Hur fort går er otrimmade ZR-7S?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
En person påstår att min ZR-7S är strypt eftersom han anser att den borde göra minst 230km/h. Min är rapp upp till 180-190 och sen ökar den till 200 och sen kan man om vägen inte lutar uppför sega upp till 205. Det står i reg-papperen att den ska göra 205km/h.

Hur fort går era ZR-7S?

/Rymding

Inte så många som har den hojen men min går upp till 220-230 om man pressar den. Fast efter jag drevade om min så är den lite segare när man kommer upp i högre farter.

Oblic skrev:
2334359 Inte så många som har den hojen men min går upp till 220-230 om man pressar den. Fast efter jag drevade om min så är den lite segare när man kommer upp i högre farter.

Har du skinn eller alvädersställ?

Är du stor eller liten?

/

Muggen skrev:
2335307 Kolla regbeviset, kolla antalet kuggar.. :tummenupp

Vad menar du? Det står inget om drevningen i regbeviset.

Om man vill att den den ska gå fortare så antar jag att man skulle derva ner den så att den varvar lite mera och kommer närmre det varvtal där max vrid och max effekt ligger. Det tråkiga är bara att man redan nu ligger och harvar mellan 5 och 6-tusen när man åker på normal krusinghastighet.

/Rymding

Rymding skrev:
2334349 En person påstår att min ZR-7S är strypt eftersom han anser att den borde göra minst 230km/h. Min är rapp upp till 180-190 och sen ökar den till 200 och sen kan man om vägen inte lutar uppför sega upp till 205. Det står i reg-papperen att den ska göra 205km/h.

Hur fort går era ZR-7S?

/Rymding
Farsan har en ZR-7S som har K&N filter, titan rör, dynojet samt bestyckade förgasare... Gör 240+ mätarfart, en fingervisning bara:pannkyss

Rymding skrev:
2336326 Vad menar du? Det står inget om drevningen i regbeviset.

Om man vill att den den ska gå fortare så antar jag att man skulle derva ner den så att den varvar lite mera och kommer närmre det varvtal där max vrid och max effekt ligger. Det tråkiga är bara att man redan nu ligger och harvar mellan 5 och 6-tusen när man åker på normal krusinghastighet.

/Rymding

Om du vill att den ska gå fortare ska du ju dreva upp den så den får högre topphastighet, men varvar mindre.

Om den varvar mycket i nuläget är det kanske just det som är problemet

har också läst att dom ska vara strypta till runt 200km/tim! men när polarn provade min hoj så hadde han upp den i 230!... har inte kortet så jag har inte testat själv!

Kokke skrev:
2336349 Om du vill att den ska gå fortare ska du ju dreva upp den så den får högre topphastighet, men varvar mindre.

Om den varvar mycket i nuläget är det kanske just det som är problemet

Men den orkar ju inte varva ur nu. Hur ska den orka om jag drevar upp den? Max vrid liggger vid 7500 och max effekt vid 9500 och rött börjar vid 10000. Jag har för mig att vid 200 ligger jag på drygt 7000rpm. Om jag drevar upp den kommer ju motorn att varva mindre och dämed ge lägre effekt och vrid. Hade problemet varit att jag gick in på rött hade det varit nåt annant.

Som snabbast har jag varit uppe i 210 men det var på en 4km lång (avlyst såklart) raka där jag gick in på den i 180 ca.

Enda modifieringen som är gjord är att CO är uppskruvad aningen för den redan som ny hade en tendens att tveka när man skulle gasa på i urgången på en rondell eller kurva i låg hastighet.

Men det känns som att jag tar ganska mycket vind. Jag är ju "fullvuxen" och har fullbredd mellan axlarna. :rolleyes: Sen kör jag med Revit allvädersställ som jag känner fladdrar en hel del samt att ryggen sugs uppåt kraftigt. Skulle vara intressant om nån kunde ge nån siffra på hur stor skillnad det kan vara på en som har min kropp och klädsel mot en liten Rossi med ormskinn på en liknande cykel.

(Egentligen så har man väl ingen större nytta av att kunna åka fortare än 200, men det är ju väldigt tekniskt intressant i första hand och sen retar det mig faktiskt att bilen går fortare.)

/Rymding

Hulkomania skrev:
2336345 Farsan har en ZR-7S som har K&N filter, titan rör, dynojet samt bestyckade förgasare... Gör 240+ mätarfart, en fingervisning bara:pannkyss

Stort tack för info!

Tyvärr har jag svårt att bedömma hur mycket dessa modifieringar gör.

/Rymding

Dibbe75 skrev:
2336376 har också läst att dom ska vara strypta till runt 200km/tim! men när polarn provade min hoj så hadde han upp den i 230!... har inte kortet så jag har inte testat själv!

Min är en 02a. Kanske de var strypta?

/Rymding

Last edited:
Rymding skrev:
2336431 Jag har för mig att vid 200 ligger jag på drygt 7000rpm. Om jag drevar upp den kommer ju motorn att varva mindre och dämed ge lägre effekt och vrid. Hade problemet varit att jag gick in på rött hade det varit nåt annant.

/Rymding

aha, ok. då tar jag tillbaka fullständigt.

Konstigt om kropsshyddan ska göra så stor inverkan men det kanske är möjligt...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back