hur fort vågar man köra idag?

borde varit utropstecken efter min mening som va ett påstående o inte en fråga
 
HanneZ skrev:
borde varit utropstecken efter min mening som va ett påstående o inte en fråga

Alla fråfor avslutas med frågetecken.

Min fråga ovan är alltså inkorrekt(va fan tror du - frågan) :banana
 
jag förstår inte varför denna fråga skulle va så dum.

jag har haft mc-kort enbart under denna sommar.
jag kör aldrig när det är blött så därför vet jag inte hur halt det är.
den enda bakgrund jag har för att ens egentligen ha en aning om hur halt det är att köra i blött underlag är när jag sitter och kolla på roadracing på eurosport.
och hur brukar det se ut när dom killarna kör på blött underlag?
jo det åker väl typ av minst fem killar varenda varv känns det som.
när man kollar på det på tv upplever man det som att kanske 10% gå i mål utan att ha vurpat och då är det rossi och grabbarna som kör hojarna.
lite därför som jag inte kör i regn. jag vill köra fort hela tiden och om rossi och co inte kan kontrollera hojarna i regnet hur fan ska jag kunna göra det då.

jag kanske skulle ha frågat hur fort KAN man köra istället för hur fort VÅGAR man köra.
jag fick i alla fall några vettiga svar här om hur mycket det skilde runt de olika banorna i sverige och så så jag är nöjd.
 
bmwjohan skrev:
jag förstår inte varför denna fråga skulle va så dum.

jag har haft mc-kort enbart under denna sommar.
jag kör aldrig när det är blött så därför vet jag inte hur halt det är.
den enda bakgrund jag har för att ens egentligen ha en aning om hur halt det är att köra i blött underlag är när jag sitter och kolla på roadracing på eurosport.
och hur brukar det se ut när dom killarna kör på blött underlag?
jo det åker väl typ av minst fem killar varenda varv känns det som.
när man kollar på det på tv upplever man det som att kanske 10% gå i mål utan att ha vurpat och då är det rossi och grabbarna som kör hojarna.
lite därför som jag inte kör i regn. jag vill köra fort hela tiden och om rossi och co inte kan kontrollera hojarna i regnet hur fan ska jag kunna göra det då.

jag kanske skulle ha frågat hur fort KAN man köra istället för hur fort VÅGAR man köra.
jag fick i alla fall några vettiga svar här om hur mycket det skilde runt de olika banorna i sverige och så så jag är nöjd.
Det är skitkul att köra på blöt bana, vi brukar köra bana nästan varje söndag, ibland så regnar det men har man bokat & betalt så kör man, dessutom så lär man sig att köra mjuk och ha bättre spårval, visst går det långsammare men det är kul ändå.

Jag brukar ta min GSXR1100 och gasa på grusväg, om man behärskar grusväg & blöt asfalt så blir man en bättre & säkrare förare, rullgrus går att behärska, men du måste träna, om du bara kör på torr asfalt så får du en kortare MC-sommar.

Ut och kör i blötan nu, ta det lugnt och slappna av :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
Det är skitkul att köra på blöt bana, vi brukar köra bana nästan varje söndag, ibland så regnar det men har man bokat & betalt så kör man, dessutom så lär man sig att köra mjuk och ha bättre spårval, visst går det långsammare men det är kul ändå.

Jag brukar ta min GSXR1100 och gasa på grusväg, om man behärskar grusväg & blöt asfalt så blir man en bättre & säkrare förare, rullgrus går att behärska, men du måste träna, om du bara kör på torr asfalt så får du en kortare MC-sommar.

Ut och kör i blötan nu, ta det lugnt och slappna av :tummenupp

grusväg har jag faktiskt kört en del. får väl ta och köra lite mer grusväg då, men det känns som att det blästrar kåporna rätt mycket från framhjulet. men det är väl smällar man får ta
 
bmwjohan skrev:
grusväg har jag faktiskt kört en del. får väl ta och köra lite mer grusväg då, men det känns som att det blästrar kåporna rätt mycket från framhjulet. men det är väl smällar man får ta
Jag körde grusväg redan första året med min -90 Gixxer, visst blästras gaffelbenen och kåporna men det får man ta, eller så kör man motard eller nåt, men det är kul att sprätta grus med sporthoj, det gör även husguden Mattias ibland.
 
hmm

max friktionskraften (Ff) vid nerlägg

Ff = m(massa)*g(tyngdkraftensacc)*my(friktionskonstant)*sin(fi(nerläggningsvinkel))

detta helt utan häsnyn till centripetalkraft..
 
Last edited:
GSXR1100R skrev:
Jag körde grusväg redan första året med min -90 Gixxer, visst blästras gaffelbenen och kåporna men det får man ta, eller så kör man motard eller nåt, men det är kul att sprätta grus med sporthoj, det gör även husguden Mattias ibland.

köra motard och sånt tycker jag nästan känns som en annan grej.
jag kör klart mycket cross på grusväg. jag kan säga att jag ärligt knappt tar en enda kurva med crossen utan att det går på ställ. med min gamla trimmade 500 cross hade man inte fäste med bakhjulet nån gång. toppfart på femman, kanske 130 blås, då studsade och kastade bakhjulet och alla håll och det yrde grus om den.
sporthojen känns så annorlunda. man ligger istället för sitter och det känns som att det inte finns nån fjädring. sen om sporthojen börjar luta för mycket i en sladd så kraschar man. med crossen kan man bara stödja lite med foten eller nått så är det lungt eftersom att den bara väger hälften så mycket.
 
Ugluk skrev:
Vad är nu detta? Försöker herrar Silwer, Bingo och T-rex ta livet av pojkstackarn? :eek:

Eller handlar det om att dum fråga ger dumma svar?

hmm, är någon mer än jag som har en liten text under editrutan som säger "håll dig till ämnet" i stora röda bokstäver? Vicket påhopp! :gnissla
1. :rolleyes:

2. Jo, det med.

3. Äh :D
 
bmwjohan skrev:
jag förstår inte varför denna fråga skulle va så dum.
För att den kommer från dig. Förstår du nu?
 
Bromsa/gasa tills det låser sig/släpper (bak självklart), då känner du ungefär hur halt det är, var bara försiktig så du inte åker av ;P. Det är svårt att säga hur fort du kan köra iomed att det är helt upp till situationen. Jag brukar sällan åka fortare än 70 i kurvor som man inte kan skära när det är halt (iofs räknar jag med vinterföre då). Det är bara träning som gäller!

Kalla mig fegis, men jag överlever iaf.
 
Det är bara att börja lungt och försiktigt och öka vartefter.
Ett tips är att mycket trevligare med en marksyning i låg hastighet än hög...
Glöm inte att spola av saltet från hojen om du kommer hem med den igen

Lycka till
 
GSX1100FRAD skrev:
Det är bara att börja lungt och försiktigt och öka vartefter.
Ett tips är att mycket trevligare med en marksyning i låg hastighet än hög...
Glöm inte att spola av saltet från hojen om du kommer hem med den igen

Lycka till
Kör du me nygixxern i slasket :tummenupp
 
Kör du me nygixxern i slasket

Nej, vill inte sabba den med en massa salt.

Blir det julpub på annandan förresten???
 
K-Micke skrev:
Jo, frågan är dum eftersom vi inte kan komma fram till svaret genom att
diskutera det här. Hur fort du kan köra beror på vilka däck du har, hur mycket
vatten det är på vägen, vilken typ av beläggning på vägen, temperatur etc etc.
Man kan inte göra annat än prova sig fram själv och se var gränsen går.
Själv tar jag det mycket lugnare på blött, trots att jag vet att man köra
snabbare än vad man tror. Vattnet drar upp oljespill från vägbanan och det kan
bli extremt halt, speciellt om man kör i stan.

:fakta
 
Kör hela vintern!

Jag kör min africa moppe på 230kg hela vintern. Det finns ingen anledning att fega. ta ut crossen, sätt på dubbat och dra på fart vet jag! Det går skitbra även när det fryst. förresten gör det inte ont att lägga ner då och då, å åka stjärtlapp utan stjärtlapp, det får man räkna med! :tummenupp
 
Bingo skrev:
För att den kommer från dig. Förstår du nu?

bingo bongo cp mongo :D



Glidarn.. om det gör ont att lägga ner beror ju så mycket på situationen.
jag har kraschat så många gånger med min cross i år att jag tappat räkningen. det enda som hänt är att jag stukat foten och böjt styret. men åker man av med sporthojen i en kurva i 150 och flyger ut i skogen kan det nog göra lite ondare.. det är dom vurporna man vill undvika
 
bmwjohan skrev:
bingo bongo cp mongo :D



Glidarn.. om det gör ont att lägga ner beror ju så mycket på situationen.
jag har kraschat så många gånger med min cross i år att jag tappat räkningen. det enda som hänt är att jag stukat foten och böjt styret. men åker man av med sporthojen i en kurva i 150 och flyger ut i skogen kan det nog göra lite ondare.. det är dom vurporna man vill undvika

Snicksnack - jag åkte av med sporthoj i en kurva i 140 baar visserligen, men nästan 150, och jag flög ut i skogen, eller bland träden.
Jag volta lite men det gjorde faktsikt inte ont alls.
Bara lite efteråt i benet för jag hade fått en gren där.

Så kör du i 150 - det e lugnt.

.... hojen klarade sig ju - bara att gasa nu. Ut med dig.
 
Mavve skrev:
Snicksnack - jag åkte av med sporthoj i en kurva i 140 baar visserligen, men nästan 150, och jag flög ut i skogen, eller bland träden.
Jag volta lite men det gjorde faktsikt inte ont alls.
Bara lite efteråt i benet för jag hade fått en gren där.

Så kör du i 150 - det e lugnt.

.... hojen klarade sig ju - bara att gasa nu. Ut med dig.
Där hör du, BMXJohan. Ut och gasa med dig bara. Gena i kurvorna så behöver du inte lägga ner så mycket.

*Hoppas, hoppas*
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top