Hur frisk motor för att tåla turbo?

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Hur långt (ca) ska en motor max ha gått innan man använder den i ett turbobygge? (om man inte är sugen att först renovera hela skiten?)

Med andra ord, måste man köpa en nästan sprojlans hoj för att slippa börja projektet med att riva motorn, eller gör man det alltid i förebyggande syfte??

:rolleyes:

euromange skrev:
Hur långt (ca) ska en motor max ha gått innan man använder den i ett turbobygge? (om man inte är sugen att först renovera hela skiten?)

Med andra ord, måste man köpa en nästan sprojlans hoj för att slippa börja projektet med att riva motorn, eller gör man det alltid i förebyggande syfte??

jävligt bra fråga.
jag är sugen på turbo till hayabusan. den har gått snart 1400

euromange skrev:

Jag är ingen expert på området, men jag är ganska övertygad om att du måste riva motorn oavsett. Packningar, vridmoment på bult osv tror jag diffar rätt mycket vid en turbokonvertering. Du kommer säkert behöva modda toppen ganska grundligt. Vetefan om de ventiler som sitter på, och kammarna tål effektökningen?

inga problem på med turbon bara :tummenupp min hade gått 2700 innan den blev matad men jag har sett filmer på turbohojar med över 5000mil på mätaren men allt hänger ju på hur mycket effekt man tar ut, bara för att man åker turbo så behöver det ju inte vara 400hk utan man kanske nöjer sig med 300 :hihi enligt marklund så sliter det inte speciellt mer då man oftast drevar om hojen och slipper varva som en idiot för att det ska hända något.

Jag slipade in ventilerna och gjorde en lätt gör det själv portning när man ändå hade loss den.

Åkte efter kompisens gsxr 1100w igår och förut gick våra hojar lika, nu ligger man bakom på högsta växel och funderar på varför han aldrig gasar känns som moped vs mc :hihi turbo är kul :banana

Last edited:
Har det väckts ett Turbointresse här :)

Det vore ju faktiskt grimt kul att ha en turbo hoj!

Jag skulle jag vilja komplettera med en sån. Det är hysteriskt roligt att köra i närmare 400 än 300 på E4'an. Men det är kul att smiska bult också och det gör man inte med en turbohoj.

Jag ska lyssna ikväll och kolla om vi inte kan sälja hästen till fördel för en till mc till mig istället. Det känns som jag redan vet vad svaret kommer att bli. :3freak

Jag skulle vilja en en supermotard också när jag tänker efter..... En cross vore kul. En sjysst bil vore inte fel.... Jaja :(

Min gammel Gixxer hade gått 5500mil (och dom sista 1000milen med sugmotor trim)när den turbokonverterades och den funkar ännu. Allt är original i den utom kopplingsfjädrarna.

Om man använder hojen till landsvägsåkning som de flesta på det här forumet gör, så sliter det inte mycket mer på en turbomotor, om man inte har extremt högt laddtryck förstås.

Om man däremot försöker slå hastighets rekord varje gång man är ute och gasar så kommer den snart att rasa.

Kolla kompressionen innan du börjar bygga, är den bra så är motorn tät. Dessutom får du vet om det är något problem som du kan åtgärda när du ändå tar av toppen och ev. cylindern för att sänka kompressionen

R1 T

Jag vill tjacka din hoj! Håller den bra? Är det mycket problem?

R1 T skrev:
Om man använder hojen till landsvägsåkning som de flesta på det här forumet gör, så sliter det inte mycket mer på en turbomotor, om man inte har extremt högt laddtryck förstås.

Om man däremot försöker slå hastighets rekord varje gång man är ute och gasar så kommer den snart att rasa.

Kolla kompressionen innan du börjar bygga, är den bra så är motorn tät. Dessutom får du vet om det är något problem som du kan åtgärda när du ändå tar av toppen och ev. cylindern för att sänka kompressionen

R1 T

RoLLER skrev:
Jag vill tjacka din hoj! Håller den bra? Är det mycket problem?

Vad tror du en säljare svarar på dessa frågor? :hihi

FAAAAN nu läste jag också annonsen... synd att man inte har någon häst att sälja :huvet

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Min gammel Gixxer hade gått 5500mil (och dom sista 1000milen med sugmotor trim)när den turbokonverterades och den funkar ännu. Allt är original i den utom kopplingsfjädrarna.
du är en med bara tur du... fick ett kit för 16 papp.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger