Hur fort går GSX-R 1000 -03 på 2:an?

Fred00 skrev:
Nja, vridet har ju inget med saken att göra, särskilt inte vid en rullande start.

Visst är aerodynamiken bättre på bilen men vi pratar framförallt om upp till 200km/h. Efter 200 börjar det ju gå lite segare för hojen dock.

Vi snackar fortfarande 100-200km/h på 4.5 sek för GSX-R 1000 vilket inte en 560hk Vette borde klara. Jag kan tillägga att en 660hk Ferarro Enzo gör 100-200km/h på 6.7 sek. Vetten skulle alltså behöva vara MYCKET snabbare än en Enzo för att hänga på Gixxern. Tillåt mig att tvivla...

Eller vad tror ni? :tungan

Håller med dig :)
 
sir Urban skrev:
Hoppas du var ironisk den vinner nämligen ganska mycket på att den är bättre aerodynamiskt utformad.


/Urban
Kan inte mycket om aerodymamik.. men.. en mc e ju betydligt mindre å alltså mindre luftmotstånd.. å æven en modern cykel e ju aerodynamisk... Eller?
 
Peter.E skrev:
Kan inte mycket om aerodymamik.. men.. en mc e ju betydligt mindre å alltså mindre luftmotstånd.. å æven en modern cykel e ju aerodynamisk... Eller?
Nej, en motorcykel har betydligt högre luftmotstånd än de allra flesta bilar, det är just därför vi tappar så mycket kraft över 200 knut på hojarna, de orkar inte med motståndet helt enkelt, effekten är för låg.

Frontarean är dock mindre men det räcker inte.

Tänk på att effekt är effekt, och trots att du kanske har 160 hästar i din hoj så räcker det inte till när det går fort.

Men med detta så menar jag inte att en Corvette vinner, det vet jag inte, de brukar ju ha extremt sunkig väghållning om de är av äldre modell så 300 knut i en sån är nog inet direkt njutningsfullt.
 
Vad menar du med "Tänk på att effekt är effekt"???
Luftmotståndet ökar i kvadrat, dvs de är fyra gånger mer luftmotstånd i 200km/h än var de är i 100km/h. Bilar har ofta downforce vilket ger sämre topfart. Men luftmotståndet är av mindre betydelse upp till 200.
Den viktigaste faktorn är effekt/kg, min R1:a har ca 0,85 hästar per kg på bakhjulet, de måste vara en riktigt sportig bil för att motsvara de siffrorna.
Hojen är enligt mig i sitt ess runt 100km/h på 2:an, då kan man vrida fullt utan riskera de släpper eller går på bakhjulet. De är ju bizart att på stå att en bil kan axa snabbare där.
 
Gixxer_750 skrev:
En r1 drar nästan jämnt med en vette på 690hk då efter ca 100km/h.. (före det drar r1:an) men den drar inte en Kawa zx10r så sannolikt finns det inte en chans att en vette med 100 hästar mindre skulle ha en enda chans..
VA var de för R1:a ? en slööö 99:a typ... ska man jämföra zx10r mot en r1:a så får man i ärlighetens namn jämföra med en 04-05... :tummenupp
*försvarar R1:ans heder*
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top