Video Hur fort byter du bromsbelägg på din hoj?

• Thread starter Thread starter VS
  • Start date Start date

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Bytte bromsbelägg bak idag på gammelVaraderon. På den nyare Varaderon tjänar jag in ca 20 sek eftersom det sitter en gummiplopp istället för skruv innan jag kommer åt sprinten.

Samtidigt en liten vink att man behöver inte göra så stor sak av ett beläggsbyte bak(...med borttag av däck osv...gäller dom flesta hojarna)

Tjohooo....nu tar jag en bärs :)

synd att det inte går lika fort fram :4skrika:smasha

OJ Då.Det tar ca 20 sekunder på husan óm man har lagt fram verktygen :D dig deal

för mig brukar det ta 1-2 tim, tar lite tid att tag bort hjulet o sen pilla i beläggen underifrån. ja kanske inte gör på rätt sätt men bromsarna funkar iaf.

Långt ifrån alla motorcyklar som har så praktiskt utformade bromsok bak.

Skulle d där vara fort så skulle jag vara arbetslös idag, handjaga går aldrig fort! :krama

Någonstans i trakterna av den där tiden som snabbast. Men det är ju sällan det går så fort. Tycker att det alltid är någonting som djävlas. Att de nya beläggen är svåra att få in eller något.

Däremot så kan jag ju säga att jag har dåliga erfarenheter av såna skruvar det var på ditt bromsok. Alltså en täckskruv över en insexa med pinne på som håller beläggen. Antingen så fastnar täckskruven eller insexan med pinnen på. Och händer det senare kan det behövas en hel del svordomar och lite våld innan man fått loss den. Men det brukar finnas ersättningsskruvar som har en längre skalle med utvändig sexkant som hamnar utanför oket. Fastnar de så är de mycket lättare att få loss. :tummenupp

Skulle d där vara fort så skulle jag vara arbetslös idag, handjaga går aldrig fort! :krama

Grattis till fin hoj, tittade på bilder i ditt garage genom att avataren såg intressant ut.

Är hojen helt klar eller blir det några fler åtgärder som t.ex. att förse den med respirator?

Får vi se idag. Ska byta frammen på Greger.

Men vad nu en del var anti då :) Se detta som en film för oss halvdummies istället.

Kollade in i garaget där det står sex hojar. Två har trumbromsar bak, så dom kan vi då räkna bort. Tre har principen som på film, en kräver ett par moment till, men fortfarande behöver inte bakhjulet tas bort.
Tror ni inte ändå att vi tar ibland bort bakhjulet i onödan. Personligen tycker jag att demontera bakhjulet är ett jäkla skitgöra när man ska försöka lyfta hjulet, lirka in skivan mellan beläggen, samtidigt som dom där jäva distanserna ramlar ner :)

Hojen på film är 12 år gammal och använd, så det gäller ju också hålla cylindrarna i skick och inte minst....glidpinnen smord. Tror att vi missköter sånt en hel del?

Bra att det går fort, men när jag gör något så TAR jag mig tid att titta så att det inte är skador eller på väg bli skador, och att det ser ut ordentligt, pilla lite, dammtorka, etc.

Men inte tar jag bort något hjul för beläggbyte heller, som du säger det är ett jäkla pillgöra, tycker det är tillräckligt bökigt bara då man skall byta bakdäck ibland med inpassning.

Samma sak när jag byter till sommardäck på bilen, visst kan man åka ner däcksnasare som bara byter snabbt, men jag vill ju kolla i lugn och ro, spola ur hjulhuset, kolla bromsbeläggen, smörja in hjulbultar.

I längden lönar det sig inte med snabbt byte, när jag mekar så vill jag ha tiden för det:)

Last edited:
App app app!

Tidstillägg på åtminstone tre sekunder för att pumpa ut kolvarna också!

Tur att någon är vaken...

Bra att det går fort, men när jag gör något så TAR jag mig tid att titta så att det inte är skador eller på väg bli skador, och att det ser ut ordentligt, pilla lite, dammtorka, etc.

Men inte tar jag bort något hjul för beläggbyte heller, som du säger det är ett jäkla pillgöra, tycker det är tillräckligt bökigt bara då man skall byta bakdäck ibland med inpassning.

Samma sak när jag byter till sommardäck på bilen, visst kan man åka ner däcksnasare som bara byter snabbt, men jag vill ju kolla i lugn och ro, spola ur hjulhuset, kolla bromsbeläggen, smörja in hjulbultar.

I längden lönar det sig inte med snabbt byte, när jag mekar så vill jag ha tiden för det:)

Ja självklart, nog så viktigt at kolla att grejjorna är i skick, men ibland har vi bråttom :)

På tal om inpassning: Nu vet jag ju att du inte menar följande, men bara en sån grej....många lossar kedjespännarna när man tar loss hjulet. Tog mig tio år att upptäcka att det behövs ju inte :)

I en en utopi byter man alltid bromsbelägg i en varm och torr verkstad och har all tid i världen på sig.

Lever man i verkligheten kan det hända att man står i någon gudsförgäten håla och byter beläggen ute i spöregn och mörker med lånade Rusta-verktyg samtidigt som man försöker hålla mobiltelefonen i munnen för att lysa med. Vilket för övrigt är sånt som får pinnen eller täckskruven att fastna på grund av korrosion och framkalla svordomar vid nästa byte av belägg.

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back