Hur fungerar det med CSN

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Tjejen har pluggat och nu har hon fått brev att hon har tjänat för mycket, fribeloppet för första halvåret är 44662 och för andra 54587. Och under det året har hon tjänat 117659.

Hon är lite osäker på om hon har kvar alla lönespecar och eftersom dom finns på annan ort så kommer hon inte att kunna ordna dom innan sista datumet.
Hur ska man göra ? Som jag förstår det då jag läser papprena så om hon inte skickar in några papper kommer dom att dela 117659 i två och fördela över första och andra halvåret. Hade man tjänat mindre hade det kanske varit lönt att skicka in några papper eller hur fungerar det ? Är det bara att luta sig tillbaka och låta det ha sin byråkratiska gång eller ska man engagera sig i att fylla i lite papper ? Går det att styra om så man inte måste betala tillbaka så mycket på något sätt ?

Borde finnas massor som fått samma brev tidigare ?

Jag råkade ut för detta.

När jag gjorde mitt examensarbete fick jag 40 000 av företaget. Detta gjorde att jag hade tjänat allldeles för mycket det halvåret eftersom jag även hade lite andra småinkomster. Jag tror att jag började med att ringa CSN för att höra med dom om jag kunde få lite mer tid på mig för att skicka in uppgifterna. Det var inga problem att få uppskov. Jag tror jag fick en månad extra. Sen fyllde jag i hur inkomsten hade fördelats över året. Jag var ärlig och fyllde i som det var, men jag behövde inte betala tillbaka mer än ca 6000, har jag för mig.
Jag tror man kan testa att fylla i det där så att det blir så "bra" som möjligt. Eftersom man får tjäna mer ena halvåret så kan man ju dela upp det så att det inte blir så mycket överskjutande inkomst varje halvår.

Det finns ingen anledning att komplettera deras utredning såvida man inte har erhållit studiestöd under enbart en termin. Har man kommit under fribeloppet under den ena terminen så kan man därför utnyttja det understigande beloppet då CSN tvingas slå ut inkomsten på hela året. Har man överstigit fribeloppet båda terminerna så innebär en komplettering enbart merarbete.

Det finns ingen anledning att komplettera deras utredning såvida man inte har erhållit studiestöd under enbart en termin. Har man kommit under fribeloppet under den ena terminen så kan man därför utnyttja det understigande beloppet då CSN tvingas slå ut inkomsten på hela året. Har man överstigit fribeloppet båda terminerna så innebär en komplettering enbart merarbete.

Ok tack för hjälpen :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...