Hur formaterar jag? (Dell)

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Jag har bara kört på med min dator i snart 4 år och känner att den skulle må bra av en riktig utblåsning. Jag har redan kikat på denna sida http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155239 men den hjälper inte mig så mycket, därför att: jag har hittat drivrutiner för skrivbord, musen och för skärmen men ingen operativ skiva? Jag kan inte komma ihåg att jag klämde in någon skiva när jag startade datorn för första gången??? Och jag har för mig att jag läst någonstans att jag inte behöver någon skiva... stämmer något av det jag precis har skrivit? Är det någon som fattar, jag fattar nämligen inte mycket! Help please! Mvh Kroon

Är det Dell så kom den säkert förinstallerad med WinXP. Det brukar följa med OEM-skiva för ominstallation men gissar på att den kanske är borta om det är 4år sen du fick den. Hittar du den tycker jag du skall köra den om du inte är så van vid datorer.

Annars är mitt förslag är att du tankar (du har ju betalt licensen) hem Windows XP och bränner ut en skiva. Under installationen kan du välja att formatera systemenheten (vanligtvis C:).
Se till att du har eventuella drivrutiner till nätverkskort hemtankade på USB-minne. Har du det så finns de iaf möjlighet att sen gå ut på Internet och leta reda på drivrutiner till allt de andra.
På Dells hemsida brukar man även kunna se dels vad för hårdvara det är i datorn och även tanka hem drivrutiner.

Glöm inte koden som du måste skriva in, annars funkar ingenting
tror iofs att ditt problem med koden, är att den har kommit bort, brukar väl vara med någonstans bland alla papper som du fick med. (för 4 år sedan)

Annars hade Cykelstyre full koll (han är inte o cyklar varjefall)

Är det Dell så kom den säkert förinstallerad med WinXP. Det brukar följa med OEM-skiva för ominstallation men gissar på att den kanske är borta om det är 4år sen du fick den. Hittar du den tycker jag du skall köra den om du inte är så van vid datorer.

Annars är mitt förslag är att du tankar (du har ju betalt licensen) hem Windows XP och bränner ut en skiva. Under installationen kan du välja att formatera systemenheten (vanligtvis C:).
Se till att du har eventuella drivrutiner till nätverkskort hemtankade på USB-minne. Har du det så finns de iaf möjlighet att sen gå ut på Internet och leta reda på drivrutiner till allt de andra.
På Dells hemsida brukar man även kunna se dels vad för hårdvara det är i datorn och även tanka hem drivrutiner.

Nice, 3 läsningar på tråden och 2 svar redan, snacka om support! Jag har varit inne på dells hemsida och tryckt in min datorkod, fick då upp alla relevanta drivrutiner till min burk. Har också bjudit in min brorsa för assistans imorgon... Tack så mycket för den snabba hjälpen!

OEM-licensnummer fungerar inte ihop med rena installationsskivor, alltså de du tankar ner. Visst kan du tanka ner, köra crackat eller använda en key från en generator, med notionen att du "ju faktiskt betalt för en licens redan".
Gråzon, heter begreppet.

Finns ingen skiva med i paketet (vilket DELL brukar vara pigga på att skicka med såvida det inte rör sig om en laptop), är det sannolikt att det finns en dold partition på hårddisken istället. Kolla om du har en backup-programvara i datorn som används till att bränna restore-skivor. Ett sådant program suger ut allt från dolda partitionen till en skiva, så du kan köra om datorn med den.
Skall ej förväxlas med allsköns backup-program utan relevant funktion, vilka brukar följa med. Kallas bloatware, jag hade runt 50 stycken(Ja, du läste rätt, 50 stycken) onödiga program och applikationer på min VAIO-laptop när den kom från fabrik.
Alternativt finns ett tangentkommando vid uppstart som startar en recoveryprocess. På ACER-laptops är denna exempelvis ALT+F10.
DELL har säkerligen något annorlunda, och kanske behöver aktiveras i BIOS.
Men eftersom din dator är så gammal som fyra år, då är det mindre sannolikt att du har en recoverypartition. Speciellt om det är en stationär. Då är det direkt osannolikt.
Men kolla för skoj.

Är det en stationär eller bärbar?

Last edited:
OEM-licensnummer fungerar inte ihop med rena installationsskivor, alltså de du tankar ner. Visst kan du tanka ner, köra Massa text jag inte förstår....

Är det en stationär eller bärbar?

Det är en stationär. Jag har haft brorsan här idag, vi tänkte bara slänga in en XP installationsskiva och köra på, men det sket sig direkt! Nu ska jag försöka förklara så gott det går.... Vid första uppstarten av datorn och skivan börjar installationen skall det komma upp alla hårddiskar på datorn, det var helt tomt i denna rutan, det fanns alltså ingen hårddisk i datorn att rensa? Och när vi skulle installera Xp utan att formatera hårdd sa datorn till att CD-Key var fel, men den var inte fel... Nu har jag snackat lite med svärfar som är inne på vad du Merovingian nämnde just med dold partition, och jag har nu letat som en stor idiot efter en skiva men jag har förmodligen dum som man är slängt den!!!:huvet
Jag skickade ett desperat mail till Dell i förhoppning att dom kan hjälpa mig, jag tänker liksom att det är ändå inte bara jag som är lite puckad ibland...

Du borde se åtminstone systempartionen i XPs installationsprogram, fattar inte varför du inte ser den..

Partion Magic är ett gammal bra program för att hantera partioner. Även gamla FDISK (inte att förväxla med FDISK i Linux) fungerar för att ta bort och skapa partioner. Tror inte FDISK kan skapa NTFS-partioner men de går att formatera till det i XPs installationsprogram sen. Båda dessa program går att köra ifrån vanlig diskett om du har floppy, alt lägga dom på en bootbar CD.

Det här är en bra boot-CD med massa smått och gott på sig och som är gratis; http://www.ultimatebootcd.com/

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg