Hur fort har nån kört motorcykel runt Rörken?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja? Som rubriken säger. Vad är banrekordet? "Fat Freddy" åkte på 47,5 idag. Han utlovade 45,9 nästa måndag. Och eftersom jag släppt ut katten ur väskan nu så MÅSTE han, visst?

Mattias skrev:
Ja? Som rubriken säger. Vad är banrekordet? "Fat Freddy" åkte på 47,5 idag. Han utlovade 45,9 nästa måndag. Och eftersom jag släppt ut katten ur väskan nu så MÅSTE han, visst?

Banrekordet är okänt... Ingen har tagit tid på mig än :crash

och för att vara moralgubbe så ska det inte tas tid på Rörken då det är menat att vara körövning och inte tävling :hej

Jag tror att Ugluk om någon vet vad rekordtiden är......

Kul om Freddy dyker upp igen, han var spektakulär att se och trevlig att prata med dessutom. :tummenupp

//Ett nytt fan

Uppgifterna varierar, men Krattan har kört på låga 47-tider i alla fall (kanske 46 ?). Bodingh, Starnberg och Ejdehage har kört ännu fortare för ett eller ett par år sedan, men exakta tider vet jag tyvärr inte. Får Freddy bara till en ordentlig motardinställning av fjädringen och lägger på fräscha slicks (medium fram, hårt bak) så ska det gå att klippa ner tiden ytterligare i alla fall en sekund och drygt det. Med hans rr-körstil kanske för övrigt ett ännu mjukare framdäck behövs för att få fäste...

Nej Penguin, banrekord är faktiskt inte min avdelning.

Kryptoniten tog full poäng, moraltant eller inte; Tidtagning är inte tillåten, så något banrekord kommer heller inte på fråga. Sådant trams försämrar bara möjligheterna att försäkringsbolagen ska ersätta skador efter vurpor.

Det är en broms/kurvträning och eventuella tider bör bara användas för att mäta de egna framstegen. Blir det stressjakt på tider slopar vi gröna gruppen och kör en till med orangea regler.
.
.
.
.
.
.
:fakta

Börja nu inte montera laptimer och ta tid!
Skulle vara tråkigt att mista rörken, ni som vill jämföra tider börja köra på riktig bana :tummenupp

U-A Loranga skrev:
Börja nu inte montera laptimer och ta tid!
Skulle vara tråkigt att mista rörken, ni som vill jämföra tider börja köra på riktig bana :tummenupp

Laptimer är standard på vissa hojar :fakta :D

Vad åker gocartsen på för tider då?

Här i gävle skiljer det säkert 10sek per varv på en kart å de snabbaste motarderna, fast våran gocartbana är ju liiiiiiite svårare, inga 90graders kurvor, utan kurvorna går i varandra hela tiden, missar man en så kommer man ut fel 3kurvor längre fram........ hua!

Fast avåkningszoonerna går ju bort då :(

Ugluk skrev:

Det är en broms/kurvträning och eventuella tider bör bara användas för att mäta de egna framstegen. Blir det stressjakt på tider slopar vi gröna gruppen och kör en till med orangea regler.

Det är ingen som har jagat några tider, men att en del åskådare klockar folk är oundvikligt. Det görs för att få en referens så att säga. Jag har själv aldrig bett någon ta tid på mig, men ändå har flertalet kommit fram och talat om vad jag kört på för tider efteråt.

Att Freddy klockades igår var ju inte direkt någon överaskning, men som sagt, det är inte meningen att man ska åka och jaga tider rent generellt. Det håller jag med om.

Vad som också skulle behöva diskuteras är införandet av den blå grupp som kördes igår. Det hade nog varit mer passande med en mellangrupp (mellan orange och grön då dvs) så att några tagit klivet upp till den, så kunde instruktörerna köra i orange grupp med de som är kvar där. Jag tror personligen att behovet av en "mellansnabb" grupp är större än behovet av den blå gruppen. Det kan väl iofs tänkas att det får samma effekt med den blå gruppen om några från orange grupp går ner så att standarden höjs i orange grupp.....

Det är iaf min åsikt att det skulle ge mer med ytterligare en grupp med fri omkörning (under hänsyn då förstås).

Last edited:
Tom Byron skrev:
Vad åker gocartsen på för tider då?

Hyrkartarna är förstås betydligt långsammare, men de snabbaste tävlingskartarna vet jag inte vad de kör på (har aldrig varit där vid dessa tillfällen). Juniormaskinerna är dock långsammare än de snabbaste motarderna och så är det även på Vessingsboda.

Håller inte riktigt med...

Penguin skrev:
Vad som också skulle behöva diskuteras är införandet av den blå grupp som kördes igår. Det hade nog varit mer passande med en mellangrupp (mellan orange och grön då dvs) så att några tagit klivet upp till den, så kunde instruktörerna köra i orange grupp med de som är kvar där. Jag tror personligen att behovet av en "mellansnabb" grupp är större än behovet av den blå gruppen. Det kan väl iofs tänkas att det får samma effekt med den blå gruppen om några från orange grupp går ner så att standarden höjs i orange grupp.....

Det är iaf min åsikt.

