Hehe, han har FUEL INJACTION på den. Var det det man gjorde med moppekolven? Ett JAC för att få in mer FUEL?Itacha75 skrev:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hehe, han har FUEL INJACTION på den. Var det det man gjorde med moppekolven? Ett JAC för att få in mer FUEL?Itacha75 skrev:
ulf_lundin skrev:effektbehovet ökar m hast**3. Om 175 räcker till 309 km så blir det max 420 km/t m 450 hk. (308*(3e roten ur(450/175)).
420 km/t = 117 m/s. 450 hk = 331 kW = 331 000 Nm/s. Dividera 331000 m 117 ger en dragkraft på 2829 N ungefär. Med riktigt bra väggrepp måste den då ha minst 288 kg tryck på bakhjulet för att inte spinna; Har den det ? Kanske, men isf är framhjulet ganska lätt just då. Luftmotståndet borde ha avlastat framhjulet en hel del.
Där nånstans finns alltså gränsen för hur fort en Hayabusa kan gå överhuvudtaget (med 'normala' däck o väggrepp alltså)
/u
ps. luftmotståndet ökar m kvadraten på hastigheten (spelar ingen roll om du rör på dig eller inte), men ska du flytta sig mot vinden ökar dessutom effektbehovet med hastigheten. Du kan kanske stå upprätt i 20 m/s vind (fordrar ingen effekt), men knappast cykla 20 m/s (72 km/t) i vindstilla trots att luftmotståndet är lika i båda fallen. ds.
Chris Ash skrev:Har man cw värde på neråt 0.10 får man ju upp en mopedjävel i 224km/h, så bygger no1 om sin Busa lite kan det nog gå riktigt fort...
Bj.O.rn skrev:Rekord finns på http://www.fim.ch/en/ för dom intresserade, en del är gamla å kan nog slås..
Dom hittas under "events"
/B
Mycket intressant och utförligt. Men jag saknar en sak på slutet. Du har dividerat erforderlig dragkraft med tyngdkraften (9,81) och fått fram att det behövs 288 kg på baktofflan för att få tillräckligt fäste men är det korrekt? Jag saknar ex vis nån form av friktion mellan däcket och underlaget. Enligt ditt exempel skulle 288 kg ge tillräcklig dragkraft med såväl klibbigt slicks som med bakelitkringla där bak. Eller 288 kg skulle räcka med såväl ett 130-däck som med ett 200-däck bak. Typ. Eller har jag missförstått?ulf_lundin skrev:...420 km/t = 117 m/s. 450 hk = 331 kW = 331 000 Nm/s. Dividera 331000 m 117 ger en dragkraft på 2829 N ungefär. Med riktigt bra väggrepp måste den då ha minst 288 kg tryck på bakhjulet för att inte spinna; Har den det ? Kanske, men isf är framhjulet ganska lätt just då. Luftmotståndet borde ha avlastat framhjulet en hel del...
Robban_C skrev:Mycket intressant och utförligt. Men jag saknar en sak på slutet. Du har dividerat erforderlig dragkraft med tyngdkraften (9,81) och fått fram att det behövs 288 kg på baktofflan för att få tillräckligt fäste men är det korrekt? Jag saknar ex vis nån form av friktion mellan däcket och underlaget. Enligt ditt exempel skulle 288 kg ge tillräcklig dragkraft med såväl klibbigt slicks som med bakelitkringla där bak. Eller 288 kg skulle räcka med såväl ett 130-däck som med ett 200-däck bak. Typ. Eller har jag missförstått?
Jag köper alltså helt och fullt att det behövs oerhört hög effekt för att uppnå dessa höga hastigheter och jag köper att det finns en gräns där ett givet däck inte längre ger tillräcklig dragkraft men jag saknar liksom däcket eller däckets fäste i din ekvation. Hjälp mig gärna ur denna mörka tillvaro, du har ju lite koll!)
Robban_C skrev:MRX_Martin:
Nån som har provat 200+ km/h med gammal Corvette? Nercabbad -69 en sommarnatt ger också rätt hårig hastighetsupplevelse (god sång i en smallblock vid 6-7000 rpm). De där gamla galtarna har ju inte så där överdrivet bra vägghållning ens när de är i gott skick, och min var så där halvsliten i hjulupphängningar. Samt breda tofflor både fram och bak. Tur att E20 är bred!)
Jag missade "med riktigt bra väggrepp" men det där med friktionskoefficient är väl om inte jag missminner mig alltid oberoende av yta. Ex vis ett 100 cm2 footprint ger hälften så mycket dragkraft som ett 200 cm2 footprint. Tror jag. Med andra ord kvarstår åtminstone det där med däckbredd. Men jag köper diskussionen/uträkningen mycket villigare nu.Chris Ash skrev:Han skriver ju "med riktigt bra väggrepp" och räknar med en friktionskoefficient på 1.0(asfalt-däck kan komma över 0.9 om det är riktigt optimalt), eller har jag fel?
Skilj på luftmotståndet o effektbehovet. Ett träd som står i 20 m/s utvecklar inte en endaste liten Watt (Nm/s). N är många men m/s = 0 (för trädet nota bene). Din hoj i en vindtunnel gör inte heller det. Men när du börjar fixa luftmotståndet genom att köra den, då blir det en annan sak.Bj.O.rn skrev:Ditt sista stycke är inte möjligt.. Det spelar ingen som hellst roll om du eller vinden rör på sig, motståndet är detsamma i båda fallen, Att du har svårt att cykla i 72 knyck beror på att utväxlingen blir jobbig, benen hinner ju bara med en viss kadens. Försök stå still i motvind på samma cykel med högsta växeln i... utan att ta hjälp av bromsen..![]()
Efektbehovet (lite förenklat eftersom luftmotståndet säkert står för långt över 90% av motståndet vid dom farterna) ökar således proportionellt med hastigheten upphöjt i två
/B
Jag förstår inte varför det går tyngre att cykla i motvind då? Menar du att luftmotstånd och vind inte är sammankopplade?ulf_lundin skrev:Luftmotståndet är exakt samma vare sig luften rör sig mot dig eller du mot luften. Och att luftmotståndet ökar m kvadraten på vindhastigheten verkar vi vara överens om. Där har vi kraften, f = k*(v**2). Ok ?
Sen effekten p = f*v. Ok ?
Ersätt f med uttrycket ovan o vi får p = k*(v**2)*v eller p = k*(v**3). Ok ?
/u
ulf_lundin skrev:Skilj på luftmotståndet o effektbehovet. Ett träd som står i 20 m/s utvecklar inte en endaste liten Watt (Nm/s). N är många men m/s = 0 (för trädet nota bene). Din hoj i en vindtunnel gör inte heller det. Men när du börjar fixa luftmotståndet genom att köra den, då blir det en annan sak.
Luftmotståndet är exakt samma vare sig luften rör sig mot dig eller du mot luften. Och att luftmotståndet ökar m kvadraten på vindhastigheten verkar vi vara överens om. Där har vi kraften, f = k*(v**2). Ok ?
Sen effekten p = f*v. Ok ?
Ersätt f med uttrycket ovan o vi får p = k*(v**2)*v eller p = k*(v**3). Ok ?
/u
ps. som ni insett var mitt 1a inlägg inte alls exakt utan byggde på antaganden som att friktionen/väggreppet var 1.0 o på ursprungsuppgifter om effekt o toppfart. Men principen håller o siffrorna är någorlunda realistiska. ds.
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |