Hur fort går dom??

• Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Läste i nyaste nr av Bike att min KTM SXC 625 skulle göra 182km/h!
jag har pressat och den vill inte mer än 167 :( då sitter det ändå ett Doma helsystem med modifierad luftburk så den borde ju varva mer än orginal tycker jag för det är varvet som stoppar (har alldrig åkt med orginal blåset)

Toppfarten är kanske oviktigt på en sån hoj men va f-n 15km/h lägre :mad:

Hur fort går era bågar??

Tillräckligt fort för att det ska göra ont om man trillar... :kocko

Spelar det någn roll ?? Bänka skiten så hittar du några pållar till kanske, om du fipplar med mätaren så gör den 250 om du vill....

Vad har du för drevning, min kom orginal med 16/40 -02 den var sjukt högt drevat gick hur fort som helst, jag har stegvis bytt ned till 15/45, nu råkkar den på skogen och isbana. 15/42 ifall man ska åka fort :hihi

PD skrev:
jojo! men att två nya likadana skilljer på 15km!?

De kommer väl som 24kw, iaf -02 (vad jag tjatar om dessa) det borde ju bli en 33-34h, MEN det är ju inte på bakhjulet.......

Silwer skrev:
det där testet var ju lite småskumt, 33hk skulle din hoj ha uppgav de att KTM sa, de mätte 47hk nåt på bakhjulet.

Tycker att siffrorna överhuvudtaget ser skumma ut om man tittar på acc siffrorna. Har inte tidningen här nu så att jag kan ge ett expempel men Hondan tar längre tid på sig till 100 men på kortare sträcka än 625an. Det är ju ungefär samma vikt/effekt förhållande på dem men Hondan verkar vara lägre växlad (lägre toppfart) men accar ändå långsammare på samtliga hastigheter. Tror t.o.m att DR650 var snabbare på nån sträcka. Tycker inte det verkar stämma men vad vet jag :kocko

jo 24kw/35hk står det men tidningen Bike mätte upp 47,9 på bakhjulet men 640 Adventuren som har samma motor (förutom förgasare) fick bara 38,9 på slangen!?

Såg nu det som DRPeter skrev om Ax siffrorna mellan Xr och ktm, att Hondan är långsammare i tider än KTM men klarar samma intervall på kortare sträcka.

Ax:.....................Honda XR650................KTM SXC 625

0-100km/h...........4,7sec 68m..................4,1sec 76m
0-120km/h...........6,1/115.......................5,8/127
0-140km/h...........8,6/198.......................8,0/210

0-400m...............14,0/159km/h...............12,5/162km
0-1000m..............27,0/166.....................25,2/174

Verklig Toppfart:.....169km/t.....................182km/h

Last edited:
DRPeter skrev:
Tycker att siffrorna överhuvudtaget ser skumma ut om man tittar på acc siffrorna. Har inte tidningen här nu så att jag kan ge ett expempel men Hondan tar längre tid på sig till 100 men på kortare sträcka än 625an. Det är ju ungefär samma vikt/effekt förhållande på dem men Hondan verkar vara lägre växlad (lägre toppfart) men accar ändå långsammare på samtliga hastigheter. Tror t.o.m att DR650 var snabbare på nån sträcka. Tycker inte det verkar stämma men vad vet jag :kocko

MM... la också märke till konstiga acc-tider. Kul att se iallafall att xr´n gjorde 0-100 på 4,7sek. M5:orna kan ta sig i röven med andra ord. Det är allt som spelar roll :hihi Antingen är det drevningen som skiljer mellan hojarna eller så har dom blandat ihop siffrorna. BAJK! Bra omdömen om xr´n var roligt att läsa.. ibland låter det på vissa som som man kör en gammel traktor.

Min xr toppar väl ca 175? crd-slipon. Kör ofta inte så fort eftersom grovmönstrade sulor slits fort då.. körde slut på ett t63 på typ 70 mil. Blir dyrt :banana

Är det inte ganska logiskt att en snabbare hoj hinner köra längre sträcka på lika lång eller kortare tid?

OlleR6 skrev:
När jag provkörde en XR650SM sa den 200 på mätarn, vilket tydligen är en grov överdrift :D Tyckte det gick segt ;)

Hepp... mätaren går bara till bara 180km/h. Måste vart en xr650rr du körde eller nått :rolleyes: För det andra så visar mätaren fel (för fort) om man kör med 17-tummare.

180 är max på mätarn ja, men mätaren rör sig vidare? Om man lägger till skildnaden 160-180 från 180 å uppåt, ungefär så fort visade den ;)

Japp, men att dem inte ställer om det innan dem skickar ut hojjen? Kanske får fler snorungar å köpa den då eftersom den går fortare.. ;)

420 skrev:
Är det inte ganska logiskt att en snabbare hoj hinner köra längre sträcka på lika lång eller kortare tid?

Jo det kanske det är eller? men fick inte en DR också längre sträcka trots längre tid? Tror man skall ta acc siffror med en nypa salt, har en första test från MC-Nytt och då var det accsiffror på dryga 5 sekunder. Beror ju också på vilken drevning man har. Kör själv med 15/48 och då blir ju inte toppfarten så hög.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back