Eftersom det här är en Kurv-/bromstekniksövning och inte en hastighetsövning så tycker jag att det är befogat med den blå gruppen.

De som övningskör (och de som inte kört mycket hoj tidigare) uppskattade den verkligen. De gjorde enorma framsteg igår till skillnad från när de kört tillsammans med många snabbare åkare som bara gjort dem nervösa. Nu fick de en möjlighet att koncentrera sig på sina spårval och på sin blick samt behövde inte oroa sig för att någon projektil far om på rakan eller ligger upp i rumpan och stressar dem under merparten av varvet.

Det finns många som behöver den träning som de kan få just på Rörken, men tyvärr vågar de inte åka just pga att de tycker att det går för fort där ute.

//D

Ugluk skrev:

Kryptoniten tog full poäng, moraltant eller inte; Tidtagning är inte tillåten, så något banrekord kommer heller inte på fråga. Sådant trams försämrar bara möjligheterna att försäkringsbolagen ska ersätta skador efter vurpor.

.
.
.
.
.
.
:fakta

På SRW så gäller inte försäkringen om du tar tid, därför har vi en separat outlaw grupp som kallas RR, i denna grupp gäller inga försäkringar.

Re: Håller inte riktigt med...

Taz skrev:
Eftersom det här är en Kurv-/bromstekniksövning och inte en hastighetsövning så tycker jag att det är befogat med den blå gruppen.

De som övningskör (och de som inte kört mycket hoj tidigare) uppskattade den verkligen. De gjorde enorma framsteg igår till skillnad från när de kört tillsammans med många snabbare åkare som bara gjort dem nervösa. Nu fick de en möjlighet att koncentrera sig på sina spårval och på sin blick samt behövde inte oroa sig för att någon projektil far om på rakan eller ligger upp i rumpan och stressar dem under merparten av varvet.

Det finns många som behöver den träning som de kan få just på Rörken, men tyvärr vågar de inte åka just pga att de tycker att det går för fort där ute.

Det är naturligtvis bra att den möjligheten bjuds för de som behöver den träningen. Om denna grupp skall vara kvar kanske det är viktigt, tycker jag, att de som borde flyttar från orange till blå så att vi får bättre flyt/mer jämnhet i den orange gruppen.

Re: Re: Håller inte riktigt med...

Det blev bättre "flyt" i den oranga gruppen igår,
tack vare att vi startade den blåa gruppen...

Håller med, blå gruppen bör nog finnas, även om det blir lite lång väntan mellan kör tillfällena.. :mad: .Kan bli jobbigt om mini hojarna kommer också..1 timmes väntan :zpy .
Fast ärligt..är det inte så att dom som inte får en grön väst tar en orange bara för att få köra??finns ingen orange tar dom nu en blå???Tur att vi motarder har en egen grupp annars får man väl snart stångas med Galne dansken :D

Banditen skrev:
Tur att vi motarder har en egen grupp annars får man väl snart stångas med Galne dansken :D

:confused: Om jag skruvar av min pakethållera och kåbe - pumpar lite mera luft i hjulen, höjer säte & styre - ka jag då klasse in som SUPERmotard?
:crash :crash

Det är bra med den ny BLÅ Grupp. Men, vi måste också börja att flyta om på folk i grupperna.
I veckan var det några som burde gå från Grön till Orange. Och från Orange till Grön, från Orange till Blå etc..
Vi måste också få folk att fatte att det INTE är race och att man kan vinke om (orange).

Instruktörerne är väldigt uppskattat - även av dom som knäskraper :eek: Kanske flere Instructors på Banan - även i Orange - kan hålle bättra ordning.

Men, "Instructor Guidning" i depå´en kan också vära en grej vi bör testa... - så vi säkrar den rätte Rörken attitude..
:tummenupp

:p Jag tänker fortfarende på det där mä att köra mä Motards.. :D

:fakta Sen vett jag om att jag ka köra Ring Rörken på 1 minut & 27,3 sekunder. (men det ä hemligt :crash )

Last edited:
Jag har kört på 46,5, det var rekord så vitt vi visste då. Maj förra året... Tror Matthias var och nosade under 47 också då. Han och/eller Anders borde vara nere på liknande tider nu... Iofs så körde vi med helöppna pipor osv då, hörde att ni inte får det nu längre...

Daniel...

ypvs skrev:
Jag har kört på 46,5, det var rekord så vitt vi visste då. Maj förra året... Tror Matthias var och nosade under 47 också då. Han och/eller Anders borde vara nere på liknande tider nu... Iofs så körde vi med helöppna pipor osv då, hörde att ni inte får det nu längre...

Daniel...

Överlag så är det fler i år som är snabba - mer övning (tävlingar och träningsläger) och slicks är starka faktorer. Fast de där riktiga toppnoteringarna har nog uteblivit. Ljudkraven gör att effekten inte är densamma och man tappr kraft och tiondelar på kortrakorna och så har de riktigt vassa förarna sällan visat sig där. Genomsnittsåkaren på Rörken ligger dock kvar och kryssar runt på 52-58 sekunder, precis som det varit tidigare. Den stora skillnaden är att det nu finns plasträser-åkare som tar sig ner i trakterna under 50-strecket (de har hittat gasrullen :) ).

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka