Hur fort går det

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Har knåpat ihop ett exelblad(hmm egentligen works) som räknar ut hur fort hojen går.

Ni som inte har en riktig hoj som Suzuki TLS eller TLR måste knappa in utväxlingar(står i instr. boken).
Ni fattar säkert.

Ganska konstigt, min ska gå så fort som det syns på bladet men vem vet :D
Ugluk, Lucky och kortstubina(Ina ??)har sett mig i toppfart iaf, vet inte hur fort dom tyckte att det gick :squid

Men det konstiga är ju att bakhjulet ökar i diameter ju fortare det går å det är inte lite det ökar heller, det borde gå fortare än bladet säger.
Skulle vara kul om man kunde ordna till nåe spektakel där polisen stog med sin radar så man får se hur fort det går egentligen.

Å ja, jag är en speedjunkie.

Döp om filen till "Speed calc.xlr"

Bifogat

Är det inte som så att man måste ta hänsyn till att bakhjulet "spinner" en hel del när man ligger på fullt också.
Har för mig att jag läst någonstans här på forumet att bakhjulet går fortare än det borde i toppfart.

M:et skrev:
Är det inte som så att man måste ta hänsyn till att bakhjulet "spinner" en hel del när man ligger på fullt också.
Har för mig att jag läst någonstans här på forumet att bakhjulet går fortare än det borde i toppfart.

Har lite svårt att tro det, men det kan ju vara sant ändå.
Men det är många som skriver konstiga saker här :rolleyes:
Tycker man ska hör att det spinner, typ kopplingslir eller ?

Men kul är det att sitta å leka med denna lilla fil iaf eller ?

:öl

Bara att ta en GPS med i fickan och kolla exakt toppfart...

TomK skrev:
Bara att ta en GPS med i fickan och kolla exakt toppfart...

Har du en sådan grejimoj ?

Är för övrigt sugen på GPS eftersom när jag åker hoj så tänker jag, å den vägen ser fin ut den tar vi.
Kan säga att jag kör vilse ofta, samt hittar inte tillbaka till den vägen där borta som var så härlig :rolleyes:

Ugluk skrev:
Brukar GPS:er kunna logga toppfart eller gäller det att läsa av i farten?

Dom kan läsa av farten men hur vet jag inte, detta gäller tydligen även sämre varianter av GPS.
GPS kan ha lite fel på din närvarande punkt, men förflytar du dig då ska det tydligen kunna säga vilken fart det är :confused:

Jaja och kanske jo

BTW

Ugluk ??? kankse kulgu men vad är det för nått ;)

TroLiS skrev:
Har du en sådan grejimoj ?

Är för övrigt sugen på GPS eftersom när jag åker hoj så tänker jag, å den vägen ser fin ut den tar vi.
Kan säga att jag kör vilse ofta, samt hittar inte tillbaka till den vägen där borta som var så härlig :rolleyes:

Har en Garmin eTrex Vista med karta, kompass och en jäkla massa pryttlar. Den tar toppfart, snittfart, snittfart rullande, nuvarande fart, sträcka, höjd osv...

Bara att slå på och sedan ge järnet - när man stannar så ser man maximal hastighet man kommit upp i. Hastighetsavläsningen är relativ till GPS-informationen, så den är mycket exakt - det rör sig om tiondelar om inte ännu bättre.

TomK skrev:
Har en Garmin eTrex Vista med karta, kompass och en jäkla massa pryttlar. Den tar toppfart, snittfart, snittfart rullande, nuvarande fart, sträcka, höjd osv...

Bara att slå på och sedan ge järnet - när man stannar så ser man maximal hastighet man kommit upp i. Hastighetsavläsningen är relativ till GPS-informationen, så den är mycket exakt - det rör sig om tiondelar om inte ännu bättre.
Ugluk låna? :) :bow

TomK skrev:
Vi får väl leta upp en bra raksträcka och testköra... E4:an genom stan kanske ? :)
Nää, där kommer jag ju bara upp i 102,9.. :rolleyes:

Tänkte mer på Tierp någon torsdag. :hej

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey