?

jag blev lite ställd så jag frågade killen på honda. Han sa bara att han var van vid att få en lapp från försäkringsbolaget om ett pris att handla för men denna gången blev han ställd

skall reda ut det imorgon om vad som gäller igentligen.

men va faan får man ut köpte den för ett år sedan för 49 loppor

suck

andy :huvet

UnderDOG skrev:
Har du tillbehör så läggs de på priset också. Fick 3000:- för mitt Akra helsystem. Du kanske får en tusing för ditt Micron?

Vilket FB förresten?

//Anders.

folksam har jag

suck det låter väldigt lite det kostade faan 4900 :rofl

Var det relativt nytt och du är bra på att förhandla så kan det bli mer.
Hoppas att allt går bra för dig!!
Skriv gärna hur det går i den här tråden.

Fan, måste kännas jävligt när nån ger sig på hojen sådär, har aldrig varit ute för det. Måste bli rätt nipprig..

//Anders.

UnderDOG skrev:

Fan, måste kännas jävligt när nån ger sig på hojen sådär, har aldrig varit ute för det. Måste bli rätt nipprig..

//Anders.

man blir rätt nipprig men det är en underdrift.... man blir rätt knäckt. speciellt om man sliter som ett djur varenda dag för att få ihop till allt

just nu är det mörker

tungt mörker

jahapp fortsättning följer

UnderDOG skrev:

//Anders.

Nu har det blivit fredag. Försäkringsbolaget ringde och dillade om ett bra pris på spyball larm 2500 för det komplett.

Snackade lite löst med honom och faktiskt verkade karfan trevlig.

Ringde Honda men som vanligt inget svar. Dom börjar rota i min båge på Onsdag nästa vecka och då vet jag om det är pengar el båge jag får.

Satt sedan och funderade lite på vad igentligen dom skall göra.

600 spänn ex moms tar honda för att mickla med bågen så det måste gå åtminstånde en arbetsvecka för att återställa den.

Ny sadel vad kan den kosta 3000 spänn

Ny framlampa 2000?

Nytt Micron Slipon 4995

ny motorkåpa höger sida av någon anledning på grund av att den låg ner

3000?

Diverse skruv och meck och min verktygsväska 2000?

Nytt tändlås och kablage 3000

ca 19000 ex arbete som rä väl runt 10 loppor till det är 30000 och då vettefaan om försäkringsbolaget vill pröjsa.

Skulle dom mot förmodan göra det så kommer jag nog sälja bettan.

Så skändad som den var kommer jag nog inte vilja ha den längre.

Men jag ringde rundor tack vare att jag läste i en tråd att försäkringsbolaget gav mindre än var den faktiskt står i marknadsvärde

Ringde 10 återförsäljare under dagen i nv skåne

pris från 41-45 fick jag från alla och medelvärdet slutade på 43.5 loppor.

kollade 10 separata annonser och skrev ut dom i ett kompendie och är redo för att möta försäkringsbolaget ifall det blir skit av allt :kocko

På ett sätt vill jag ha tillbaka bettan för att det var en skitskön båge och var sjysst i försäkring.

på ett sätt kommer nog hon aldrig bli sig själv efter detta och jag behöver kanske gå vidare.

usch snacka om beslutsångest .... kanske behöver hjälp eller nått :confused: :confused: :död

morlock skrev:

Nu har det blivit fredag. Försäkringsbolaget ringde och dillade om ett bra pris på spyball larm 2500 för det komplett.

Snackade lite löst med honom och faktiskt verkade karfan trevlig.

Ringde Honda men som vanligt inget svar. Dom börjar rota i min båge på Onsdag nästa vecka och då vet jag om det är pengar el båge jag får.

Satt sedan och funderade lite på vad igentligen dom skall göra.

600 spänn ex moms tar honda för att mickla med bågen så det måste gå åtminstånde en arbetsvecka för att återställa den.

Ny sadel vad kan den kosta 3000 spänn

Ny framlampa 2000?

Nytt Micron Slipon 4995

ny motorkåpa höger sida av någon anledning på grund av att den låg ner

3000?

Diverse skruv och meck och min verktygsväska 2000?

Nytt tändlås och kablage 3000

ca 19000 ex arbete som rä väl runt 10 loppor till det är 30000 och då vettefaan om försäkringsbolaget vill pröjsa.

Skulle dom mot förmodan göra det så kommer jag nog sälja bettan.

Så skändad som den var kommer jag nog inte vilja ha den längre.

Men jag ringde rundor tack vare att jag läste i en tråd att försäkringsbolaget gav mindre än var den faktiskt står i marknadsvärde

Ringde 10 återförsäljare under dagen i nv skåne

pris från 41-45 fick jag från alla och medelvärdet slutade på 43.5 loppor.

kollade 10 separata annonser och skrev ut dom i ett kompendie och är redo för att möta försäkringsbolaget ifall det blir skit av allt :kocko

På ett sätt vill jag ha tillbaka bettan för att det var en skitskön båge och var sjysst i försäkring.

på ett sätt kommer nog hon aldrig bli sig själv efter detta och jag behöver kanske gå vidare.

usch snacka om beslutsångest .... kanske behöver hjälp eller nått :confused: :confused: :död

Hoppas verkligen det löser sig... :(
Tycker det låter som självklar försök till stöld, stå på dig när det gäller försäkringsbolaget!
/mvh Johan

UnderDOG skrev:

Vilket FB förresten?

//Anders.

Va?Fick du bara 3papp i ersättning för ditt akra???Räcker ju inte till en burk ens!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT