Hur fort går det?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En sak jag funderat lite på.
Vi säger att en Hayabusa klarar 308 km/t med 175hk.
Om jag lägger på en turbo och så där en 450hk hur fort kan den gå då?
Man har hört sagobokshistorier på detta forum om långt över 400km/t, det har dock inte gått att få verklig substans i sånna påståenden någonstans ifrån.
Jag antar det går att teoretiskt räkna ut om man betänker ökat luftmotstånd mm?

Vilda fantasier undanbedes, såna har vi hört förr.
 
Hur for den KAN gå? ... Med bra chassi och rätt drevning så kan du ju igentligen få upp den rätt jäkla högt... det är ju en begränsning på hur mycket du kan dreva en hoj. 400km/h borde inte vara några problem.

Öka storleken på hjulen litegrann (för stora lär ju skapa störning i balansen). Relativt låg hoj borde vara optimalt för så lite vindfång som möjligt. Och så spetsig såklart.

hum, börjar man inte närma sig en dragster nu?
 
Silwer skrev:
En sak jag funderat lite på.
Vi säger att en Hayabusa klarar 308 km/t med 175hk.
Om jag lägger på en turbo och så där en 450hk hur fort kan den gå då?
Man har hört sagobokshistorier på detta forum om långt över 400km/t, det har dock inte gått att få verklig substans i sånna påståenden någonstans ifrån.
Jag antar det går att teoretiskt räkna ut om man betänker ökat luftmotstånd mm?

Vilda fantasier undanbedes, såna har vi hört förr.

536,14 mph!

kör man fortare så fattar kåporna eld i en kombination av hög värme från turbon och hög syresättning från luftpelaren som hojen och föraren skjuter framför sig!


Förlåt... Jag har faktiskt suttit och googlat efter ett svar som kunde komma ganska nära sanningen, det enda jag hittade var Bonneville hojar som gjorde ungefär 185 mph på saltet(det är ju en begränsad sträcka).

Kan bilar knäcka 400 kmh vallen så borde ju en hoj klara det, iaf om man bara tittar till vikt/effekt.
 
Last edited:
äsch nu börjar det igen, luftmotståndet ökar en jäkla massa o kräver massor av extra effekt mot slutet, det kan man lätt se på andra fordon.
Det går att beräkna något så när iaf.
 
417hk har ju räckt till 439km/h på en hayabusa.
närmare 500hk för att åka på ett hjul i 340-350 har vi ju sett också.
Egentligen bara att vänta och se vad no1´s senaste monster presterar i fart både på ett och två hjul borta i england under tidig vår..
 
no1 har ett papper och någon pokal, sen minns jag inte om det blev ett giltigt guinnisrekord/fia-rekord då man måste åka åt två håll osv, men det kanske det var också.
MotoGP-cyklarna trillar upp i 330km/h på bana med 230-240hk och skulle säkert kunna knöka ut 10-20km/h till om de fick en längre sträcka och gasa på.
Det mesta med toppfart har med aerodynamik att göra och det är något som just hayabusan är väldigt utvecklad på(förmodligen bättre än gp-hojarna, då de har annat att ta hänsyn till än enbart toppfart).
Nästan dubbla effekten på ett rejält monster och farter närmre 400 och över anser jag inte osannolikt.

Vet ju att no1's mål var 500km/h, men dit nådde man inte, och vet att ett av problemen var att hitta en däckfabrikant som kunde garantera att däcken skulle hålla(finns speciella däck för extremrekord, men tydlige svårt att få på en "standardhoj").

Mclaren f1-bilen kommer ju i "standardskick" upp i 390 med 550hk, sen letade de fler ponnys och var över 400 också om jag inte minns helt fel.
 
No1 här på forumet har en hög med officiella rekord på hoj... han får komentera vidare för jag vet inget exakt

:hördu Fürsten!!!
 
oFFkeFF skrev:
Mclaren f1-bilen kommer ju i "standardskick" upp i 390 med 550hk, sen letade de fler ponnys och var över 400 också om jag inte minns helt fel.
Koenigsegg klarade 392 på samma bana med samma mät grejer som Mcan :arsele
 
saken är nämligen den att jag har hört att dubbel hastighet o för övrigt oförändrade förhållanden kräver 8ggr så hög effekt.
så har man 175hk för 300 knyck behöver man c:a 450 hk för 400 knyck.
500 då skulle kräva 910 hk.
O det är nog nån form av rekord med kolvmotor på mc, den hojen såg ut som en cigarr, helt inklädd.
Det är teori iofs och jag är inte säkert att det stämmer.
 
Är det inte 4ggr högre effekt för dubblerad hastighet?
Det är ju fyrdubbel bromssträcka för dubblerad hastighet. Är jag ute och cyklar nu? Antagligen, jag har inte tänkt igenom ordentligt. :-)
 
Silwer skrev:
saken är nämligen den att jag har hört att dubbel hastighet o för övrigt oförändrade förhållanden kräver 8ggr så hög effekt.
så har man 175hk för 300 knyck behöver man c:a 450 hk för 400 knyck.
500 då skulle kräva 910 hk.
O det är nog nån form av rekord med kolvmotor på mc, den hojen såg ut som en cigarr, helt inklädd.
Det är teori iofs och jag är inte säkert att det stämmer.

Det kan ju stämma ungefär, hayabusan drar ju dessutom lite över 300km/h och med chip och annat avgasystem några km/h till.
 
blom skrev:
allt beror ju på drevningen
Antar att du bara skojar annars är jag lurad. Jag lade ju massor av tid i moppeåldern på trimning. Men det hade ju alltså räckt med drevning? :D
 
Blue skrev:
536,14 mph!

kör man fortare så fattar kåporna eld i en kombination av hög värme från turbon och hög syresättning från luftpelaren som hojen och föraren skjuter framför sig!


Förlåt... Jag har faktiskt suttit och googlat efter ett svar som kunde komma ganska nära sanningen, det enda jag hittade var Bonneville hojar som gjorde ungefär 185 mph på saltet(det är ju en begränsad sträcka).

Kan bilar knäcka 400 kmh vallen så borde ju en hoj klara det, iaf om man bara tittar till vikt/effekt.
536,14 (och mph oxå!) :lol Intressant "exakt" uppgift - källa :confused:
Att se'n vikt-/effektförhållande har väldigt lite med toppfart att göra är en annan sak.
/F.
 
Silwer skrev:
En sak jag funderat lite på.
Vi säger att en Hayabusa klarar 308 km/t med 175hk.
Om jag lägger på en turbo och så där en 450hk hur fort kan den gå då?.
effektbehovet ökar m hast**3. Om 175 räcker till 309 km så blir det max 420 km/t m 450 hk. (308*(3e roten ur(450/175)).

420 km/t = 117 m/s. 450 hk = 331 kW = 331 000 Nm/s. Dividera 331000 m 117 ger en dragkraft på 2829 N ungefär. Med riktigt bra väggrepp måste den då ha minst 288 kg tryck på bakhjulet för att inte spinna; Har den det ? Kanske, men isf är framhjulet ganska lätt just då. Luftmotståndet borde ha avlastat framhjulet en hel del.

Där nånstans finns alltså gränsen för hur fort en Hayabusa kan gå överhuvudtaget (med 'normala' däck o väggrepp alltså)
/u
ps. luftmotståndet ökar m kvadraten på hastigheten (spelar ingen roll om du rör på dig eller inte), men ska du flytta sig mot vinden ökar dessutom effektbehovet med hastigheten. Du kan kanske stå upprätt i 20 m/s vind (fordrar ingen effekt), men knappast cykla 20 m/s (72 km/t) i vindstilla trots att luftmotståndet är lika i båda fallen. ds.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top